|
|
کدخبر: ۱۷۲۵۶۳

گزارش کامل تسنیم از جلسه علنی امروز مجلس /

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز ۳ طرح و یک لایحه را مورد رسیدگی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور ۱۹۴ تن از وکلای ملت برگزار شد.

پیش از قرائت قرآن کریم محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه دستور کار امروز مجلس را بدین شرح اعلام کرد: ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی وحقوقی درمورد طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب ۱۳۸۷، انتخاب یک نفر به عنوان ناظر بر هیئت نظارت بر مسافرت های خارجی کارکنان دولت، گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل(۴۴) قانون اساسی درمورد طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم(۴۴) قانون اساسی، گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور و گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد رد طرح تعیین تکلیف دوره های آموزشی تربیت بهورز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

در ادامه آیاتی از قرآن کریم و ترجمه آن تلاوت شد.

**سازمان بازرسی مجاز به استفاده از نیروهای بازنشسته در بازرسی از نیروهای نظامی شد

در ابتدای جلسه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی موارد باقیمانده از طرح اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

بر اساس این مصوبه مجلس ماده ۲ قانون تشکیل سازمان بازرسی مورد اصلاح قرار گرفت.

به موجب این مصوبه مقرر شد در مواردی که گزارش بازرسی متضمن اعلام وقوع جرمی است، چنانچه جرم دارای حیثیت عمومی باشد، رئیس سازمان یا مقامات مأذون از طرف وی یک نسخه از گزارش را با دلایل و مدارک مربوط برای تعقیب و مجازات مرتکب به مرجع صالح قضایی ارسال و موضوع را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری نمایند و در مورد تخلفات اداری، انضباطی و انتظامی مستقیما مراتب را به مراجع ذیربط منعکس نموده و پیگیری لازم را به عمل آورند.

مراجع رسیدگی کننده مکلفند، وقت رسیدگی و جهت حضور را به اطلاع سازمان بازرسی کل کشور برسانند. همچنین در این مصوبه مقرر شد که در مورد جرایم منتهی به ورود خسارت به اموال دولتی و حقوق عمومی و تضییع آنها، دادستان ضمن تعقیب کیفری متهم یا متهمان در دادگاه صالح در صورت احراز ورود خسارت و ضرر و زیان رأسا جبران آن را بدون پرداخت هزینه دادرسی از دادگاه درخواست نمایند. دستگاه ذیربط موظف به همکاری با دادستان در جمع آوری دلایل و مدارک و پیگیری موضوع می باشند.

نمایندگان مجلس همچنین مصوب کردند که در مواردی که گزارش بازرسی متضمن اعلام تخلف اداری مدیران کل ادارات و مقامات بالاتر تا سطح وزرا و هم تراز آنها است که مشمول قانون رسیدگی به تخلفات اداری هستند، سازمان گزارش را برای رسیدگی به هیئت تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری ارسال و تا حصول نتیجه پیگیری می کند.

در خصوص پرونده های مطروحه درباره با مقامات فوق، هیئت رسیدگی بدوی و تجدیدنظر مزبور با عضویت یک نفر از قضات منصوب رئیس قوه قضائیه تشکیل می شود و خارج از نوبت طبق قانون، هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری به موضوع رسیدگی می نماید. جلسات هیئت با حضور عضو قضایی اعتبار دارد.

بر اساس این مصوبه مجلس، رئیس هیئت موظف شد ضمن نظارت بر ثبت پرونده و تعیین اوقات رسیدگی، مراتب را به عضو قاضی و نماینده سازمان جهت حضور اعلام نماید. رسیدگی به تخلفات مقامات و کارکنان قوای قضائیه و مقننه، نیروهای مسلح، شورای نگهبان و دستگاه های زیر نظر مقام معظم رهبری از شمول این بند مستثنی است.

بهارستان نشینان در ادامه مقرر کردند که سازمان بازرسی کل کشور مجاز است در نظارت و بازرسی از نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی و شرکت ها و موسسات تابعه از نیروهای بازنشسته واجدشرایط و متخصص مراجع مذکور استفاده نمایند. آیین نامه اجرایی این بند با پیشنهاد سازمان به تصویب رئیس قوه قضائیه می رسد.

وکلای ملت همچنین در ماده ۱۲ طرح مذکور مصوب کردند از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب ۱۳۶۰ و اصلاحیه آن مصوب ۱۳۷۵ که در تاریخ ۱۷ تیرماه ۱۳۸۷ به تصویب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس رسیده بود، لغو می شود.

**لاریجانی سالروز آزادسازی هویزه را تبریک گفت

در ادامه جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سالروز آزادسازی شهر هویزه را به مردم این شهرستان تبریک گفته و تصریح کرد: سالروز آزادسازی هویزه را به مردم شریف شهرستان های هویزه و دشت آزادگان تبریک می گویم.

** " شفیعی " ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مسافرت های خارجی کارکنان دولت شد

انتخاب یک نفر به عنوان ناظر بر هیئت نظارت بر مسافرت های خارجی کارکنان دولت دیگر دستور جلسه امروز خانه ملت بود.

در جلسه امروز نوذر شفیعی و حسن کامران کاندیدا شده بودند که نمایندگان نوذر شفیعی با ۸۸ رأی از مجموع ۱۸۱ رأی مأخوذه انتخاب کردند.

به گزارش تسنیم، براساس بند ۵ ماده یک قانون نظارت بر مسافرت های خارجی کارکنان دولت، هیئتی از نماینده رئیس جمهور، معاون وزیر امور خارجه، معاون وزیر اطلاعات و معاون وزیر دستگاه ذی ربط و دو نفر از نمایندگان مجلس در وزارت امور خارجه تشکیل می شود.

**ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون بخش تعاونی اقتصاد رفع شد

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پارلمان ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را رفع کردند.

براساس این مصوبه مجلس که به منظور تأمین نظر شورای نگهبان صورت گرفت، مقرر شد اعضای هیئت مدیره هیئت رئیسه، مدیرعامل و بازرسان بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران واجد شرایط زیر باشند:

۱. ایمان و تعهد به اسلام(در تعاونی های متشکل از اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی، شرط وثاقت و امانت)

۲. نداشتن منع قانونی و محجور نبودن

۳. عدم عضویت در گروه های محارب و عدم ارتکا به جرایم علیه امنیت کشور و عدم محکومیت به جعل اسناد

۴. عدم سابقه محکومیت به ارتشاع، اختلاس، کلاهبرداری خیانت در امانت، تدلیس تصرف غیرقانونی در اموال دولتی و ورشکستی به تقصیر

براساس مصوبه این ماده مقرر شد برای عضویت در هیئت رئیسه اتاق های تعاون علاوه بر شرایط مذکور داشتن در هیئت مدیریه یا مدیریت عامل دبیری دبیرکلی و بازرسی شرکت ها اتحادیه ها و اتاق ها در بخش تعاون الزامی است.

**مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران ۱۰ماه تمدید شد

در ادامه جلسه امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات و جزئیات لایحه یک فوریتی تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریتی بحران کشور را بررسی و تصویب کردند.

در جریان بررسی کلیات این لایحه نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه طی سخنانی ضمن مخالفت با کلیات آن گفت: در سال های اخیر حوادثمختلف نشان داده که سازمان مدیریت بحران توان مقابله با حوادثرا ندارد لذا تمدید این قانون سبب می شود که سازمان مدیریت بحران از داشتن قانون دائمی محروم بماند.

وی برهمین اساس پیشنهاد داد که این لایحه به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شود تا به صورت قانون دائمی به تصویب برسد.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود نیز در موافقت با کلیات این لایحه گفت: دولت باید شش ماه قبل از پایان مدت اجرای آزمایشی این قانون، لایحه دایمی شدن آن را تقدیم مجلس می کرد اما به دلیل جایجایی دولت ها، این اتفاق نیفتاد بنابراین مجلس می تواند این خلأ قانونی را برطرف کند.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مجلس نیز در مخالفت با کلیات لایحه مذکور گفت: اگر برای رفع مشکلات ناشی از حوادثقانونی، راه حلی نداشته باشیم دچار مشکل می شویم اما سوال اینجاست که یک قانون را چند بار می توان تمدید کرد؟ ما باید این قانون را به صورت دائمی تصویب کنیم.

همچنین ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس در موافقت با کلیات لایحه مذکور گفت: آیا هزینه کم کاری نوکران مردم یعنی دولت و مجلس را خود مردم باید بپردازند؟ وقتی دولت لایحه نداده، دلیل نمی شود که مجلس هم تمدید قانون مدیریت بحران را تصویب نکند.

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس بعنوان مخالف آخر کلیات این لایحه گفت: اگر تمدید مدت اجرای آزمایشی برخی قوانین یک استثنا بود، می توانستیم از آن چشم پوشی کنیم اما متأسفانه این یک رویه شده که دولت به جای دادن لایحه دائمی شدن، لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی می دهد.

همچنین غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار درمجلس نیز در موافقت با این لایحه گفت: در بودجه سال ۹۳ احکام مهمی برای سازمان مدیریت بحران به تصویب رسانده ایم که اگر این قانون وجود نداشته باشد تکلیف آن احکام مشخص نیست لذا بهتر است قانون تشکیل مدیریت بحران به طور آزمایشی تمدید شود تا دولت هم لایحه دائمی شدن آن را به مجلس تقدیم کند.

بهارستان نشینان پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان کلیات این لایحه، در نهایت آن را با ۱۱۲ رأی موافق، ۱۷ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

بهارستان نشینان همچنین با تصویب ماده واحده این لایحه، مقرر کردند که مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ تا پایان سال ۱۳۹۳ تمدید شود.

وکلای ملت این ماده واحده را با ۱۲۱ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن علنی تصویب کردند.

**نطق ۳۱ دقیقه ای ناطقان میان دستور

به گزارشخبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه اسامی ناطقان میان دستور امروز مجلس را قرائت کرد؛ براین اساس محمود نگهبان سلامی نماینده خواف و رشتخوار، حجت السلام محمود نبویان نماینده مردم تهران، شهلا میرگلوبیات نماینده مردم ساوه، کمال علی پور نماینده مردم ماکو و ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی به عنوان ناطقان امروز سخنرانی کردند.

**نگهبان: سؤال از وزرا باید در راستای کمک به دولت و حل مشکلات جامعه باشد

محمود نگهبان سلامی نماینده خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور با بیان اینکه طرح سؤال از وزرا حق نمایندگان است، گفت: این موضوع نباید در رابطه با جهت گیری سیاسی، گرفتن وقت مجلس و باز ماندن از وظایف نمایندگی باشد بلکه باید در راستای کمک به دولت و حل مشکلات جامعه صورت گیرد.

**نبویان: حتی یک دلار از پول های آزاد شده به دست ایران نرسیده است

حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: امسال، سال فرهنگ و اقتصاد است. از یک سو باید شاهد تحولی در عرصه اقتصاد بوده و با مدیریت جهادی و عزم ملی شاهد کاهش تورم، جلوگیری از گرانی های سرسام آور و عدم اسراف در بیت المال و از سوی دیگر شاهد تحول در عرصه فرهنگ و جهت دهی آن به سمت ارزش های اسلامی باشیم.

وی ادامه داد: روشن است که مسئله فرهنگ مهمتر از تمام ابعاد دیگر اعم از سیاست و اقتصاد است؛ اگر چه برای فرهنگ در معنای اصطلاحی اش صدها تعریف بیان شده اما معنایی که امام(ره) و مقام معظم رهبری و سایر علما و اندیشمندان برآن وفاق دارند، مرکب از سه مولفه باورها، ارزش ها و رفتارهای افراد یک جامعه است. در جامعه اسلامی وقتی از فرهنگ اسلامی و کار فرهنگی سخن می گوییم، به معنای باورها و ارزش های اسلامی و ساماندهی رفتارهای افراد جامعه بر اساس آن است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: تبیین و تقویت اصول دین احکام و اخلاقیت اسلام در سطح جامعه و نهادینه کردن آنها در رفتار جامعه کاری فرهنگی است. چنین امری در قالب های گوناگون مانند رسانه های دیداری و شنیداری از قبیل صدا و سیما، سایت های مجازی، مطبوعات و سینما متبلور است. انتشار یک روزنامه و مجله فی نفسه یک کار فرهنگی نیست اما در صورتی که یک روزنامه و مجله به تقویت فرهنگ اسلامی و تقویت جهان بینی و ارزش های اسلامی منتهی شود، یک کار فرهنگی خواهد بود.

**حل مشکل اقتصادی جامعه اسلامی با عزم ملی قابل حل است نه با رابطه با سران کفر

حجت الاسلام نبویان تأکید کرد: در صورتی که یک روزنامه و مجله در صدد تضعیف ارزش های اسلامی برآید، چاپ چنین روزنامه و مجله ای کار کاملا ضد فرهنگی خواهد بود و روشن است که باید با کارهای ضد فرهنگی برخورد شود. تبیین و تقویت توحید، ابعاد گوناگون عدالت، نبوت و امامت، معاد محوری، نماز، حجاب، جهاد، تولی و تبری، خانواده محوری، رعایت نظم و اجرای قانون، رعایت حقوق افراد، ارزش خودکفایی، استقلال و ایثار، دوری از محرمات مانند اسراف و خرج های غیرضروری، برخی از ابعاد مختلف فرهنگ اسلامی است.

وی اظهار داشت: برای نمونه باور و ایمان به وحدت ذات صفات در خدای متعال و خالق و رب دانستن، موجب می شود انسان ماسوی الله را هیچ کاره دانسته و امیدش در تمام امور به خدای متعال باشد. اگر باور و ایمان داشته باشیم که پدید آورنده تمام عالم، خداوند متعال است هیچ گاه حل مشکل را جز از خدای متعال و تلاش های جهادی مومنانه جامعه اسلامی جستجو نمی کنیم. از این رو حل مشکل اقتصادی جامعه اسلامی با عزم ملی و مدیریت جهادی مومنان و استمداد از خداوند متعال قابل حل است نه با رابطه با سران کفر مانند آمریکا و کشورهای ظالم و کشورهای مستکبر اروپایی.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: تقویت رابطه با خدای متعال است که می تواند مشکلات جامعه ما را حل کند، نه تقویت رابطه با کشورهای ضددین و ضد اسلام و دشمنان ملت بزرگ ایران؛ رابطه با چنین کشورهایی که در دشمنی با ملت ایران از هیچ امری فروگذار نکرده اند، نباید مسئله اصلی سیاست خارجی ما تلقی شود. حل مشکل ما به دست خدای متعال است نه با عنایات سران کفر. باور واقعی به این امر که خدای متعال همه کاره جهان است، تنها به عنایت اوست که زندگی بشر سامان یافته و مشکلات حل و موجب می شود که امام خمینی(ره) تأکید کند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

حجت الاسلام نبویان افزود: مقاومت در برابر سختی های تحمیلی سران کفر در دنیا در این اعتقاد معنی پیدا می کند که امام(ره) می فرمود، آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. ایشان سختی ها را می دانست، جنگ هشت ساله را با تمام کشورهای مدرن و کافر ۱ + ۵ تحمل کرد، اما در عین حال می فرمود که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. امام(ره) با تحمل سختی ها ثابت کرد که دشمنان خدا و سران کفر نمی توانند بر مومنین پیروز شوند و همگی شاهد بوده ایم که این ملت بزرگ با ایمان خودش در مقابل آمریکا و بیش از ۳۷ کشور دنیا که به حمایت از صدام برخواسته بودند، به پیروزی رسید.

**هنوز نتوانسته ایم بدهکاری خود را به دانشگاه های خارج پرداخت کنیم

وی تأکید کرد: در مقابل، صدام با اعتماد به آمریکا و تکیه بر کشورهای بزرگ اروپایی مانند فرانسه، انگلستان و آلمان و کشورهای عربی منطقه نتوانست به پیروزی برسد و همه شاهد بودیم که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. تکیه و اعتماد به وعده های دشمنان ملت مانند سران کفر و امید به رفع زورگویی های آنها یعنی رفع تحریم، جز شکست و ذلت برای ما نتیجه ای ندارد. این امر را در مسئله هسته ای مشاهده کردیم و با اینکه ۹۵ درصد ابعاد هسته ای خود را واگذار کرده ایم، دشمن به هیچ یک از وعده هایش از جمله رفع تحریم های وعده داده شده، عمل نکرده است و می دانیم هنوز حتی یک دلار از پول های آزاد شده به دست ایران نرسیده است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: هنوز نتوانسته ایم بدهکاری خود را به دانشگاه های خارج پرداخت کنیم. هنوز هیچ کشتی ما مورد بیمه آنها قرار نگرفته است. در مقابل پیشروی های دشمن روز به روز بیشتر می شود، تهدیدهای نظامی مکرر، توهین های مکرر و تحقیر های مکرر ملت ایران در سفر هیئت پارلمانی اروپا و سفر اشتون به ایران، بیانیه پارلمان اروپا، مشروط دانستن سفر هیئت پارلمانی ایران به آلمان، انگشت نگاری از نمایندگان مجلس، منع سفر هیئت پارلمانی ایران با جلوگیری از گذر هواپیمای نمایندگان مجلس از فضای آمریکا، تصرف ظالمانه ساختمان بنیاد علوی و مصادره آن، از اقدامات سران کفر علیه ماست.

حجت الاسلام نبویان تصریح کرد: یادمان نمی رود که سال گذشته همین وقت ما تحت تحریم های سنگین تری بوده و فشارها بیشتر بود اما دشمنان ما جرأت توهین کردن به ملت ایران نداشتند. همه اینها به سبب آن است که گمان باطل کرده ایم که حل کننده مشکلات ما دشمنان خدای متعال و اسلام و دشمنان این ملت هستند. باید باور به توحید داشته باشیم و حل کننده مشکلات را خدای متعال بدانیم و باور عمیق داشته باشیم که دشمن با عنایات خداوند هیچ غلطی نمی تواند بکند.

**علی پور: ۸ سال به بهانه تقدم توسعه سیاسی، فرصت توسعه همه جانبه را از دست داده ایم

محمد علی پور نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور اظهار داشت: ۸ سال به بهانه تقدم توسعه سیاسی، فرصت توسعه همه جانبه را از دست داده ایم و عرصه پیکار با استکبار جهانی عموما در حوزه اقتصاد متمرکز شده است.

وی ادامه داد: مردم انقلابی تمامی توطئه های نظامی، سیاسی و قومی را با هوشیاری تحت رهبری های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری پشته سر گذاشته اند و امروز دغدغه مجلس و دولت باید معضل بیکاری جوانان تحصیل کرده، معیشت مردم، مهار تورم و مبارزه با گرانی افسارگسیخته باشد.

ندیمی: آیا می دانید چندین میلیون انسان در پستوی زندگی له می شوند؟

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور اظهار داشت: آیا می دانید چندین میلیون انسان دخل و خرج برابر ندارند و از این رو در پستوی زندگی له می شوند؟ مردم از ما دعوا، حزب و گروه و دسته نمی خواهند بلکه درخواست دارند همه همسو و در کنار رهبری علیه فقر، فساد و تبعیض بجنگیم.

**بررسی طرح بازنگری مقررات اداری و استخدامی شهرداری ها فوریت دار شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان به یک فوریت طرح بازنگری مقررات اداری و استخدامی شهرداری ها و دهیاری ها رای دادند.

علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان به عنوان طراح این طرح اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲ هزار شهرداری، حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان بودجه هزینه می کنند اما کارکنان آن مشکلات بسیاری دارند.

وی با بیان اینکه دولت کمتر از ۲ درصد به شهرداری ها کمک می کند، گفت: این طرح بار مالی ندارد چرا که شهرداری ها خودشان اعتبار مورد نیازشان را تامین می کنند.

وی افزود: وقتی سال ۸۸ قانون خدمات کشوری اجرا شد، شهرداری ها از قانون مستثنی شدند و کارکنان آن شامل نظام پرداخت هماهنگ نشدند لذا این طرح را به منظور ساماندهی به امور استخدامی و اداری کارکنان شهرداری ها، ارائه دادیم.

خسروی خاطر نشان کرد: در حال حاضر برخی افراد ماهانه ۲۰ میلیون تومان حقوق می گیرند و پاداش آخر سال آنها به ۱۰۰ میلیون تومان هم می رسد اما از طرفی دیگر کارمندان و کارکنان شهرداری ها وضعیت خوبی ندارند و این طرح لازم است.

عوض حیدرپور نماینده مردم شهرضا نیز در مخالفت با فوریت این طرح گفت: با وجود اینکه ضرورت دارد در مقررات اداری و استخدامی، بازنگری صورت دهیم اما بهتر است منتظر شویم تا وزارت کشور لایحه بدهد. همچنین فوریت برای این طرح ضرورت ندارد.

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران نیز در موافقت با درخواست یک فوریت برای طرح بازنگری در مقررات اداری و استخدامی شهرداری ها و دهیاری ها اظهار داشت: باید هر چه زودتر به این مقررات رسیدگی شود تا ظلم هایی که به کارمندان شهرداری ها می شود، کاسته شود و فوریت از مصادیق صریح چنین مواردی است.

در پایان سخنان موافقان و مخالفان محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی برای ساعاتی، ریاست صحن علنی را برعهده داشت، یک فوریت این طرح را به رای وکلای ملت گذاشت و نمایندگان با ۱۱۸ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن به فوریتی شدن آن رای مثبت دادند.

**تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان

پیش از پایان جلسه علنی نمایندگان مجلس تذکرات شفاهی خود به مسئولان اجرایی کشور را مطرح کردند و ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس تذکراتکتبینمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

**سمینهارها و سمیشام ها به هیچ وجه مشکلات معلمان و کارگران را حل نمی کند

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، محسن صرامی فروشان نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی طی سخنانی با اشاره به مشکلات فرهنگیان و کارگران، اظهار داشت: اگر بخواهیم هر سال یکبار به یاد فرهنگیان و کارگران باشیم، هیچ مشکل را حل نمی کند. با این سمی نهارها و سمیشامها به هیچ وجه مشکل معلمان و کارگران حل نمی شود.

وی ادامه داد: مشکل آب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان با سخنرانی تبلیغاتی و آماده کردن مردم برای رأی دادن در آینده حل نمی شود و باید برای این موضوع کار کارشناسی انجام داد.

در ادامه علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان طی سخنانی در تذکر شفاهی اظهار داشت: اینکه ملتی از نوکری اجانب به آقایی و آزادگی رسید، چیز کمی نیست و مردم هرجا احساس کنند ریشه این نظام در معرض خطر باشد تا پای جان ایستاده اند. اگر این تَشَرها نباشد، بدعت در جامعه ظاهر می شود لذا باید با نگاه مشفقانه و با درشتی حرف زد و گوش های سنگینی که پنبه های عجیب و غریب بر آنها فرو رفته و فقط برخی صداهای فیلترشده را می شنود، به خود بیایند.

وی ادامه داد: حامیان اصلی دولت امروز حرفی از اقتصاد یا مشکلات اقتصادی نمی زند و همه همّ و غم خود را صرف مسائل حاشیه ای مصروف داشتند؛ یکی می گوید اقتصاد از جنس سرداری و سرلشکری نیست. همین سرهنگ و سرلشکرها بودند که باعثشد تو اقتصاددان شوی و امروز ناسپاسی می کنی؟

نماینده مردم سمنان در مجلس افزود: همین آقایان چند وقت پیش از سهم خواهی از دولت حرف می زدند اما ببینید که چه پروژه های بزرگی در کشور اجرا شد. چرا ما قدرشناسی نمی کنیم و بر طبل تفرقه می کوبیم؟

خسروی همچنین خواستار اعلام اسامی بدهکاران معوقات بانکی از سوی قوه قضائیه شد و تأکید کرد: ۳۰۰ نفر بالای ۵۰ میلیارد تومان بدهی بانکی دارند. در حالی که در بخش تولید کل بدهکاران بانکی ۱۴ درصد بیشتر نیستند.

**برخی در جامعه امروز معتقدند که باید قرص شجاعت بلعید تا با آمریکا آشتی کنیم

وی با بیان اینکه برخی در جامعه امروز معتقدند که باید قرص شجاعت بلعید تا با آمریکا آشتی کنیم، تصریح کرد: آشتی با آمریکا نیازی به قرص خوردن ندارد.

سکینه عمرانی نماینده مردم سمیرم در مجلس در تذکر شفاهی به وزیر تعاون گفت: ما امروز بسیاری از مایحتاج خود را از کشور چین وارد می کنیم در حالی که می توانیم این مایحتاج را حتی در داخل منازل تهیه کنیم بنابراین دولت باید از مشاغل خانگی حمایت کند.

وی ادامه داد: مبارزه با موادمخدر نیاز به عزم جهادی دارد چرا که اعتیاد ریشه در خارج از کشور و در داخل دارد و باید ریشه این موضوع از داخل خشکانده شود.

محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به باهنر رئیس جلسه اظهار داشت: خوشحالم که بعد از ماه ها یکبار اسم ما در تذکر بیرون آمد. حقیقتاً ما به سیستم رایانه مجلس شک کرده بودیم.

وی با بیان اینکه امروز گیلان بالاترین نرخ بیکاری بعد از لرستان را دارد، گفت: از مجلس و دولت می خواهم که برنامه های خود را برای ایجاد اشتغال مشخص کنند. سرسبزی و دریای نیلگون خزر کلاه گشادی را بر سر گیلان در جهت پیشرفت و توسعه گذاشته است.

**قوه قضائیه لیست بدهکاران را اعلام کند

حجت الله خدایی سوری نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس در تذکر شفاهی از قوه قضائیه خواست تا لیست بدهکاران اعلام کند و در ادامه گفت: این پول برای ملت است؛ ملتی که با ذلت برای ۴ میلیارد خود را به سختی می اندازد درست نیست که برخی افراد ۸۰ میلیارد پول ملت را ببرند و نگذارند که با مسائل سیاسی پرونده آن باز نشود.

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس در تذکر شفاهی اظهار داشت: ما در استان گیلان ۱۰۰۰ میلی متر بارندگی داریم اما جای تأسف است که کشاورزان شهرستان من نمی توانند نشاء برنج بکارند چرا که وزارت نیرو در این زمینه مدیریت صحیحی اعمال نکرده است لذا از وزیر درخواست می کنم که نماینده ویژه ای را برای حل این موضوع به گیلان بفرستد.

در ادامه باهنر که در غیاب لاریجانی ریاست مجلس را بر عهده داشت، گفت: در این زمینه کمیسیون انرژی هم کمک کند و باید تحقیق میدانی برای حل مشکل صورت گیرد.

در پایان حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس با اشاره به خشکسالی اصفهان اظهار داشت: خشکسالی اصفهان را نابود کرده است؛ آقای لاریجانی در سفر به استان به مردم قول داد مشکل آب زاینده رود با تشکیل کارگروه ویژه حل شود اما تاکنون این وعده عملی نشده است.


**پایان جلسه علنی / جلسه بعدی یکشنبه آینده

به گزارشخبرگزاری تسنیم، جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با اعلام محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس خاتمه یافت و وی زمان نشست علنی بعدی را یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ساعت ۸ صبح اعلام کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار