|
|
کدخبر: ۱۷۲۹۵۱

سفیرایران در سازمان ملل:

سفیر و سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مانع به ثمر نشستن تلاش ها برای ایجاد خاورمیانه ای عاری از سلاح های هسته ای و کشتار جمعی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک چهارشنبه طی سخنرانی در نشست بحثآزاد شورای امنیت سازمان ملل پیرامون عدم اشاعه هسته ای و اجرای قطعنامه ۱۵۴۰ این شورا مبنی بر جلوگیری از دسترسی گروه های تروریستی به سلاح های کشتار جمعی، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران ضمن اعتقاد راسخ به لزوم انجام تدابیر لازم برای جلوگیری از دسترسی تروریست ها به سلاح های کشتار جمعی در چارچوب حقوق بین الملل، بر این باور است که تلاش های جاری برای رفع تهدید دستیابی تروریست ها به سلاح های کشتار جمعی، نباید توجه ما را از تهدید واقعی که همانا وجود هزاران سلاح هسته ای در زرادخانه های کشورهای دارنده آنها است، منحرف سازد.

دهقانی افزود: یکی از مهمترین نقاط ضعف قطعنامه مذکور که برخی کشورها از جمله کشور اینجانب در زمان تصویب به آن اشاره کرد، سکوت قطعنامه ۱۵۴۰ در رعایت الزامات خلع سلاح و همچنین عدم شناسایی ارتباط بین عدم اشاعه و خلع سلاح بوده است.

وی گفت: در همین ارتباط لازم است توجه ویژه ای صرف جامعیت چنین اسنادی شود، به ویژه در منطقه حساس خاورمیانه با حضور رژیم اسرائیل که سلاح های هسته ای و کشتار جمعی آن نه تنها کشورهای منطقه را تهدید می کند، بلکه تاکنون مانعی در به ثمر نشستن تلاش ها برای ایجاد خاورمیانه ای عاری از سلاح های هسته ای و کشتار جمعی بوده است.

دهقانی با تاکید بر مفاد پیمان های بین المللی ناظر بر موضوع سلاح های کشتار جمعی، اظهار داشت: ما قویا اعتقاد داریم تلاش های جاری برای جلوگیری از دسترسی تروریست ها به این قبیل سلاح ها نبایستی به هیچ وجه بهانه ای برای اعمال محدودیت علیه کشورها و مانع همکاری های بین المللی در استفاده از اینگونه مواد، تجهیزات و تکنولوژی برای مقاصد صلح آمیز شود، زیرا حق مسلم کشورها تحت هیچ شرایطی نمی تواند نادیده گرفته شود.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضوی از پیمان های عمده بین المللی کاملا خود را نسبت به هدف از بین بردن کامل تمامی این سلاح ها متعهد می داند و در این راستا قوانین داخلی لازم در تضمین جلوگیری از دستیابی گروه های تروریستی به مواد و تکنولوژی مربوطه را تصویب کرده است.

وی گفت: ایران گزارش های درخواست شده بر اساس قطعنامه ۱۵۴۰ را ارائه کرده و همچنان به حمایت از قطعنامه های صادره از سوی مجمع عمومی در این خصوص ادامه می دهد.

دهقانی همچنین در این جلسه در پاسخ به اتهامات بی اساس سفیر رژیم صهیونیستی اظهار داشت: مایلم به اطلاع حضار محترم در جلسه برسانم رژیم اسرائیل به عنوان حکومتی تروریستی و مسئول اقدامات بی شمار تروریستی نمی تواند و اجازه ندارد تا انگشت اتهام علیه دیگران دراز کند و در واقع چنین روشی صرفا تلاشی برای انحراف اذهان عمومی از سیاست های خشونت آمیز و افراطی این رژیم ارزیابی می شود. شبکه ترور این رژیم مرتکب فهرستی از عملیات مرگبار در سراسر جهان از جمله قتل دانشمندان بی گناه ایرانی است که صرفا برای میهن خود خدمت میکرده اند و این رژیم همچنان به تهدیدات خود برای کشتار بیشتر ادامه می دهد.

سفیر کشورمان افزود: لازم است جامعه بین المللی در وهله اول نسبت به توقف چنین اقدامات بیشرمانه تروریستی که توسط این رژیم حمایت می شود و اکنون نماینده آن با طرح ادعاهای واهی سعی در جلوگیری از آشکار شدن واقعیت دارد، کند. این رژیم در طول ۶۵ سال گذشته عامل بیش از ۱۰ جنگ در منطقه بوده است و تنها رژیمی است که در منطقه مسلح به سلاح های کشتار جمعی است. این رژیم تاکنون از پذیرش کلیه پیمان های مربوط به منع سلاح های کشتار جمعی سرباز زده و تنها مانع ایجاد منطقه عاری از این سلاح ها است.

وی ادامه داد: رژیمی که تاکنون به تاسیسات صلح آمیز هسته ای دو کشور در منطقه حمله کرده که یک مورد از آنها توسط شورای امنیت نیز شدیدا محکوم شده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار