|
|
کدخبر: ۱۷۳۰۸۸

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس:

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان حق ندارند بر سر محیط زیست با یکدیگر مماشات کنند.

به گزارشخبرگزاری فارساز اراک عباس رجایی ظهر امروز در همایش ملی زیست بوم پایدار و توسعه در اراک اظهار داشت: اگر در گذشته توسعه پایدار به عنوان واژه ای لوکس در جوامع مختلف مطرح می شد، اما امروزه توسعه پایدار یک اجبار است، متاسفانه ایران حرکت های جدی خود در این راستا را دو دهه دیرتر آغاز کرده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: این در حالی است که در اصل ۵۰ قانون اساسی با شفافیت آمده است فعالیتی که عرصه محیط زیست را به مخاطره می اندازد حق فعالیت ندارد، متاسفانه در دهه اخیر که مسائل محیط زیستی پهنای باند وسیع تری پیدا کرده، پیوست های محیط زیست هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده و صرفا به صورت مطالعه ای است.

وی با تاکید بر جدی عمل کردن در مورد پیوست های زیست محیطی گفت: بخشی از مشکلات محیط زیست امروز ناشی از این است که مسئولان بالایی کشور سعی در توسعه سریع کشور داشته اند.

*نباید به مسائل محیط زیستی از نگاه اقتصادسنجی نگریسته شود

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس با بیان اینکه نباید به مسائل محیط زیستی از نگاه اقتصادسنجی نگریسته شود، بیان کرد: امروزه برای احیای تالاب ها و دریاچه ها و کاهش آلودگی هوا باید میلیاردها تومان خرج کنیم و آثار آن آثار کاملی هم نخواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر در شهر اراک در ۲۰ سال پیش در حوزه شهرسازی دقت می شد، سرعت حمل و نقل مورد توجه قرار می گرفت و از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری می شد، نیازی نبود که امروز هزار میلیارد تومان برای کاهش آلودگی آن هزینه شود.

رجایی ادامه داد: برای صرفه جویی در هزینه و داشتن استان و محیط زیستی سالم و کشوری پیشرو باید به موضوعات زیست محیطی نگاه جدی داشت، چهار مقوله خاک، هوا، آب و نور عناصری است که در زندگی حیات را تشکیل می دهند، اما امروزه در کشور به صورت عام و در استان این مهم به صورت خاص دچار مخاطره است و کمتر به آن می اندیشیم.

*سرطان های ثبت شده در اراک رکورددار شده است

وی با اشاره به اینکه کشور باید به سمت تداوم زندگی و جریان کار به پیش رود، بیان کرد: اگر نتوانستیم به این سمت حرکت کنیم، باید تحول ایجاد کنیم، اگر از نظر اقتصادی و اقتصادسنجی به همه مقوله ها توجه کنیم نتیجه این می شود که شرایطی را به وجود آورده ایم که سرطان های ثبت شده در اراک رکورددار شده باشد.

*فلسفه جریمه و عوارض آلایندگی صنایع، دادن فرصت برای اصلاح ساختار صنعت است

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چه کسی به ما اجازه می دهد فرصت فرهیخته شدن را از نسل آینده بگیریم تاکید کرد: چه کسی گفته است قانون گرفتن جریمه از صنعت به خاطر عدم رعایت مسائل زیست محیطی می تواند درآمد ایجاد کند و درآمد و تامین بودجه کشور را ایجاد کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: قرار نیست صنعتی درست کنیم که آلوده باشد و جریمه آن را بگیریم تا بودجه کشور را تامین کنیم، فلسفه جریمه و عوارض آلایندگی صنایع، دادن فرصت برای اصلاح ساختار صنعت است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از مسائل حاشیه ای و به وجود نیامدن مسائل سیاسی نباید مماشات کرد، چرا باید وزیر در شرکتی که کارشناسان استان به نقش تخریبی آن در محیط زیست معتقد و با فعالیت آن مخالفند، حضور یابد، این حضور به نوعی عملکرد شرکت را تثبیت می کند به طوری که باعثمی شود رئیس شرکت در نهایت وقاحت اعلام کند به توسعه شرکت ادامه می دهد.

* سازمان محیط زیست درب بخش قدیم شرکت آلومینیوم را با قاطعیت ببندد

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: بیش از ۱۰ سال است که بحثآلایندگی خطوط قدیمی آلومینیوم و تعطیلی این خطوط مطرح است، با پنج مدیر این شرکت بحثکرده ایم.

وی ادامه داد: معتقدیم که اگر بخش قدیم شرکت آلومینیوم آلوده کننده است سازمان محیط زیست با قاطعیت درب آن را ببندد، چرا دروغ تاریخی را در شهر اراک طراحی کرده و مردم را می ترسانیم که اگر خطوط قدیم آلومینیوم تعطیل شود ۳ هزار کارگر بیکار می شوند.

*با انتشار دروغ در مورد آلومینیوم سازی سوء مدیریت های خود را پوشش ندهیم

رجایی اظهار داشت: ما باید در کنار ۳ هزار کارگر کارخانه به ۷۰۰ هزار جمعیت اراک نیز توجه کنیم و با انتشار این دروغ تمام سوء مدیریت های خود را پوشش ندهیم.

وی افزود: در مجلس چهار قانون در توسعه محیط زیست مطرح و قانون هوای پاک، ارزیابی محیط زیست، قانون تالاب ها و قانون حفاظت از خاک در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته است که در قانون هوای پاک راهکارها تعریف و برای کشور فرصتی برای حل مسائل زیست محیطی از جمله ریزگردها و پروژه های زیست محیطی تائید شده است.

انتهای پیام / ۸۷۰۰۲ / ش۴۰

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار