|
|
کدخبر: ۱۷۳۳۴۸

چهاردهمین سال تشکیل بسیج سازندگی

واگذاری سازندگی به بسیج و تشکیل بسیج سازندگی رسالتی بزرگ برای احیاء این فرهنگ در کشور بوده و رسالت سازندگی جز با کار و ابتکار امکان پذیر نیست.

خبرگزاری فارس- آنچه در زیر می خوانید مقاله ایست درخصوص نقش و جایگاه بسیج سازندگی به عنوان یکی از نهادهای انقلابی جمهوری اسلامی در توسعه و پیشرفت کشور که به مناسبت چهاردهمین سالگرد تشکیل این نهاد مورد بررسی قرار گرفته است.

چکیده

این مقاله درباره نقش و جایگاه بسیج سازندگی در پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور می باشد و در آن سعی شده اهداف کلی و اثرات این طرح را در پیشرفت جامعه و کشور مورد بررسی قرار گیرد.

در این طرح کلیه وزارتخانه ها، موسسات و نهادهای دولتی و عمومی، شرکت ها و مؤسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، به ویژه وزارتخانه جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و ترابری، تعاون، نیرو، کار و امور اجتماعی، آموزش و پرورش، رفاه و تامین اجتماعی، سازمان حفاظت محیط زیست، دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرداری ها و دهیاری ها موظفند متناسب با میزان آمادگی بسیج سازندگی، بخشی از فعالیت، طرح ها و پروژه های تملک دارایی زودبازده، کم هزینه و عام المنفعه، امدادی، فرهنگی و مردم یاری خود را با استفاده از نیروهای داوطلب بسیجی و مردمی، جوانان و متخصصین سازمان یافته، توسط سازمان بسیج سازندگی نیروی مقاومت بسیج اجرا نمایند.

عملکرد و فعالیت ها و عرصه های مختلف سازندگی در کشور مورد توجه قرار گرفته است که مهم ترین عرصه های و فعالیت های سازمان بسیج سازندگی به شرح زیر می باشد.

۱ - عرصه بهسازی و زیبا سازی مدارس

۲ - عرصه خدمات کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری

۳ - عرصه خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی

۴ - عرصه خدمات بهداشتی و درمان

۵ - عرصه خدمات حمایتی

۶ - عرصه فنی، حرفه ای و مهارتی

۷ - عرصه خدمات عمرانی و آبادانی و روستایی

در پایان بیان شده که رسالت و سازندگی جز با کار، تلاش و ابتکار امکان پذیر نیست لذا باید فعالیت خود را در این زمینه بیشتر نمود و جایگاه سازندگی را مورد شناسایی قرار داد.

مقدمه

از بزرگترین دغدغه های هر کشور اعم از مسئولین و مردم پیش از وقوع هر بلای طبیعی و غیر طبیعی بازسازی کشور و به حداقل رساندن سختی ها و مشقت های بلایا برای مردم می باشد و این بازسازی که با همت همه مردم و مسئولان و با برنامه ریزی دقیق و بهره گیری از همه توانمندی های موجود در کشور صورت می گیرد نشان از توانمندی آن کشور در نزد جهانیان است.

استکبار جهانی پس از نا امیدی در جنگ تحمیلی به ایران با سازماندهی همه امکانات خود(تحریم ایران اسلامی، تفرقه بین مردم و مسئولان و تأخیر در روند بازسازی و غیره) میدان جنگ دیگری را گشوده است و با تبلیغات ناکار آمدی نظام اسلامی ایران سعی داشت به مردم مومن این مرز و بوم القا کند که ایران اسلامی در این زمینه قطعاً بدون کمک استکبار قادر به بازسازی ایران اسلامی نخواهد بود.

اینجا بود که اهمیت بازسازی ایران اسلامی از دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مطرح شد و ایشان فرمودند که این هدف دشمنان اسلام است که نگذارند کشور بزرگ ما به وظایف خویش در صحنه بین المللی و در صحنه کشور خود عمل بکند اگر بین مردم اختلاف می اندازد برای همین است اگر محاصره اقتصادی را ادامه می دهد برای همین است و نمی خواهند بگذارند که این انقلاب در مرحله سازندگی به توفیق دست پیدا کند.

به این منظور بود که بسیج سازندگی به منظور استفاده از نیرو و نشاط جوانان برای سازندگی کشور در اوقات فراغت به فرمان مقام معظم رهبری(معظم له) در تاریخ۱۷/۲ / ۷۹تاسیس گردید و از وظایف اصلی این سازمان به کارگیری همه جوانان دانشجو و دانش آموز از مقطع دبیرستان تا پیش دانشگاهی جامعه است ویژگی خاص و منحصر به فرد موجود در جوانان شور ونشاط است که اقتضای سنی این دوران است که باعثگردیده تا جوانان به عنوان سرمایه هر کشور محسوب شوند جمهوری اسلامی ایران از نظر میانگین سنی از جمله جوان ترین کشورهای جهان می باشد که دولتمردان با فراهم نمودن فرصت خدمت جهت استفاده از انرژی عظیم نهفته در وجود جوانان باعثگردیده که جوانان منشأ تاثیرات مثبت و ارزنده در عرصه های علمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور باشند.

اهداف کلی بسیج سازندگی

۱ - تحقق فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از نیرو و نشاط جوانان برای سازندگی کشور

۲ - غنی سازی اوقات فراغت جوانان در عرصه های کار و تلاش

۳ - کمک به دولت در توسعه سازی معنوی و مادی کشور به ویژه طرح های ملی

۴ - اشاعه فرهنگ کار و تلاش با بهره گیری از روحیه و منش بسیجی در میدان های کار و تلاش

۵ - ایجاد عرصه های جدید جذب جوانان در بسیج

۶ - کمک به محرومیت زدائی، عمران و آبادانی روستاها

۷ - کمک به حفظ و انسجام بسیجیان

۸ - افزایش توان فنی و تجربی بسیجیان

۹ - ایجاد فضای مناسب برای تشکیل و یادگیری فعالیت های گروهی

۱۰ - کمک به رفع مشکلات بیکاری جوانان اعم از دائم یا موقت

۱۱ - بهره برداری از توان متخصصین بسیجی در امور تخصص و سازندگی کشور

۱۲ - کاهش هزینه های دولت با استفاده از طرح بسیج سازندگی

بسیج سازندگی با ایجاد محیطی سالم، شاداب و بانشاط برای جوانان در عرصه های کار و فعالیت باعثروحیه تعاون و همکاری و مشارکت پذیری در بین جوانان و ایجاد ارتباط با روستائیان شده و در فعالیت های عمرانی و زیر بنایی با حضور گسترده و پر شور جوانان در عرصه های سازندگی تسریع شده است.

عمده بحثدر بسیج سازندگی بحثپرکردن هدفمند اوقات فراغت جوانان و نوجوانان است و آشنا سازی نسل سوم انقلاب با عرصه های مختلف جامعه همچون بخش کشاورزی در ابعاد مختلف از اهداف بسیج سازندگی است.

اثرات طرح بسیج سازندگی

۱ - ایجاد نگرش سازندگی و فعالیت های جوانان در جامعه.

۲ - تقویت فرهنگ کار و تلاش در بین جوانان.

۳ - آشنا شدن جوانان با کار گروهی.

۴ - استقبال وسیع و دور از انتظار جوانان از این طرح.

۵ - تقویت نگرش مثبت در جامعه برای سازندگی امور توسط جوانان.

۶ - ایجاد و تقویت خود اتکایی و اعتماد به نفس در جوانان شرکت کننده.

۷ - معرفی زمینه های ایجاد اشتغال.

۸ - شناخت زمینه فعالیت های متنوع در کشور.

۹ - ابراز اطمینان خانواده ها از حضور فرزندانشان در عرصه های کاری و رفت و آمد در محیط بسیج و جهاد.

۱۰ - تقویت احساس مثبت بودن برای جامعه در جوانان که روحیه امیدواری بیشتر را در آنان بوجودمی آورد و موجب پای بندی به فرهنگ تولیدبه جای مصرف و وابستگی.

۱۱ - جلوگیری از هدر رفتن اوقات فراغت و از بین رفتن روحیه یأس و ناامیدی.

۱۲ - آشنایی با ارزش های سنتی و روستایی و تقویت روحیه خدمت به مناطق محروم.

۱۳ - ارزش اقتصادی پروژه های انجام شده.

۱۴ - فرا کرفتن زندگی جمعی و احساس مفید بودن برای جامعه و افزایش توان برای پذیرفتن مسئولیت برای آینده.

۱۵ - ایجاد و پرورش روحیه تعبد آگاهانه، تقویت ایمان و تحیکم عمل صالح در پرتو هدایت معنوی و انجام فرائض دینی و تعظیم شعائر مذهبی.

۱۶ - حفظ روحیه بسیجی و تقویت روحیه سادگی و ساده زیستی و استغنای روحی در مقابل تجمل گرایی.

۱۷ - تقویت روحیه خدمت و همکاری و احسان، فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی نسبت به همنوعان و مداومت درکسب توفیق خدمت به خلق و ادای شکر نعمت خالق.

۱۸ - استمرار ارزشهای بسیجی وانتقال آن به میدان های کار، تلاش و سازندگی کشور.

۱۹ - تسریع و گسترش طرح های سازندگی و رسیدگی به مناطق محروم.

نقش بسیج سازندگی در پیشرفت جامعه

با فعال سازی بسیج سازندگی می توانیم در مواقع بحران کشور را به راحتی اداره کنیم به خصوص توسعه ای که محور کشاورزی داشته باشد بسیار کمک کننده است. کشور ما زمانی می تواند خودکفا باشد که از نظر پاسخ گویی به نیازهای اولیه دچار چالش نشود و در این صورت احساس نزدیکی بین قلبهای نسل سوم با وضعیت کشور بوجود می آید. جوانان زمانی می توانند به سرنوشت کشور علاقمند باشند که با نیازها و مشکلات آشنا شوند و اگر این پیوند عاطفی بین مردم و مجموعه اجرایی کشور بوجود آید مسئولان کشور دیگر نگرانی نخواهد داشت.

آشنا سازی جوانان و نوجوانان با فرهنگ کار وتلاش از عمده محورهای بسیج سازندگی است.

هدف و رسالت اصلی بسیج سازندگی تلاش برای ساختن مناطق محروم می باشد و در این امر همه نهادهای بسیج باید برای سازندگی کشور فعال شوند لذا بسیج سازندگی میتواندبا پیوند دادن اقشار مختلف با یکدیگر به ساخت هر چه بیشتر کشور کمک کنند.

از جمله برنامه های بسیج سازندگی حمایت و پشتیبانی جهت اعزام دانشجویان در قالب اردوهای جهادی به مناطق محروم است هر چند فعالیتهای عمران و آبادانی پایه این اردوهااست لیکن مناسب با رشته تحصیلی دانشجویان و توانمندی آنها سایر خدمات از جمله بهداشتی، درمانی و آموزشی و فعالیتهای فرهنگی تقویت و ارائه خواهد شد.

در راستای اجرا اصل(۱۴۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سازمان بسیج سازندگی و رده های تابعه به عنوان مجری طرح های عمومی و دولتی محسوب و مجاز به تبادل توافقنامه و یا انعقاد قرار داد با دستگاه های اجرایی می باشد. دستگاههای اجرایی مجازند در پروژه های واگذاری نسبت به تفویض اختیار لازم به بسیج سازندگی اقدام و در جهت محرومیت زدایی، عمران و آبادانی روستاها و مناطق محروم، غنی سازی اوقات فراغت جوانان در عرصه های کار، تلاش و بهره برداری از توانایی آنها، توسعه بسط فرهنگ سازندگی در بین جوانان کمک به دولت در توسعه سازندگی معنوی و مادی کشور به ویژه طرح های عام المنفعه افزایش توان فنی و تجربی جوانان داوطلب و بسیجیان و ایجاد فضای مناسب برای تمرین در فعالیتهای گروهی و کمک به رفع مشکل اشتغال جوانان اقدام نمایند.

عملکرد و فعالیتهای بسیج سازندگی در کشور

بسیج سازندگی از سال ۱۳۷۹به دستور مقام معظم رهبری به منظور استفاده از نیرو و نشاط جوانان در امور سازندگی و اوقات فراغت فراهم شده که تاکنون در عرصه های مختلف اعم از جهاد کشاورزی منابع طبیعی و آبخیزداری، آموزش و پرورش، کمیته امداد، محیط زیست، بهداشت و درمان، نیروی انتظامی و غیره فعالیت داشته و اقشار مختلف دانش آموز، دانشجو و سایر افراد از تحصیلات مختلف، حتی کسانی که فقط در حد خواندن و نوشتن سواد دارند در این سازمان فعالیت می کنند. سازندگی جز با کار و ابتکار امکان پذیر نیست، لذا باید فعالیت خود را در این عرصه بیشتر نموده و جایگاه های مستعد سازندگی را شناسایی و برای آن برنامه ریزی کرد.

عرصه های فعالیت طرح سازندگی شامل عرصه بهسازی و زیباسازی و مرمت مدارس، منابع طبیعی و آبخیز داری، خدمات بهداشتی و درمانی، خدمات عمرانی و آبادانی روستایی. خدمات علمی آموزشی خدمات حمایتی است و از اهداف این طرح می توان به غنی سازی اوقات فراغت جوانان در عرصه های سازندگی، رسیدگی به مناطق محروم و سازندگی کشور و خدمات رسانی به مناطق محروم و روستاها، کمک به دولت در امر سازندگی کشور(محرومیت زدایی، توسعه و اشتغال کاهش و صرفه جویی در وقت و هزینه) اشاره کرد.

بسیج سازندگی در طرح کاهش آسیب های اجتماعی نقش بسیار بالایی دارد. برای مثال طرح بصیرت از جمله فعالیت های بسیج سازندگی جهت مبارزه با آثار زیان بار مواد مخدر در کشور است که با تعامل و همکاری سازمان مبارزه با مواد مخدر و بسیج سازندگی با هدف آشنایی خانواده ها با تبعات اجتماعی مواد مخدر اجرا می شود. بهترین و تأثیر گذار ترین محیط برای پیشگیری ازآسیب های اجتماعی درون خانواده است و اگر سازمان های مختلف با برگزاری کارگاه های آموزشی برای خانواده ها، اقدام به پیشگیری از این خطرات داشته باشند نتایج حاصل شده بطور قطع و یقین موثر و کم هزینه تر خواهد بود.

عملکرد بسیج سازندگی به تفکیک عرصه ها

عرصه بهسازی و زیباسازی مدارس

یکی از مهم ترین و برجسته ترین اقدامات صورت گرفته در بسیج سازندگی بهسازی و زیباسازی مدارس با مشارکت دانش آموزان و سایر جوانان داوطلب می باشد در این طرح ارزنده برای زیبا سازی مدارس تلاش زیادی شده است از جمله طراحی و نقاشی در ودیوارهای مدارس و ایجاد فضای سبز مناسب، تزئین کلاسها و تعمیر صندلی و میز و نیمکت های مدارس می باشد.

عرصه خدمات کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری

در این عرصه سازمان بسیج سازندگی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی(آبخیزداری، زراعت و باغبانی، صیانت از جنگل ها، نهال کاری، و تولید نهال) را برعهده دارند. بسیجیان می توانند در این قسمت نهال های زیادی در عرصه های عمومی کشور که توسط سازمان جنگل ها و مراتع معرفی شده بکارند. کارهایی که در کشور توسط بسیج سازندگی انجام می شود ارزان تر از طرح های مشابهی است که توسط پیمانکاران انجام می شود.

عرصه خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی

سازمان بسیج سازندگی با همکاری سازمان هلال احمر جهت برگزاری کلاس های آموزشی و همکاری بسیج فرهنگیان و بسیج دانشجویی جهت برگزاری کلاس های تقویتی اقدام نموده تا گامی دیگر در تقویت علمی و آموزشی جوانان بردارد. در این قسمت با بکارگیری نیروی بسیجی فعال و داوطلب به مناطق محروم جهت آموزش در برطرف کردن بیسوادی میتوان کمک جدی به سرنوشت کشور کرد و همچنین برگزاری کلاس های کامپیوتر و آشنایی نوجوانان با ابزارهای جدید و بکارگیری جوانان در قسمت های فنی و آموزش دادن به جوانان و نوجوانان در مناطق محروم مهمترین فعالیتهای این بخش می تواند باشد.

عرصه خدمات بهداشت و درمان

در این قسمت با همکاری مشترک بسیج جامعه پزشکی، بسیج سازندگی و دانشگاه علوم پزشکی میتوان تیم های پزشکی را به مناطق محروم اعزام کرد که با ویزیت رایگان و ارائه خدمات پزشکی کمکی به مردم محروم کرده باشند و همچنین با همکاری اورژانس های جاده ای میتوان به کمک دانشجویان رشته های پزشکی در فصل تعطیلات و شلوغی جاده ها در قالب اکیپ های ثابت که در جاده ها مستقر شده اند به مسافران و مصدومان خدمات اورژانسی و امدادی ارائه نمود. بسیج سازندگی در قسمت بهداشت در واکسناسیون دام و طیور هم نقش دارد و در طرح بزرگ واکسینه سرخک و سرخچه توسط وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکی شرکت دارند.

عرصه خدمات حمایتی

در این عرصه با همکاری کمیته امداد در طرح های مختلف برای کمک به محرومین نسبت به جمع آوری کمک های مردمی و توزیع آن بین محرومین و نیازمندان بسیج سازندگی فعالانه شرکت دارند همچنین در فصل سرما با توزیع نفت و وسایل گرمازا به خانواده های محروم و نیازمند می توان خدمتی کرده باشیم.

عرصه فنی، حرفه ای و مهارتی

در این عرصه سازمان بسیج سازندگی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای و صنایع دستی با هدف آموزش و اشتغال زدایی کلاسهای آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی سیار برای جوانان روستایی دختر و پسر برگزار نمود. برگزاری کلاس خیاطی و گلدوزی و قالی بافی بهترین راه برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان دختر روستایی می باشد.

عرصه خدمات عمرانی و آبادانی روستایی

این عرصه که شامل احداثمدرسه، آبرسانی روستایی و راهسازی روستایی در مناطق محروم بوده است در این عرصه یکی از اهداف تشکیل بسیج سازندگی خدمات رسانی به مناطق محروم می باشد. همانطور که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی می فرمایند: «امروز جهاد بزرگ ملت ایران در هرجا که هستند این است که سعی کنند این کشور را همانطورکه اسلام وقرآن گفته است با عزت و به کمال معنای آبادی و عمران بسازند.»

حضور دانشجویان در فعالیتهای سازندگی علاوه بر آبادانی و شکوفایی کشور سبب کسب تجربه و ارتقای دانش علمی دانشجویان خواهد بود.

با توجه به سیاست بسیج سازندگی مبنی بر محرومیت زدایی و حمایت از مردم نیازمند نیروهای جهادی باید به مناطق بسیار دور افتاده و صعب العبور و محروم اعزام شوند و رفع نیاز برای روستائیان نمایند.

نتیجه گیری

بنابراین نتیجه می گیریم که واگذاری سازندگی به بسیج و تشکیل بسیج سازندگی رسالتی بزرگ برای احیاء این فرهنگ در کشور می باشد و رسالت سازندگی جز با کار و ابتکار امکان پذیر نیست لذا باید فعالیت خود را در این عرصه بیشتر نمود و جایگاه های مستعد سازندگی را شناسایی و برای آن برنامه ریزی کرد. باید دانست که اجرای چندین ساله طرح های بسیج سازندگی در سطح کشور ضروری است میزان تأثیر گذاری و اثر بخشی این مشارکت گسترده از ابعاد اجتماعی - اقتصادی - فرهنگی و غیره مورد ارزیابی قرار گیرد مسأله اساسی بررسی اثرات گوناگون این طرح می باشد که مسیر برنامه ریزی آینده را هموار خواهد ساخت هدف اصلی از برگزاری طرح بسیج سازندگی به اهدافی چون مسائل فرهنگی، آموزشی، مشارکت، بهینه سازی اوقات فراغت جوانان مد نظر بوده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار