|
|
کدخبر: ۱۷۳۶۰۳

احزاب در هفته ای که گذشت

ناگفته های مصلحی از برکناری اش و خانه نشینی احمدی نژاد، همایش دلواپسیم، ناگفته های دستجردی در مورد مردودی اش با کارنامه بیست در دولت دهم و توصیه رسانه های اصلاح طلب به یونسی از مهمترین اخباری بود که بر صدر رسانه های خبری قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، احزاب، تشکل ها و شخصیت های سیاسی در هفته ای که گذراندیم نشست، دیدار و مواضع گوناگونی در مورد مسائل مختلف اتخاذ کردند.

ناگفته های مصلحی از برکناری اش و خانه نشینی احمدی نژاد، همایش دلواپسیم در مورد توافقنامه ژنو، دانشگاه عارف، ناگفته های دستجردی در مورد مردودی اش با کارنامه بیست در دولت دهم، اظهارات طاغوتی یونسی، دیدار شورای مرکزی جبهه پایداری با آیت الله مصباح و دعوت از هاشمی برای یک سفر استانی از مهمترین اخباری بود که بر صدر رسانه های خبری داخلی، مطبوعات و حتی در رسانه های خارجی نیز انعکاس یافت.

آنچه در ادامه می خوانید مروری است بر اخباری که در هفته گذشته از پیش رو گذراندیم:

*مصلحی: به احمدی نژاد گفتم مشایی را در پستو قرار بده / نقش خاتمی در فتنه کاملاً حساب شده بود

حجت الاسلام حیدر مصلحی که پس از اتمام دولت محمود احمدی نژاد از دید خبرنگاران تا حدودی محو شده بود طی یک گفت وگوی تفصیلی با خبرنگاران حوزه احزابخبرگزاری فارسبه بیان ناگفته هایش پرداخت.

وی در بخشی از این گفت و گوی تفصیلی در مورد برکناری اش از تصدی وزارت اطلاعات در دولت احمدی نژاد می گوید که فردای جابجایی فردی که دوستی و رفاقتی با آقای مشایی داشت احمدی نژاد گفت بیا کارت دارم و بالاخره پیشش رفتم. احمدی نژاد به من گفت «شما استعفا بده» که من به او پاسخ دادم «من استعفا نخواهم داد اگر شما به این نتیجه رسیده اید که من را عزل کنید مرا برکنار کنید. چون اگر من استعفا دهم یعنی خودم پذیرفته ام که اشتباه کرده ام.»

وی همچنین اضافه کرد: به دفتر مقام معظم رهبری اطلاع دادم که چنین قضیه ای بین ما اتفاق افتاده است و بعدازظهر هم جلسه دولت بود که به آن جلسه رفتم. یکی از زرنگی های احمدی نژاد این بود که اگر می خواست کاری کند می گذاشت برای آخر جلسه تا کسی اقدامی نکند لذا آخر جلسه اعلام کرد بنده از این به بعد مشاور اطلاعاتی هستم.

وزیر اطلاعات دولت دهم خاطرنشان می کند که وقتی خواستم بروم دیدم از دفتر یک نفر کنار در ریاست جمهوری ایستاده است و نامه ای را از طرف آقا آورده است و این بحثمطرح شده بود که به احمدی نژاد گفته بودند نباید مرا عزل کند به من هم پیغام داده شد به سر کار خود برگردید و کار را تعطیل نکنید و بعد آقا مرقومه ای را برای من فرستادند که باید در محل کار خود حضور داشته باشید. نامه مذکور پیش از فضاسازی رسانه ای یعنی همان شب به دست آقایان رسیده بود.

*همایش «دلواپسیم» در مورد نقد توافقنامه ژنو

همایش دلواپسیم که از سوی تشکل های دانشجویی در لانه جاسوسی برگزار شده بود نیز بازتاب و واکنش ها متفاوتی در عرصه سیاسی کشور به همرا داشت.

بر روی بنرهای موجود در این همایش نوشته شده بود که «دلواپسیم از اینکه انرژی هسته ای را با فناوری هسته ای اشتباه گرفته اند»، «دلواپسیم از برباد دادن حقوق ملت در ازای گرفتن حقی ناچیز»، «دلواپسیم از استراتژی غلط دولت در سیاست خارجی» و «دلواپسیم از ترک برداشتن حقوق ملت به جای ترک برداشتن ساختمان تحریم ها».

فاطمه آلیا، مهدی کوچک زاده، محمد کوثری و الیاس نادران، محمد سلیمانی، روح الله حسینیان، علیرضا زاکانی، سیدمحمود نبویان، حمید رسایی، زهره طبیب زاده، علی اصغر زارعی و مهرداد بذرپاش(نمایندگان نهران)، جواد کریمی قدوسی(نماینده مشهد) فریدون عباسی(رییس سابق سازمان انرژی اتمی)، علیرضا پناهیان، محمد صادق کوشکی، ناصر نوبری، فواد ایزدی، برخی چهره های حاضر در این مراسم بودند.

*دستجردی: به دولت آمده بودم که بمانم / ماجرای دعوای لفظی با احمدی نژاد

مرضیه وحید دستجردی که ۷ دیماه سال ۹۱ با نمره ۲۰ از دولت دهم نمره مردودی گرفته بود طی گفت و گویی به ماجرای عزلش پرداخته و گفته است: تقریبا شش ماه بعد از اینکه من در دولت حضور داشتم سایت های مختلف نیز می زدند که ایشان وزیری است که حرف رئیس خود را نمی خواند و گوش نمی کند و می خواهند برکنارش کنند بنابراین این مربوط به سال آخر نبود و از ابتدا این موارد برای من وجود داشت.

دستجردی با بیان اینکه من آمده بودم تا بمانم، تصریح کرده که من آمده بودم که خدمت کنم نیامده بودم که بروم. یعنی بنا داشتم تا آخر بمانم و سعی هم می کردم از این درگیری ها تا حدی فرار کنم.

وی همچنین اظهار کرده است: در مورد بودجه سلامت و وقتی هدفمندی یارانه ها مطرح بود در مجلس لابی می کردیم چرا که مجلس جای لابی است و ما هم می خواستیم سهم سلامت را از هدفمندی بگیریم اما به خاطر دارم که رئیس جمهور با من تماس گرفتند و با صدای بلند پرخاش کردند که معاونان شما در مجلس چه می کنند و فلانی و فلانی که هستند و چرا آن جا هستند و بنده نیز آنقدر عصبانی شدم و پرخاشگرایانه گفتم که چطور افراد فلان وزارتخانه که فلانی وزیرش است می توانند بروند لابی کنند اما وزارت بهداشت که وظیفه اش تامین سلامت مردم است نمی تواند؟

*حسینیان: جبهه پایداری به زودی از کمیسیون ماده ۱۰ مجوز فعالیت می گیرد

روح الله حسینیان عضو ارشد جبهه پایداری در مورد مجوز جبهه متبوعش از وزارت کشور اظهار داشته که ما اسامی و اساسنامه جبهه پایداری را به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اعلام کردیم و به زودی نیز کمیسیون ماده ۱۰ احزاب این تشکل را به عنوان یک سازمان قانونی تصویب می کند.

احمد بخشایش عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب پیش از این از عدم مشکل جبهه پایداری برای ثبت قانونی در وزارت کشور خبر داده و تاکید کرده بود که «استمرار فعالیت جبهه پایداری و روند ثبت این جبهه مشکلی ندارد.»

وی سپس درگفت وگویی با فارسگفت که پرونده جبهه پایداری در حال اخذ مجوز است اما هنوز قطعی نشده است.

وی افزود: این موضوع در اولین فرصت و پس از دریافت استعلام درباره افراد معرفی شده قطعی می شود. و احتمالاً مشکلی وجود ندارد.

*تلاش اعتدالیون برای تعامل با اصولگرایان / تغییرات جدید در جبهه اعتدال گرایان

جبهه اعتدال گرایان اخیراً تصمیم بر تغییر ساختار خود گرفته است و بنا دارد ریاست جبهه را همچون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به صورت دوره های سه ماهه به یکی از احزاب عضو واگذار کند.

بازنگری در منشور، تعامل بیشتر با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای هماهنگی اصلاح طلبان، نیروهای خط امام، جبهه ایستادگی و جبهه پیروان خط امام و رهبری از دیگر برنامه هایی است که در دستور کار جبهه اعتدال گرایان قرار دارد.

*امام روح الله: باید «شیر و خورشید» منحوس از ادارات قطع بشود / توصیه رسانه های اصلاح طلب به یونسی

علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات و دستیار ارشد رئیس جمهور در مورد اقوام و اقلیت های دینی که چند مدتیست اظهارت عجیب و غریبی همچون «رئیس وزرای دولت تدبیر و امید هستم» را مطرح می کند اخیراً نیز طی سخنان عجیب تر دیگری گفته است که «عده ای خیال می کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است اما اینگونه نیست. شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود. اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر می دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می کنم؛ البته برای هلال احمر هم احترام قائلم.»

یونسی در حالی این خواسته را اظهار داشته است که سخنان وی در تضاد فرمایشات امام(ره) است چرا که امام فرموده بودند:«بیرق ایران نباید بیرق شاهنشاهی باشد، آرم های ایران نباید آرم های شاهنشاهی باشد؛ باید آرم های اسلامی باشد. از همۀ وزارتخانه ‏ها، از همۀ ادارات، باید این " شیر و خورشید " منحوس قطع بشود؛ عَلَم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. اینها آثار طاغوت است؛ این تاج آثار طاغوت است؛ آثار اسلام باید باشد.»

*دعوت از هاشمی برای سفر به کاشان

مصطفی عباسی مسئول دفتر حزب اعتدال و توسعه دفتر کاشان از سفر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به دعوت آیت الله یثربی رئیس حوزه علمیه کاشان جهت دیدار با روحانیون و شرکت در مراسم گلاب گیری شهرستان کاشان خبر داد.

عباسی با اعلام تشکیل ستاد استقبال از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط حزب اعتدال و توسعه کاشان افزود: تاکنون تصمیم قطعی جهت سخنرانی عمومی «هاشمی» در کاشان گرفته نشده است.

*محسن رضایی خبر شهردار شدنش را تکذیب کرد

پس از حضور و سخنرانی محسن رضایی در شورای اسلامی شهر تهران و طرح برخی شایعات و گمانه زنی درباه احتمال شهردار شدن وی، دفتر دبیر تشخیص مصلحت نظام اطلاعیه ای در تکذیب شایعات پیش آمده، صادر کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده که دعوت شورای اسلامی شهر تهران از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت روز شوراها و تعامل دوسویه بوده و طرح شایعات از سوی برخی محافل سیاسی و رسانه ای صرفا گمانه زنی است و تکذیب می شود.

* دیدار شورای مرکزی جبهه پایداری با آیت الله مصباح

شورای مرکزی جبهه پایداری هفته آینده با آیت الله مصباح یزدی دیدار خواهد کرد.

این دیدار طبق روال جلسه ماهانه شورای مرکزی با اعضای شورای فقاهتی جبهه پایداری صورت می گیرد.

*نشست علی لاریجانی با جامعه مدرسین

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد غروی عضو جامعه مدرسین با اشاره به حضور علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه تشکل متبوعش، اظهار داشت: وی در این دیدار به عنوان نماینده قم که مورد تأیید جامعه مدرسین و مراجع است، گزارشی از اهم فعالیت های استان قم ارائه داد.

غروی ادامه داد: لاریجانی ضمن بیان مشکلات و اقدامات در حال انجام مسئولان در استان قم، گزارشی کلی از شرایط اقتصادی، سیاسی و بین المللی مطرح کرد که در پی آن نیز سوالاتی از او پرسیده شد.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه برخی از سوالات اعضا ناظر به مباحثفرهنگی و شرایط بین المللی از جمله توافق ژنو بود، گفت: آقای لاریجانی تأکید داشت که همه باید به دغدغه های فرهنگی همانند مقام معظم رهبری توجه کنند و در این زمینه یادآور شد که مجلس نقش خود را ایفا خواهد کرد.

*راه اندازی «دبیرخانه» شورای هماهنگی جبهه اصلاحات

جلال بختیاری رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از راه اندازی دبیرخانه در تشکل متبوعش خبر داد و گفت که پس از راه اندازی این دبیرخانه در مورد همایش سراسری اصلاح طلبان تصمیم گیری می کنیم.

به گزارش فارس، همایش اصلاح طلبان قرار بود که ابتدا در نیمه اردیبهشت ماه برگزار شود که به خردادماه تغییر زمان داده شد.

بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند که این همایش مانوری برای بازگشت به قدرت و عرصه سیاسی از سوی اصلاح طلبان است.

*عارف: نام دانشگاهم دیگر خوارزمی نیست / برای انتخابات ۹۴ و ۱۴۰۰ برنامه داریم

محمد رضا عارف از فعالان برجسته سیاسی اصلاح طلب نیز که اخباری در مورد تاسیس دانشگاهش بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفته بود در این مورد به اظهار توضیحاتی پرداخت و گفت که نام دانشگاهم دیگر خوارزمی نیست چون اواخر سال ۹۰ و اوایل ۹۱ دانشگاه تربیت معلم پیشنهاد کرد نام این دانشگاه به خوارزمی تغییر داده شود و بنده نیز جزو موافقان بودم بنابراین دیگر نمی توانیم با نام خوارزمی دانشگاه راه اندازی کنیم.

وی که در اولین گرهمایی شاخه جوانان بنیاد امید ایرانیان سخنرانی کرده است در مورد برنامه های سیاسی آتی خود نیز تصریح کرده است که برای انتخابات مجلس سال ۹۴ و همچنین انتخابات دریاست جمهوری ۱۴۰۰ دارای برنامه است.

عارف در حاشیه این مراسم ودر جمع خبرنگاراننیز در مورد شورای رهبری جبهه اصلاحات و دیدارش با رئیس جمهور، اکبر هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی نیز گفته است که شورای رهبری اصلاحات فقط در حد پیشنهاد است و امیدواریم اصلاح طلبان و اصولگرایان به اجماع برسند. اصلاح طلبان نیز باید با سازوکارهایی که در خود دارند برنامه هایشان را طراحی کنند.

وی البته تاکید کرده است که بنده دیداری با شخصیت خاصی در مورد برنامه خاصی نداشته ام.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار