|
|
کدخبر: ۱۷۴۲۸۱

صالحی در مراسم بهره برداری از دستاوردهای انرژی اتمی اعلام کرد:

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره گفت: طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز مانند سانتر یفیوژها توبلار، اولترا، سانتریفیوژها و فرمانتورها برای ساخت داروهای مرتبط با زیست فناوری از جمله واکسن و دارو به مفهوم خودکفا نمودن کشور در بازه زمانی سه ساله است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در مراسم بهره برداری از دستاوردهای انرژی اتمی در حوزه سلامت گفت: در آستانه فرا رسیدن زادروز فرخنده قدس عارفان و پیشوای پارسیان حضرت امیر المومنین(ع) مقدم ریاست جمهوری و دیگر سروران گرانقدر را گرامی می دارم.

وی افزود: برای خانواده بزرگ صنعت هسته ای کشور مایه بسی مباهات است که در مسیر تحقق راهبرد اصولی تعیین شده از سوی حضرتعالی مبنی بر گسترش کاربردهای فناوری صلاح آمیز هسته ای به ویژه در حوزه سلامت گام نهاده است. بدین سان بستری فراهم آمده است تا به قدر میفور از درد و رنج بیماران هموطنان کاسته شود.

صالحی با اشاره به تلاش های سازمان انرژی اتمی در این راستا ادامه داد: این سازمان افرون بر تثبیت افتخارات گوناگون در حوزه وظایف ذاتی خود، گسترش مرزهای دانش و ارتقای توانمندی های موجود در بخش های مختلف از جمله در حوزه سلامت را در دستور کار قرار داده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: شایان ذکر است که مجموعه صنعت هسته ای طی سالهای گذشته تولید انواع رادیوداروهای مورد نیاز مرکز درمانی کشور را به انجام رسانده و بنا بر اذعان پزشکان این حوزه کارنامه قابل قبولی را از خود ارائه نموده است.

وی با بیان اینکه با مساعی دولت تدبیر و امید شاهد آغاز فصلی نو در مسیر خدمت رسانی به هموطنان هستیم، گفت: خوشبختانه پس از تشکیل دولت تدبیر و امید از رهگذر تعامل و همکاری همدلانه سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت شاهد فصلی نو در عرصه خدمت رسانی خواهیم بود.

صالحی تصریح کرد: اکنون که ابلاغ سیاست های کلی حوزه سلامت از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی افق نوینی را در پیوند با تامین سلامت شهروندان پیش روی ما گشوده است می توان به تفاهم نامه بهمن ماه سال گذشته میان سازمان انرژی ایران و وزارت بهداشت که بر مبنای راهبرد کلان دولت تدبیر و امید منعقد شده است به عنوان جلوه ای عملی جهت حرکت پرشتاب در راه تحقق اهداف رهیافت ابلاغی از سوی معظم له نگریست.

وی با اشاره به مفاد تفاهم نامه یاد شده گفت: ارائه خدمات درمانی و پزشکی در موارد زیر توسعه خواهد یافت ۱: توسعه لیزرهای پزشکی، ۲: بهره برداری از سامانه پایش پرتوهای فرابنفش(یو وی) آغاز شده و با تحویل آن به وزارت بهداشت و درمان گامی موثر در مسیر کنترل گسترش و شیوع بیماری سرطان پوست برداشته خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سومین خدمات درمانی و پزشکی که توسعه می یابد، گفت: طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز مانند سانتر یفیوژها توبلار، اولترا، سانتریفیوژها و فرمانتورها برای ساخت داروهای مرتبط با زیست فناوری از جمله واکسن و دارو و خودکفا نمودن کشور در بازه زمانی سه ساله است.

وی تصریح کرد: لازم به ذکر است که با این اقدامات وابستگی کشورمان به محصولات مشابه خارجی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت و در این ارتباط مایلم با مسرت اعلام کنم که بنا بر درخواست انیستیتو پاستور در گام نخست توانستیم دستگاه سانتریفیوژ، توبولار مورد نیاز حوزه سلامت را بهینه سازی و سرعت آن را تا ۲۰ هزار دور بر دقیقه افزایش دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در این رابطه توضیح داد: نمونه های مشابه این نوع سانتریفیوژ در سطح جهان از سرعتی برابر با ۱۸ هزار دور بر دقیقه برخوردار است. باید به این نکته توجه داشت که بالا بردن سرعت زمینه لازم را جهت ارتقای سطح کیفی محصولات فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دستیابی به این دستاوردها نتیجه تعاملی سازنده میان دست اندرکاران امر است، تصریح کرد: با این دستاورد گام مهمی جهت ساخت این تجهیزات در داخل کشور برداشته شد.

صالحی افزود: همچنین سیستم پایش همزمان و نیز کنترل مکانیزه سانتریفیوژ توبولار طراحی، ساخته و به مجموعه تجهیزات این نوع سانتریفیوژها افزوده شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سالانه ۶۰ میلیارد دوز واکسن دامی و ۱۰ میلیون واکسن انسانی مورد نیاز است، گفت: به منظور تولید ۳۰ نوع واکسن دامی و ۱۰ نوع واکسن دامی ما را از استفاده بهینه از سانتریفیوژهای توبولار گریزی نیست.

وی تاکید کرد: برای تلاشگران صنعت هسته ای مایه شادمانی فراوان است که امروز در حرکتی نمادین سانتریفیوژ توبولار برای تولید واکسن در حضور رئیس جمهور به انسیتیتو پاستور ایران تقدیم می شود.

صالحی با اشاره به دیگر دستاوردهای این سازمان که امروز مورد بهره برداری قرار می گیرد، گفت: سامانه ملی پرتودهی، گامای چند منظوره در مرکز بناب واقع در استان آذربایجان شرقی از دیگر این دستاوردهاست.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: پروژه طراحی و ساخت این سامانه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همت متخصصان خدوم سازمان و مشارکت مهندسان توانمند کشورمان آماده راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه زیرساخت های مورد نیاز برای افزایش کمی و کیفی این سامانه در سراسر کشور فراهم شده است، گفت: همچنین مجال لازم برای مشارکت بخش خصوصی در این زمینه به وجود آمده است.

صالحی با اشاره به مهمترین کاربردهای این سامانه ادامه داد: می توان به ضدعفونی و استریل نمودن محصولات بهداشتی و تولیدات یک بار مصرف پزشکی، افزایش انبارمانی محصولات باغی و کشاورزی و همچنین دفع آفات و آلودگی های مواد غذایی و گیاه داروها اشاره نمود.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزو د: به عنوان نمونه لازم به ذکر است که با بهره برداری از سامانه مذکور می توان به طور سالانه ۹۰ هزار متر مکعب از محصولات مورد نظر را تحت پرتودهی قرار داده و از این طریق انبارمانی آنها را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

وی خاطرنشان کرد: از یک چشم انداز کلان و فراگیر می توان گفت که حرکت در مسیر تجاری سازی فرآورده های صنعتی و رقابت با محصولات مشابه خارجی از جمله در قیمت محصولات ارائه شده و نیز گسترش و تعمیق دامنه و حجم حضور سازمان در فعالیت های مربوط به حوزه سلامت رویکرد محوری ما طی سالهای آینده خواهد بود و به فضل پروردگار، ملت سرافراز ایران از امروز شاهد ثمرات و برکات این رویکرد مبارک خواهند بود.

صالحی در پایان گفت: دوام سلامتی و مزید سرافرازی و بهروزی همگان را در پرتو انفس قدسی مولای متقیان از درگان ایزد متعال خواستاریم

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار