|
|
کدخبر: ۱۷۴۴۰۳

مخالفت مجلس با طرحی برای اصلاح قانون اصل ۴۴

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم لاهیجان در مجلس گفت: باید بحران بیکاری را جدی بگیریم، چرا که هر لحظه ای که می گذرد یک نفر در کام بی معیشتی و بیکاری قربانی می شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان، کلیات طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را مورد بررسی قرار دادند.

وکلای ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان کلیات این طرح در نهایت آن را با ۱۶۸ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در صحن علنی تصویب کردند.

در جریان بررسی کلیات این طرح محمدحسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان در مجلس به عنوان نخستین مخالف کلیات این طرح، اظهار داشت: فضای کسب و کار اشکالات اساسی دارد و انتظار می رفت تا طرح جامع تری برای این موضوع ارائه شود، چرا که این طرح نمی تواند فضا را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کند. لذا باید طرحی بیاوریم که مشکلات بخش تولید را حل کند.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس ضمن موافقت با کلیات طرح مذکور، گفت: روح حاکم در قانون اصل ۴۴ رسیدن به کارایی بوده، اما امروز ساختار اقتصادی ما به دلیل عدم وجود قانون از عدم شفافیت رنج می برد.

وی ادامه داد: ما مجموعه های اقتصادی داریم که حتی یک بار هم صورت مالی خود را ارائه نداده اند. مثل خیریه ها؛ امروز خیریه هایی سراغ داریم که یکی از شرکت های آن ۴ میلیارد دلار قدرت سرمایه گذاری دارد، اما مشخص نیست که اینها به کجا جواب پس می دهند، چرا که اصلا صورت مالی خود را مشخص نمی کنند.

این نماینده مجلس گفت: امروز رتبه کسب و کار ما جزو آخرین رتبه های دنیاست و هنوز آئین نامه اجرایی قانون بهبود فضای مستمر کسب و کار تهیه نشده اند و هر چه دیرتر این آئین نامه آماده شود جفا به اقتصاد کشور است.

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس به عنوان مخالف دوم کلیات این طرح، گفت: مشکل اصلی ما در تولید ملی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بازار سرمایه بر می گردد، چرا که انعقاد سرمایه در این بازار به سختی انجام می گیرد و بانک ها و سیاست گذاران پولی دخالت زیادی در این بازار می کنند.

وی ادامه داد: مشکل اصلی امروز ما مجوز کسب و کار نیست. حتی تسهیل مقررات و قوانین هم نیست، بلکه مشکل این است که نظام بانکی اجازه هیچ اقدامی به دیگران نمی دهد و هر بقالی به یک شعبه بانک تبدیل شده است.

کمال علیپور نماینده مردم قائم شهر در مجلس به عنوان موافق کلیات این طرح، اظهار داشت: نرخ بیکاری در کشور ما بالاست و در برابر آن نرخ بهره وری نیز پایین است و باید قوانین ما در این جهت باشد. بنابراین یکی از قوانینی که به این موضوع کمک می کند قانون اصل ۴۴ است که هدف اصلی آن این بوده که دولت نتواند با نیروهای خود تصدی گری کند.

وی افزود: متاسفانه اصل ۴۴ هنوز محقق نشده و اگر این قانون محقق می شد به بنگاه های عمومی غیردولتی سر و سامان می داد و تولید و صنعت ما رشد می کرد. بنابراین این طرح می تواند به تحقق اصل ۴۴ کمک کند و به فضای کسب و کار رونق ببخشد.

حسین گروسی نماینده مردم شهریار در مجلس ضمن مخالفت با کلیات طرح مذکور، گفت: پس از تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار باید ظرف ۶ ماه آئین نامه اجرایی آن از سوی دولت آماده می شد، اما هنوز این آئین نامه آماده نشده و این قانون هم اجرا نشده است، بنابراین اکنون نباید دوباره قانونی که اجرا نشده را وصله و پینه کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت به جای اینکه به کارهای بزرگ بپردازد و صنایع کوچک را واگذار کند هنوز هیچ اقدامی نکرده، در حالی که رتبه کسب و کار ما در جهان ۱۵۲ و در منطقه ۱۳ است هیچ گامی برای اجرایی شدن این قانون بر نمی دارد.

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان در مجلس نیز به عنوان موافق آخر کلیات این طرح، گفت: برای رفع مشکلات اشتغال تنها نباید سخنرانی کرد، بلکه باید قانونی مناسب به تصویب رساند.

وی با اشاره به نرخ بیکاری در کشور، گفت: باید بحران بیکاری را جدی بگیریم، چرا که هر لحظه ای که می گذرد یک نفر در کام بی معیشتی و بیکاری قربانی می شود که این طرح می تواند به بهبود فضای کسب و کار کمک کند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار