|
|
کدخبر: ۱۷۴۴۰۴

در نطق میان دستور

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم تهران در مجلس گفت: با کمال تاسف در کشور ما جایگزین قریب به نیمی از زایمان های طبیعی در بیمارستان های دولتی و تمام زایمان ها در بخش خصوصی شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، سیدعلیرضا مرندی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان دستور اظهار داشت: مقام معظم رهبری در مورد روند نگران کننده کاهش رشد جمعیت و ضرورت تلاش برای اصلاح آن به دفعات رهنمودهایی فرمودند که آخرین آنها چند روز پیش به مناسبت روز مامایی بود؛ ایشان به افزایش نگران کننده عمل سزارین هم اشاره کردند و از متخصصین خواستند تا مکررا در مورد افزایش بی رویه این روش ناپسند زایمان تذکر دهند.

وی ادامه داد: امیدوارم متخصصان زنان و مامایی بیش از همه بار سنگین این تکلیف را بر دوش خود احساس کنند و برای اصلاح ذهنیت ها و کاهش سزارین به آموزش مردم بپردازند؛ عمل سزارین که در دنیای علم به منظور جلوگیری از مرگ و میر مادر و جنین در معرض خطر، انجام می شود با کمال تاسف در کشور ما جایگزین قریب به نیمی از زایمان های طبیعی در بیمارستان های دولتی و تمام زایمان ها در بخش خصوصی شده است که این امر آثار منفی فراوانی برای مادران دارد و سبب افزایش مرگ و میر نوزادان می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و مجلس افزود: افزایش نگران کننده سزارین عملاً مانع دیگری برای افزایش رشد جمعیت در کشور است چون حاملگی های بعدی را دچار مخاطره کرده و حاملگی بیش از ۳ بار را عملاً غیرممکن می سازد. سزارین غیرعلمی، مجرد بودن جوانان و دیر ازدواج کردن آنها مهمترین موانع افزایش رشد جمعیت کشور محسوب می شود که باید برای برخورد با این عوامل و کاهش طلاق برنامه ریزی جدی صورت گیرد.

مرندی با بیان اینکه افزایش چشمگیر تعداد زنان تحصیلکرده در جامعه و ارتقای سطح تحصیلات و اشتغال آنها سبب پاره ای از مشکلات شده است، گفت: مجرد ماندن و دیرازدواج کردن و تک فرزندی از عوارض جدی است که موجب کندی رشد جمعیت نیز خواهد شد. بنابراین دولت و مجلس باید هرچه زودتر اقداماتی برای تسهیل ازدواج، پایین آوردن سن ازدواج و امکان ادامه تحصیل در صورت بچه دار شدن و کمک به مراقبت از فرزندان مادرانی که شاغل یا در حال تحصیل هستند، انجام دهند.

وی اظهار داشت: از حدود ۲ سال قبل این نکات و بسیاری مطالب دیگر به صورت طرحی نشأت گرفته از شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیسیون بهداشت مجلس با حضور صاحب نظران تدوین و تصویب شد؛ سپس بررسی آن در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفت که به تازگی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده لذا از دولت انتظار داریم با همکاری مجلس تمهیدات لازم برای رفع بار مالی طرح مذکور انجام دهد تا شورای نگهبان به آن ایراد نگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در جلسه قبلی برای در اولویت قرار گرفتن این طرح، امضا جمع شد و امیدواریم که هرچه سریعتر در دستور کار مجلس قرار گیرد. همچنین انتظار می رود طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور که فوریت آن به تصویب رسیده و در کمیسیون بهداشت مطرح است، به تصویب برسد.

مرندی ادامه داد: در حالی که تصویب قوانین اهمیت دارد اما تلاش های گسترده و مستمر در امر فرهنگ سازی و تسهیل امر ازدواج از ضروری ترین و ثمربخش ترین اقدامات است؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، جمعیت از عوامل اقتدار کشورهاست از آنجا که جمعیت جوان میهن اسلامی همیشه پشتوانه محکمی برای نظام مقدس بوده و بازدارنده ای قوی در مقابل توطئه های داخلی و خارجی است، از این رو کمک به تحقق افزایش رشد جمعیت کشور یک اولویت حائز اهمیت است.

وی گفت: انتظار داریم، آنچه را که در سیاست های سلامت آمده به ویژه اولویت بهداشت، سطح بندی خدمات و حمایت از تولیدات داخلی در اولویت وزارت بهداشت قرار گیرد.

نماینده مردم تهران در پایان خواستار تجمیع صندوق های درمانی بیمه ها و تمرکز دبیرخانه بیمه سلامت در وزارت بهداشت شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار