|
|
کدخبر: ۱۷۴۵۱۵

سفیر ایران در فنلاند:

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند با اشاره به آمارهای موجود درباره ایرانیان زندانی در خارج از کشور بیان کرد: وقتی سفیر یا کنسولی در راستای وظائف قانونی و انسانی خود برای جلوگیری از زندانی شدن یا تبرئه یا کاهش مدت زندانی یک ایرانی در خارج از کشور اقداماتی را انجام می دهند عده ای نا آگاه این اقدامات را دفاع از مجرم تلقی می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، رسول موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند در صفحه شخصی خود در فیس بوک مطلبی را درباره آمار زندانیان ایرانی در کشورهای مختلف جهان و فعالیتهایی که کنسولگری و سفارت برای آزادی زندانیان انجام می دهند منتشر کرد.

موسوی در مطلب خود بیان کرده است:

گفته سجادی مدیر کل اداره ایرانیان وزارت خارجه در مصاحبه با روزنامه شرق، اکنون سه هزارو۱۳۰ ایرانی در زندان های جهان در حال گذراندن حکم زندان خود هستند. بیشترین زندانیان ایرانی در این کشورها زندانی هستند. ۴۵۰ نفر در ترکیه، ۴۵۰ نفر در امارات، ۲۴۳ نفر در ترکمنستان، ۲۲۹ نفر در مالزی، ۲۳۶ نفر در عراق، حدود ۲۰۰ نفر در سلیمانیه و اربیل، ۲۴۰ نفر در جمهوری آذربایجان، ۲۲۵ نفر در کویت و ۱۹۴ نفر در ژاپن، یونان ۱۲ نفر حبس ابد، آمریکا دونفر اعدامی، مالزی ۷۸ نفر اعدامی، اندونزی یک نفر اعدامی، افغانستان سه نفر اعدامی، امارات هشت نفر اعدامی، ژاپن دونفر حبس ابد، چین چهارنفر حبس ابد، تایلند ۱۱۰نفر حبس ابد که از حکم اعدام تقلیل یافته(ملاقات های سفیر و تلاش هایشان جواب داده) و ۱۷۱ نفر زندانی، اندونزی ۱۵نفر حبس ابد، قطر ۲۶ نفرزندانی، کویت پنج نفر حبس ابد، عمان سه نفر حبس ابد، بحرین دو نفر حبس ابد، پاکستان یک نفر حبس ابد، امارات ۲۴ نفر حبس ابد، عربستان ۲۴ نفر زندانی.

اما ماجرا پیچیده تر از اینهاست. ایرانیان زیادی به دلایل متنوع در کشورهای مختلف در زندان به سر می برند، اغلب به اتهام مواد مخدر، اما با همه تلاش ها برای آزادی و تخفیف در مجازات، هنوز ۹۲ ایرانی در جهان حکم اعدام دارند. همچنین ۲۱۰ نفر حکم حبس ابد دارند. سجادی همچنین خبر می دهد که اخیرا ۳۱ نفر از رانندگان ایرانی که در اربیل و سلیمانیه تحت بازداشت بودند، آزاد شدند. یک ایرانی هم به خاطر یک اسکناس صددلاری تقلبی به هفت سال زندان محکوم شده بود، که آزاد شد.

در سال های اخیر آزادی های زیادی در بین ایرانیان زندانی در کشورهای مختلف داشته ایم. سال ۹۰،۶۵۶ نفر آزادی، سال ۹۱،۷۰۰ نفر آزادی، سال ۹۲،۹۰۲ نفر آزادی.

آمار فوق تاسف انگیز است و تاسف انگیزتر آن است که وقتی سفیر یا کنسولی در راستای وظائف قانونی و انسانی خود برای جلوگیری از زندانی شدن یا تبرئه یا کاهش مدت زندانی یک ایرانی در خارج از کشور اقداماتی را انجام می دهند عده ای نا آگاه این اقدامات را دفاع از مجرم تلقی می کنند.

بد نیست بدانید در فنلاند دو زندانی ایرانی اثبات شده داریم که کنسول سفارت ملاقات هایی را با آنان داشته و وضعیت آنها را به مرکز گزارش کرده است. در توضیح واژه إثبات شده باید بگویم زمانی که زندانی از پلیس فنلاند می خواهد تا وضعیت او را به سفارت گزارش دهد یکی از مدارک مورد نیاز ارایه مدارک مشخص کننده تابعیت است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار