|
|
کدخبر: ۱۷۴۶۹۸

ستاری:

خبرگزاری تسنیم: معاون علمی وفناوری رئیس جمهور گفت: اساتید دانشگاه برای ورود به بخش صنعت می توانند سهام دار شرکت های دانش بنیان و امثال آن شوند.

به گزارش گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیم، سورنا ستاری معاون علمی وفناوری رئیس جمهور امروز(یکشنبه) در نشست هم اندیشی با روسای دانشگاه ها با اشاره به حل شدن مسائل قانونی پیش روی شرکت های دانش بنیان، گفت: علاوه بر موارد حقوقی و قانونی مسائلی مثل چگونگی فرآیند پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان را حل کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو مشکل پیش روی ما باقی مانده است، افزود: مشکل اول و اصلی ما بحثفرهنگی است. همکاری دانشگاه ها با معاونت علمی برای فرهنگ سازی در زمینه شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی می تواند کمک شایانی در حل این مسئله کند.

ستاری با اشاره به قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان و اینکه بار نخستی است که چنین ضوابطی در کشور نوشته می شود، ادامه داد: به دلیل تازگی این قوانین طبیعی است که هرکدام از ما اشتباهاتی در بیان مفاهیم علم و فناوری داشته باشیم، پس بهتر است به تعاریف یکسانی دست یابیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه کار معاونت علمی به دو بخش تقسیم می شود، تصریح کرد: یکی بخش علمی است که در مرز دانش است و در این مورد قطعا باید دولت هزینه کند، آن هم به صورت بلاعوض، کاری که در تمام دنیا رخ می دهد. چنانچه ستادهای ما یکی از وظایفشان همین گونه حمایت هاست. بخش دوم تجاری سازی است که نوع حمایت از این بخش متفاوت خواهد بود.

ستاری با تاکید بر اینکه پس از مرز دانش سطح دومی که در تقسیم بندی علمی در نظر گرفته ایم سطح تجاری سازی است، گفت: در این بخش ما اعتقادی به هزینه کردن نداریم و حمایت های مان به صورت تسهیلات مالی اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: چگونگی پرداخت تسهیلات و سود و نحوه باز پرداخت آن چندان اهمیتی ندارد. آنچه برای معاونت اهمیت دارد این است که پژوهش گر بداند باید روزی این مبلغ را برگرداند.

برای ورود اساتید به بخش صنعت هیچ منع قانونی وجود ندارد

معاون علمی وفناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در حوزه ورود اساتید به بخش صنعت هیچ منع قانونی وجود ندارد، افزود: حتما لازم نیست اساتید برای ورود به بخش صنعت وارد هیئت مدیره شرکت دانش بنیان و امثال آن شوند. می توانند تنها سهام دار آن شرکت باشند.

ستاری با بیان اینکه لازم است نسبت به چگونگی همکاری اساتید دانشگاه ها با بخش صنعت تغییر نگرش و تغییر بستر بدهیم، گفت: لازم است آئین نامه ارتقاء اساتید تغییراتی بکند و از آنجا که چگونگی این ارتقاء تنها با خواست دانشگاه محقق می شود، تغییرات قانونی بدون خواست دانشگاه ها تاثیری نخواهد داشت، چرا که این تغییرات در نهایت در اختیار هیئت امنای دانشگاه هاست.

ستاری با تاکید بر اینکه لازم است ارتباط میان معاونت با دانشگاه ها بیشتر شود، تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که بحثفرهنگی مفاهیمی همچون علم وفناوری، شرکت های دانش بنیان و مسائل مرتبط با آن و نیز تجاری سازی را در دانشگاه ها جا بیاندازیم و این امر محق نمی شود مگر آنکه دانشگاه نیز در این زمینه جهت گیری داشته باشد و با ما همکاری کنند.

استقبال از ایده های دانشگاه ها در اجرای سیاست های معاونت علمی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه این معاونت دارای بدنه بزرگی نیست و قرار نیست برای تغییر روش ها کار خاصی انجام دهد، گفت: برای حمایت از دانشگاه ها اگر نیاز به قانون یا مصوبه ای باشد و یا بودجه ای مورد نیاز باشد این معاونت حاضر است در آن ورود کند و برای حل مشکل گام بردارد.

وی در جمع مسئولان دانشگاه ها، تصریح کرد: معاونت علمی با سیاست های مدون و مشخص خود در خدمت دانشگاه ها قرار دارد و برای اجرای این سیاست ها از ایده های شما استقبال می کنیم.

ستاری با اشاره به حمایت از شرکت های دانش بنیان نوپا تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان، گفت: اگر مسئولان و اساتید دانشگاه ها نیز بتوانند در اجرای این سیاست ها نزدیک تر شوند، می توانند از تسهیلات و امکانات معاونت بهره برداری کنند.

ستاری با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری تنها پارک فناوری پردیس را به عنوان کریدور تجاری سازی تحت پوشش خود دارد، ادامه داد: معاونت علمی و فناوری آمادگی دارد از پارک های فناوری در شهرستان ها نیز حمایت کند و برای پیشرفت اهداف علمی کشور دیگر مسئله تفکیک مطرح نیست که کدام مجموعه زیر نظر کدام نهاد یا وزارتخانه است.

در پایان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بنابراین در جهت حمایت از تشکیل شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی محصولات این شرکت ها در پارک های علم و فناوری سراسر کشور معاونت علمی با تشکیل صندوق های ریسک پذیر، پژوهشی و حمایتی به عنوان عاملیت خود از این پارک ها حمایت خواهد کرد و آمادگی دارد هرگونه کمکی را ارائه کند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار