|
|
کدخبر: ۱۷۴۸۹۰

با رای اکثریت نمایندگان مجلس /

خبرگزاری تسنیم: با رأی اکثریت نمایندگان مجلس یک فوریت طرح اساسنامه شرکت ملی نفت ایران تصویب شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، طرح یک فوریتی اساسنامه شرکت ملی نفت ایران با رأی اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پارلمان به تصویب رسید. این طرح از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر، با ۱۲۵ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع به تصویب رسید.

بر اساس این طرح حسین نجابت عضو کمیسیون انرژی مجلس و از طراحان این طرح گزارش آن را به نمایندگان ارائه کرد و در سخنانی گفت: تاکنون بیش از ۴۰ جلسه در کمیسیون انرژی مجلس در زمینه طرح اساسنامه شرکت ملی نفت ایران با حضور نمایندگانی از دیوان محاسبات، شرکت ملی نفت و نمایندگان مجلس برگزار شده و این طرح با مشورت آنها تهیه شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر در زمینه اساسنامه شرکت ملی نفت ایران خلأ قانونی وجود دارد و در مواردی نمی توان بر اساس نبود اساسنامه آن به تخلفات رسیدگی کرد.

به گزارشخبرگزاری تسنیمدر ادامه بررسی این طرح، مهرداد لاهوتی در مخالفت با طرح یک فوریتی اساسنامه شرکت ملی نفت ایران در سخنانی گفت: در حال حاضر دولت مکلف شده که از اساسنامه شرکت ملی نفت را به مجلس ارائه کند اما تاکنون متأسفانه این اتفاق نیفتاده است. البته دولت جدید نیز کاملا این آمادگی را دارد تا اساسنامه را ارائه کند.

وی اظهار داشت: با توجه به شواهدی که وجود دارد عدم ارائه اساسنامه شرکت ملی نفت در دولت جدید وجود ندارد و این عزم در دولت وجود دارد تا اساسنامه شرکت ملی نفت را ارائه کند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: احساس میکنم که باید فوریت آن را رد کنیم و به عنوان یک طرح عادی این طرح مطرح شود تا دولت نیز در این مدت فرصت ارائه لایحه ای در این زمینه را به مجلس داشته باشد.

لاهوتی با بیان اینکه دولت مجری قانون و مکلف به اجرای قانون است، گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که آنچه که ما به عنوان نماینده مجلس تصویب می کنیم دولت باید آن را اجرا کند و این اساسنامه از نظر حساسیت به میزانی است که باید با مشورت دولت تصویب شده و قابلیت اجرا داشته باشد.

وی ادامه داد: برخی دوستان می گویند که شرکت ملی نفت در جلسات حضور داشته اما بنده می گویم که ما کاری به شرکت ملی نفت نداریم بلکه نظر دولت برای ما مهم است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، اصل بر عادی بودن طرح است و با حساسیتی که در مسائل نفتی نیز وجود دارد و دنیا برای ما در این زمینه چالش ایجاد کرده است باید این مشکلات حل شود.

لاهوتی در پایان خاطرنشان کرد: اجازه دهید که اساسنامه شرکت ملی نفت را با مشورت دولت تهیه و تصویب کنیم.

به گزارش تسنیم، حجت الاسلام سلیمی به عنوان نماینده موافق یک فوریت طرح اساسنامه شرکت ملی نفت ایران در سخنانی گفت: همواره خلأ جدی در زمینه اساسنامه شرکت ملی نفت داشته ایم.

وی افزود: در زمینه تهیه این طرح بیش از ۴۰ جلسه در کمیسیون انرژی مجلس بین دولت، نماینده دیوان محاسبات و نمایندگان مجلس داشتیم که این طرح با نظر آنها تهیه شده است. اینطور تصور نشود که تهیه این طرح بدون نظر آنها بوده و نوشته شده است بلکه بازخورد نظرات آنها را داشته ایم.

این نماینده مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر در مسیر شرکت ملی نفت و بانک مرکزی خلأ وجود دارد، این طرح این خلأ قانونی را برطرف می کند.

سلیمی در ادامه تأکید کرد: بر اساس قانون از سال ۶۶ ما مکلف شده ایم که اساسنامه شرکت ملی نفت را تبیین و تصویب کنیم که در عرض این ۲۶ سال در این زمینه کوتاهی شده است.

وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت در موارد بالادستی و براساس اساسنامه ای که موجود است حق دخالت و برداشت دارد، افزود: این طرح کمک می کند که اصل ۴۴ قانون اساسی به درستی اجرا شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار