|
|
کدخبر: ۱۷۴۹۱۸

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: نیروی هوافضای سپاه پس از مهندسی معکوس و ساخت نمونه ایرانی پهپاد آرکیو ۱۷۰ آمریکا، این پهپاد را از پهپاد شناسایی و جاسوسی، به پهپاد رزمی ارتقا داد.

به گزارش خبرنگار دفاعیخبرگزاری تسنیم، در جریان بازدید روز گذشته رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، از مدل مهندسی معکوس شده پهپاد آرکیو ۱۷۰ آمریکا رونمایی و چگونگی رمزگشایی از پهپاد اصلی آرکیو ۱۷۰، توسط کارشناس نیروی هوافضای سپاه تشریح شد.

توضیحات کامل کارشناس نیروی هوافضای سپاه را در ذیل بخوانید:

بعد از این نمایشگاه، تست پروازی پهپاد RQ۱۷۰ انجام می شود. پرنده ای است که قادر به شناسایی و کار رزمی عمیق است. آنها در این پهپاد اختفا صوتی، اختفا بصری و اختفا رسانه ای را در حد بالایی رعایت کردند. در مرحله اول بعد از اینکه این پرنده تسخیر شد، ما اطلاعات زیادی از پرنده، اطلاعات داخل آن و رایانه هایی که داخلش دارد و اجزای آن، نداشتیم.

ولی یکسری حافظه ها و هاردهایی که در دست بود و می شد شناسایی کرد را دسترسی پیدا کردیم و سعی کردیم در مرحله اول این داده ها را بازیابی کنیم. شاید مشابه کاری که بعد از تسخیر لانه جاسوسی انجام شد و عزیزان سعی کردند آن اطلاعات را جوری بازیابی کنند ولی چند تفاوت اصلی اینجا ما داشتیم، ما حتی نمی دانستیم دنبال چه چیزی داریم می گردیم ولی آنجا فقط بحثبه هم ریختگی اطلاعات بود. اما اینجا بازگشایی رمز بود و واقعا فضل خدا شامل حال ما شد که توانستیم این مرحله را رد کنیم. دیتایی که استخراج کردیم شامل تصاویر و ویدیو بود که نمونه آن را مشاهده فرمودید و تصاویر فراطیفی هم وجود دارد.

رهبر انقلاب در اینجا از کارشناس سازمان می پرسند که آیا همه اطلاعات را درآوردید؟ که وی در پاسخ خطاب به رهبر انقلاب می گوید: این دو هارد اطلاعاتش کامل بیرون آمد و همه آن را می توانیم بفهمیم که چه چیزی دارد.

سردار حاجی زاده نیز در بخشی از این گزارش می گوید: بخشی هایی از این هارد مربوط به اطلاعات ذخیره شده بود و بخش هایی هم مربوط به مدیریت پروازی، مدیریت پروازی یعنی نحوه هدایت پرنده که پیچیدگی های خاصی دارد.

کارشناس نیروی هوافضای سپاه در ادامه توضیح می دهد که یک مجموعه سه کامپیوتره که هاردهای پردازش سه تایی با هم دیگر بوده که به عنوان کامپیوتر پرواز آن استفاده می شد، در این پهپاد وجود داشت. کامپیوتر محموله ویژه و کامپیوتر ارتباطات ماهواره ای هم داشته که این کامپیوترها کاملا " خاصی منظوره " بوده و صرفاً برای همین موضوع از آنها استفاده شده است.

سردار حاجی زاده در بخش دیگری از این گزارش می گوید، ما مسیر های پروازی این پهپاد را در ۱۳ ماموریت در اختیار داریم که هم از افغانستان و هم از پاکستان اطلاعات برداشته است که این اطلاعات همگی داخل کامپیوتر بود.

کارشناس نیروی هوافضای سپاه هم در ادامه توضیح می دهد که تدبیر فرمانده نیرو این بود که مهندسی معکوس را هم روی این پهپاد انجام دهیم لذا پرنده ای تعریف شد که RQ ایرانی است که برای رسیدن به آن با توجه به پیچیدگی های دینامیک پردازش، باید یک پرنده کوچک تر طراحی می کردیم که از آن ارزانتر و ساده تر باشد.

تست های زمینی RQ۱۷۰ انجام شده و انشاءالله بعد از نمایشگاه تست پروازی آن انجام می شود. نمونه یک به یک هم که ماموریت آن برعهده ما است و پرنده ای است که قادر به شناسایی عمیق و کار رزمی عمیق است را داریم. ما این پهپاد را به عنوان بمب افکن داریم و برای پرواز علیه ناوها به خاطر رادارگریزی گزینه مناسبی است البته نمونه ۱۵ درصد آن را نیز که قدری کوچکتر است، هفته قبل کار پروازش را انجام دادیم و موفق هم بود و انشاءالله ظرف سال جاری هم نمونه ۴۰ درصد و هم مدل یک به یک پرواز خواهد کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار