|
|
کدخبر: ۱۷۴۹۴۹

لاریجانی در صحن مجلس قرائت کرد:

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس در جلسه امروز متن نامه مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کمیسیون نظارت مجمع تشخیص را قرائت کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی و تذکر آئین نامه ای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: درباره دستورالعملی که روز گذشته به کمیسیون ها ابلاغ کردید، شما مجلس را در قانون گذاری محدود می کنید و به معنای پدید آمدن چیزی بالاتر از مجلس سنا به نام مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد بود.

وی ادامه داد: مجلس سنا به این معنی است که مصوبه مجلس شورا را بررسی و تصویب می کند، در حالی که در اینجا مجمع تشخیص مصلحت نظام باید قبل از اینکه طرحی در مجلس طرح شود نظر بدهد و ما باید براساس نظر آنها تصمیم گیری کنیم که آیا می توانیم وارد این طرح شویم و یا خیر؟ که این موضوع به هیچ وجه به صلاح کشور و مجلس نیست و اصولا نوعی مشارکت مجمع تشخیص در امر قانون گذاری است، در حالی که خلاف فصل ۶ قانون اساسی خصوصا اصل ۷۴ آن است.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در روال فعلی مسئله انطباق قوانین با سیاست های کلی نظام توسط نمایندگان رعایت می شود و قاعدتا مفهوم آئین نامه اخیر مجمع تشخیص نیز باید همین باشد که مجلس نظر مشورتی مجمع را لحاظ کند. یعنی همین کاری که امروز در حال انجام است بنابراین هیچ الزام و بایدی نباید در کار باشد و تصمیم گیر اصلی مجلس است و شما این ابلاغیه را اصلاح کنید.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این اخطار و تذکر مطهری، گفت: مقصود همان چیزی است که شما گفتید. بنده عین دستوری که مقام معظم رهبری دادند را می خوانم که نوشته اند در ماده ۷ به صورت ذیل تغییر یابد:

رئیس مجلس شورای اسلامی موظف است پس از اعلام وصول طرح ها و لوایح در مجلس نسخه ای از آنها را برای اطلاع مجمع ارسال نماید.

همزمان با طرح ها و لوایح و به خصوص قانون برنامه و قانون بودجه و تغییرات بعدی آنها در مجلس شورای اسلامی کمیسیون نظارت مجمع نیز محتوای آنها را از نظر انطباق و عدم مغایرت با سیاست های کلی مصوب و بررسی می نماید.

کمیسیون نظارت مواردی که مغایر و یا غیرمنطبق حسب مورد با سیاست های کلی می بیند به شورای مجمع گزارش می دهد.

در صورتی که مجمع مغایرت را پذیرفت نمایندگان مجمع موارد مغایرت و عدم انطباق را حسب مورد در کمیسیون های ذیربط مجلس مطرح می کنند و در کمیسیون ذیربط مجلس مطرح می شود و نهایتا اگر در مصوبه نهایی مجلس مغایرت و عدم انطباق باقی ماند شورای نگهبان مطابق با اختیارات و وظایف خویش بر اساس نظر مجمع اعلام نظر می کند.

لاریجانی افزود: این نامه ای است که دفتر ایشان به مجمع تشخیص داده اند و به معنای مجلس سنا نیست و بی خود چیزی درست نکنیم. مجمع نظر مشورتی می دهد و چون سیاست های کلی بسیار متنوع است آنها بررسی می کنند و شما در کمیسیون مخیر هستید که این نظر را اعمال کنید و یا اگر مصلحت ندانستید لحاظ نکنید.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: در مجلس نیز نظر مجمع مطرح می شود اگر شما قبول کردید رعایت می شود و اگر قبول نکردید رعایت نمی شود. ما تذکر می دهیم و شما ممکن است نپذیرید و در ادامه به شورای نگهبان می رود.

وی اضافه کرد: بدانید دستور رهبری این است که سیاست های مطابق قانون اساسی اعمال شود و اگر اعمال نشد شورای نگهبان نظر مجمع را می پذیرد. پس عقلایی این است که ما طرح ها و لوایح را به مجمع بفرستیم و اگر مجمع نظری داشت نظر مشورتی خود را به کمیسیون ها بدهد اگر کمیسیون پذیرفت نظر مجمع را پذیرفته است و سلب اختیاری از نمایندگان نیست.

لاریجانی تاکید کرد: نمایندگان مجلس مختارند. نمایندگان ملت بر حسب صلاح دید، کار خودشان را بکنند. منتهی بدانید طبق قانون اساسی باید سیاست های کلی نیز رعایت شود، مگر اینکه شما مصلحت ندانید. آن وقت به شورای نگهبان می رود که دوباره باز می گردد.

وی با اشاره به تذکر نادران گفت: ما نماینده ای نداریم که از جایی بیاید و بگوید مخالفیم و بنده در نامه ای که به کمیسیون ها نوشته ام آورده ام که نظر کتبی مجمع تشخیص را مطرح کنید و مورد توجه قرار دهید.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار