|
|
کدخبر: ۱۷۵۴۷۴

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس در گفتگو با مهر تشریح کرد؛

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در مذاکرات وین خط قرمزهایی که مقام معظم رهبری تعیین کرده بودند، روی میز مذاکرات ایران و ۱ + ۵ قرار گرفت، زمانیکه چشم تیم مذاکره کننده آمریکا به این خط قرمزها افتاد، اعلام کردند که مذاکرات به بن بست رسیده مگراینکه یک طرف کاملا کوتاه بیاید.

جواد کریمی قدوسی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر اظهار داشت: نکته مهم در مسائل هسته ای خط قرمزهایی است که مقام معظم رهبری تعیین کردند این خط قرمزها امروز روی میز مذاکرات ایران و ۱ + ۵ است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مذاکرات وین دو بعد از توافقنامه زمانی که چشم مذاکره کنندگان آمریکایی به خط قرمزهای نظام افتاد اعلام کردند که مذاکرات به بن بست رسیده مگراینکه یک نفر کاملا کوتاه بیاید، این نقطه پایان مذاکرات است.

وی تصریح کرد: خطر قرمزهای مقام معظم رهبری صراحت دارد که آب سنگین اراک به همین شکلی که ساخته شده و ۹۵ درصد دستگاه های آن نصب شده، راه اندازی شود نه اینکه طراحی آن تغییر کند.

کریمی قدوسی در توضیح این مطلب ادامه داد: رئیس سازمان انرژی اتمی و تیم مذاکره کننده از قبول تغییر طراحی آب سنگین اراک صحبت کردند و آن را به عنوان پیشنهاد خوب پذیرفتند، در حالی که این پیشنهاد فریب است.

عضو کمیسیون امنیت ملی یادآور شد: در صورتیکه طراحی آب سنگین اراک تغییر کند، به سرنوشت نیروگاه بوشهر مبتلا می شود، نیروگاه بوشهر نیز ساختاری غربی داشت که پس از توقف روس ها می خواستند آن را راه اندازی کنند بنابراین راه اندازی اش ۲۰ سال متوقف شد. تغییر طراحی آب سنگین اراک نیز موجب توقف راه اندازی این نیروگاه می شود.

وی تاکید کرد: پذیرش تغییر طراحی در نیروگاه آب سنگین اراک به معنای عدم رعایت خط قرمز های مقام معظم رهبری توسط تیم مذاکره کننده است.

کریمی قدوسی در تشریح خط قرمزهای مقام معظم رهبری در مذاکرات وین گفت: رهبری تاکید دارند که دستیابی تمام دستاوردهای هسته ای نباید کند شده و یا از رده خارج شود بلکه باید با سرعت بیشتری پیگیری شود علاوه بر این تحقیق و توسعه فناوری های هسته ای نیز نباید تعطیل گردد.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس خط قرمزهای مدنظر مقام معظم رهبری باید در صورت توافق نهایی کل تحریم ها در یک مرحله برداشته شود چون طرف های غربی تلاش دارند تا با اعمال تحریم ها با ملت ایران بازی کنند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: زمانیکه تیم مذاکره کننده آمریکایی متوجه شد ظریف نمی تواند با این خط قرمزها بازی کند و این خط قرمزها پایانی بر زیاده طلبی هایشان است، اعلام کردند که مذاکرات به بن بست رسیده است.

وی در خصوص تحلیل ظریف و روحانی از ادامه مذاکرات گفت: تحلیل رئیس جمهور و رئیس امور خارجه این است که این مذاکرات به نتیجه نمی رسد و باید خود را آماده مراحل بعدی کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به اظهارات ظریف در یکی از وزارتخانه بیان کرد: وزیر امور خارجه اعلام کرده که آمریکایی ها در مذاکرات آینده در صدد حذف اروپایی ها هستند. بجای ۱ + ۵،۱ + ۱ با هم مذاکره کنند و در یک سو ایران و در سوی دیگر طرف آمریکایی قرار داشته باشد، در صورت شکل گیری چنین مذاکراتی آمریکا تلاش خواهد کرد پرونده ایران را سنگین تر کند.

کریمی قدوسی ادامه داد: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در دیدار با اشتون اعلام کرده که ایرانی ها باید تصمیم سختی بگیرند.

نماینده مردم مشهد با اشاره به اظهارات روحانی در مراسم رونمایی از دستاوردهای هسته ای گفت: روحانی در این مراسم اعلام کرده که ایران آمادگی دارد به غنی سازی ۲۰ درصدی باز گردد، این موضع گیری بسیار خوب است، ملت ایران هم چنین نظری دارند.

وی با اشاره به نقض توافقنامه ژنو از سوی آمریکا گفت: رئیس جمهور باید به دادگاه لاهه شکایت کند. ایران به توافقنامه ژنو پایبند بوده و در همین راستا غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف کرده و اکسید کردن اورانیوم ها را آغاز کرد علاوه بر این طراحی نیروگاه آب سنگین اراک را پذیرفته و ساخت سانتریفیوژهای جدید را متوقف کرد، اما در ازای این اقدامات طرف آمریکایی به تعهدات خود پایبند نبود که این امر خسارات زیادی را به ملت ایران تحمیل کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: گزارشات سازمان کشتیرانی، صنعت هواپیمایی و بانک مرکزی به کمیسیون امنیت ملی حاکی از آن است که آمریکایی ها به تعهدات خود در قبال توافقنامه عمل نکردند.

وی اظهار داشت: دولت باید خسارت هایی ناشی از نقض این توافقنامه از سوی طرف آمریکایی را برآورد کرده و به دادگاه لاهه شکایت کند علاوه بر این غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم را آغاز و مذاکرات را متوقف کند و دلایل توقف مذاکرات را در مجامع جهانی مطرح نماید.

کریمی قدوسی با اشاره به اظهارات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با مردم آذربایجان گفت: رهبری سه بار فرمودند که دیدید که مذاکرات به نتیجه نرسید، این فرمایشات رهبری مبتنی بر واقعیات است نه حدس و گمان.

نماینده مردم مشهد در مجلس تاکید کرد: روحانی و ظریف بر اساس حدس و گمان پشت میز مذاکره رفته و با آمریکا صحبت کردند، اما مقام معظم رهبری با شناخت دقیقی که از جوهره دشمن داشتند فرمودند که به مذاکرات خوش بین نیستند و این مذاکرات به جایی نرسیده و ملت ایران به چیزی که می خواهند دست نمی یابند.

عضو کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: راهبرد آمریکا در دور جدید مذاکرات این است که توافقنامه ژنو را ۶ ماه دیگر تمدید کند این امر به نفع طرف آمریکایی است، چون با توجه به بحران اوکراین نمی خواهند به روی خودشان بیاورند که گرفتار شده اند و برای اینکه ملت ایران و دولت را خسته کنند در صدد تمدید توافقنامه ژنو و وقت کشی هستند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار