|
|
کدخبر: ۱۷۵۴۹۹

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: شورای عالی امنیت ملی تمام محدوده تصمیم گیری ها را به صورت شفاف مشخص کرده و به طور قطع خارج از این چارچوب هیچ تصمیمی اتخاذ نمی شود و تصمیمی غیر از این راستا قابل قبول نیست.

به گزارشخبرگزاری تسنیمازمشهد مقدس، علاءالدین بروجردی در حاشیه یادواره گرامیداشت ۲۰ شهید مدافع حرم حضرت زینب(س) که در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) مشهد برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به پیش بینی مذاکرات هسته ای اظهار کرد: ماموریت توافق ژنو بسیار مشکل است و بنده گمان نمی کنم که با یک یا دو دور مذاکره این موضوع به پایان برسد و به طور قطع باید دانست که این عرصه میدانی رزمی جدی برای دفاع از منافع ملی کشورمان توسط تیم مذاکره کننده است که کاملا شورای عالی امنیت ملی این امر را برای تیم مذاکره کننده شفاف و مشخص کرده است.

وی افزود: تصوراتی که برخی افراد مبنی بر این دارند که ممکن است در این مذاکرات منافع خود را از دست دهیم و همچنین با زیاده خواهی های آمریکایی ها گمان نمی رود این مسئله به سادگی به اتمام برسد ولی این را با اطمینان خاطر عرض می کنم که شورای عالی امنیت ملی تمام محدوده تصمیم گیری ها را به صورت شفاف مشخص کرده و به طور قطع خارج از این چارچوب هیچ تصمیمی اتخاذ نمی شود و تصمیمی غیر از این راستا قابل قبول نیست.

بروجردی عنوان کرد: در مجلس مخالفان حاضر در کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی نامه ای ۱۲ ماده ای را خدمت رئیس جمهور محترم ارسال داشتند که نقطه نظرات مخالفان مجلس در رابطه با این مذاکرات در آن منعکس شده بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: یکی از بندهای موجود در تمامی قطعنامه های صادر شده علیه ما در شورای امنیت سازمان ملل اشاره به بحثموشکی ایران داشته است که به طور قطع ما آن را قبول نداریم و این دستورالعمل به تیم مذاکره کننده داده شده است تا به هیچ وجه به این موضوع ورود پیدا نکنند، چون این مسئله یکی از خطوط قرمز ما است.

بروجردی با اشاره به اظهارات اخیر آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس مبنی بر رشد فعالیت های سلفی گری در شهر مشهد تصریح کرد: مقدس ترین پایگاه معنوی ایران مشهد مقدس است و نباید شرایطی وجود داشته باشد که مردم این نگرانی در وجودشان به وجود بیاید که امام جمعه محترم شهر این مسئله را به عنوان نظر مردم و نگرانی شان ابراز کنند و امیدواری هستیم که استاندار محترم به عنوان رئیس شورای تامین استان خراسان رضوی برای این موضع تدبیری اتخاذ کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چه تعداد از تعهدات غرب تا به اکنون عملی شده است؟ تصریح کرد: ما با برگزاری چندین جلسه در کمیسیون امنیت ملی برای انتقال پول و مسئله لوازم یدکی هواپیما با این مسئله مواجه شدیم که این روند با کندی به جلو پیش رفته است، البته براساس گزارشات بانک مرکزی در معضلات پولی در حال انتقال و حل و بررسی است

وی افزود: رقابتی جدی میان شرکت های اروپایی و آمریکایی برای فروش هواپیما به ایران به مجرد اینکه توافق نهایی صورت گیرد به وجود می آید تا به بازار ایران هجوم بیاورند و آن را تسخیر کنند، هم شرکت هواپیمایی بوئینگ و هم شرکت هواپیمایی ایرباس در حال مذاکره با مسئولان ذی ربط هواپیمایی ما برای فروش هواپیماهای خود هستند.

بروجردی تصریح کرد: این روند نشان دهنده این است که بسیاری از قفل های گذشته در عرصه تحریم شکسته شده است ولی مبنای کار ما به عنوان سیاست جمهوری اسلامی ایران همان است که رهبر معظم انقلاب می فرمایند که تکیه بر توانمندی های ملی و اقتصاد مقاومتی بایستی سرلوحه امور قرار گیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه از وضعیت سرباز گروگان گرفته شده در پاکستان چه گزارشات و اطلاعاتی در دست است، عنوان کرد: این مسئله کاملا در هاله ای از ابهام به سر می برد.

وی خاطر نشان کرد: عربستان شکست خورده صحنه های رابطه با کشورهای همسایه است سیاست ما در مقابل تمامی همسایگان از جمله عربستان سیاست داشتن رابطه خوب است و با توجه به اظهارات وزیر امور خارجه عربستان که برای ساخت صفحه ای جدید در روابط بین دو کشور اظهار علاقه مندی کرده است، باید دید که اگر آنها جدیت خود را نشان دهند این رابطه می تواند شکل مطلوب تر و وضعیت بهتری به خود بگیرد.

بروجردی تاکید کرد: مواضع جناب ظریف مواضع کمیسیون امنیت ملی است و براساس گزارشاتی که ما از تیم مذاکره کننده دریافت کرده ایم برخوردهای جناب ظریف در مذاکره ها بسیار تهاجمی است. البته این بار این لحن رنگی جدی تر به خود می گیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب نکات بسیاری در رابطه با این مذاکرات فرمودند که نخستین نکته این است که مذاکرات باید ادامه یابد و دومین نکته این بود که ایشان فرمودند نسبت به دشمن بدبین هستیم ولی نسبت به تیم مذاکره کننده خود اطمینان کامل داریم.

وی افزود: خروجی تمام این نکات این می شود که همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر این مذاکرات به تیجه برسد که مطلوب است ولی اگر به نتیجه نرسید به دنیا ثابت می کنیم که ما با صداقت وارد این مذاکرات شدیم ولی طرف مقابل با گزینه های شکسته شده نظامی و یا گزینه های دیگر وارد این عرصه شد. به همین علت دیگر این فضا شکسته شده است و همین امر علت تکرار فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای درس گرفتن از نکات ایشان است.

انتهای پیام / ق

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار