|
|
کدخبر: ۱۷۶۳۰۱

سرپرست نمایندگی دائم ایران در نیویورک:

آخرین جلسه سفرای عضو جنبش عدم تعهد به ریاست کشورمان قبل از برگزاری اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو در الجزیره برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک و رئیس دفتر هماهنگ کننده جنبش عدم تعهد روز گذشته پس از برگزاری آخرین جلسه هماهنگی سفرای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اظهار داشت: آخرین جلسه سفرای عضو جنبش عدم تعهد به ریاست کشورمان قبل از برگزاری اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو در الجزیره برگزار شد.

در این جلسه سند هزار بندی مربوطه را که طی دو ماه گذشته طی جلسات متعدد در دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و با حضور نمایندگان کشورهای عضو جنبش مورد بازبینی واقع شده بود، نهایی کردیم و موفق شدیم در جلسه امروز تمامی بندهای سند را نهایی نموده و آنرا برای تصویب نهایی در اجلاس وزرا در الجزیره ارسال نمائیم.

دهقانی افزود علاوه بر تنظیم سند هزار بندی که وقت بسیاری نیز گرفت، راجع به مسائل دیگری از جمله چگونگی برگزاری اجلاس الجزیره بحثشد. از جمله دیگر مباحثمورد بحثچگونگی وضعیت ریاست دو کمیته سیاسی و اقتصادی بود و کشورهایی که می بایست برای ریاست دو کمیته تعیین شوند که همگی به تفصیل مورد بحثو بررسی قرار گرفتند. وی گفت تنها مساله ای که هنوز نهایی نشده ریاست کمیته سیاسی است که فعلا دو کشور نامزد ریاست می باشند. یکی از قاره آفریقا و دیگری از قاره آمریکای لاتین لذا مقرر شد تا با هر دو نامزد پست ریاست کمیته گفتگوهایی صورت بگیرد تا یکی از آنها متقاعد به انصراف شود. بنابراین می توان گفت که مسئله ای که هنوز در این رابطه لاینحل باقیمانده، مشخص شدن ریاست کمیته سیاسی است.

سفیر کشورمان همچنین اظهار داشت: هدف نهضت عدم تعهد همواره اتخاذ تصمیم بر اساس اصل اجماع بوده و تاکنون نیز این جنبش تصمیمات خود را بر این اساس و با نظر اجماعی تمام ۱۲۰ عضو گرفته است. البته در برخی موارد نیز اتفاق افتاده که برخی از اعضاء مواضعی علیه اعضاء دیگر ارائه می کنند که خود این امر وضعیت را برای نهایی کردن مسائل و موضوعات پیچیده و دشوار خواهد ساخت.

سفیر کشورمان در سازمان ملل در خصوص نقش دیگر عدم تعهد در هماهنگ نمودن این نهضت اظهار داشت که نقش رئیس عدم تعهد هماهنگ نمودن مواضع کشورهای عضو در خصوص موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی، تروریسم و حقوق بشری و نظایر آن می باشد. معمولا جایگاه ریاست به کشوری واگذار می شود که ظرفیت و توانایی هماهنگ نمودن ۱۲۰ کشور عضو نهضت را در این زمینه ها داشته باشد. این کشورها با اعتماد به جمهوری اسلامی ایران و شناسایی این ظرفیت در کشورمان مسئولیت خطیر ریاست جنبش عدم تعهد را به ما واگذار کردند که خوشبختانه تا کنون بنا به تائید اعضا به بهترین نحو ممکن انجام گرفته است.

وی در پایان افزود این امر دستاوردی مهم برای کشورمان محسوب می گردد که قطعا تداوم چنین روندی از سوی ایران در طول دوران ریاست خود در عدم تعهد جایگاه سیاسی ایران را در نظام بین الملل ارتقاء خواهد داد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار