|
|
کدخبر: ۱۷۶۵۷۹

حدادعادل خبر داد

خبرگزاری تسنیم: رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی از تشکیل معاونت تألیف کتب درسی علوم انسانی در این شورا خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیم، غلامعلی حداد عادل رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بحثدر مورد فلسفه و چیستی علوم انسانی و تبیین دقیق معنای تحول و بازنگری در این علوم، بحثمهمی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: جز چند مورد معدود، در رشته های علوم انسانی در مقطع کارشناسی مصوبه شورا، تجمیع گرایش ها در این مقطع است.

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: در مورد مقاطع تحصیلات تکمیلی هم شورای تحول حتی المقدور از اعمال تغییرات اجتناب خواهد کرد.

معاونت تألیف کتب درسی علوم انسانی در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی تشکیل شد

وی افزود: پس از تصویب سرفصل ها، کارگروه های تخصصی باید کار سخت و حساس تألیف متون درسی را آغاز کنند و به همین منظور معاونت تألیف کتب درسی علوم انسانی جهت مدیریت تألیف بیش از چند هزار کتاب درسی در شورا تشکیل شده است.

حداد عادل ادامه داد: در مورد موضوع علوم انسانی باید یک تبیین روشن و مورد اتفاق همه فعالان این عرصه به جامعه عرضه شود تا جامعه علمی کشور بتواند بر پایه این تبیین روشن در مقابل منتقدان استدلال کند.

وی تأکید کرد: تبیین و تشریح سابقه تفکرات مسلمین در مورد دسته بندی علوم به انسانی، تجربی و… و همچنین مفهوم «علم اسلامی» یکی از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نگارش یک کتاب مختصر که حاصل یک نگاه انتقادی نسبت به دیدگاه های مشترک متفکرین غربی در علوم انسانی باشد، در راستای تقویت تفکر انتقادی در دانشجویان انسانی لازم است.

تألیف یک کتاب در باب انسان شناسی اسلام الزامی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یکی دیگر از گام های قابل توجه، تألیف یک کتاب در باب انسان شناسی اسلام به صورت استدلالی است. در این کتاب باید رابطه زندگی فردی و اجتماعی انسان با توجه به مفاهیمی مانند آزادی، عدالت و… بیان شود. به نظر بنده همه علوم انسانی غرب زیر چتر اومانیسم قرار دارد مبنای انسان شناسی غرب انقطاع از خداوند متعال است.

وی افزود: پیچیدگی ذاتی علوم انسانی موجب شده است تا کار مقداری با کندی پیش برود. علوم انسانی رایج و متعارف فعلی، حاصل بیش از سه دهه فعالیت صدها متفکر در مغرب زمین است و دگرگونی این علوم وقت گیر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای ظهور و بروز تلاش های صورت گرفته در زمینه علوم انسانی، تألیف کتاب «انسان شناسی اسلامی» برای تدریس در کلیه رشته های علوم انسانی در مقطع کارشناسی لازم به نظر می رسد.

حمید طالب زاده دبیر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی نیز در این جلسه گفت: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) بر لزوم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در شورای تحول و ارتقاء در مورد ارتباط این سند با علوم انسانی جلساتی برگزار خواهد شد.

در ادامه جلسه اعضا به بیان نظراتی از جمله تبیین دقیق مفهوم علم با توجه به قید انسانی در علوم انسانی، بازشناسی مبنا و معنای فلسفی علم و چارچوب های آن، توجه به تعاریف متعدد از علم دینی و استخراج مبانی مشترک این تعاریف، بررسی کارآمدی این نظریات در بخش های مختلف علوم انسانی و خودداری از ترویج نسبی گرایی در علم مطرح شد.

حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این جلسه از برگزاری همایش «انسان از منظر قرآن و سیره» در این دانشگاه خبر داد.

وی افزود: این همایش فرصت مناسبی برای تبیین دقیق مفهوم علم انسانی اسلامی است.

عضو شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: غربی ها در بررسی پدیده های انسانی با پیش زمینه های ذهنی از قبل تعیین شده و انعطاف ناپذیر پیش می روند که این پیش زمینه ها در بسیاری از موارد ناکارآمد و ناتوان است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار