|
|
کدخبر: ۱۷۶۶۵۳

ولایتی در دیدار مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه:

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روابط ایران و فرانسه گفت: همکاری های گذشته باید الگویی برای همکاری های موجود و آینده باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسیخبرگزاری تسنیم، رانتوا ژیرو مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه عصر امروز با علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت وگو کرد.

وی در این دیدار که تعدادی از معاونان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حضور داشتند، با اشاره به مطالبی که از سوی مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه مطرح شد، گفت: این مطالب شما از روی صمیمیت و نه تعارف بود و امیدوارم سفر شما برای همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مثمرثمر باشد.

ولایتی با اشاره به روابط دوجانبه ایران و فرانسه اظهار داشت: روابط ایران و فرانسه از روابط ریشه دار، طولانی و با حداقل فراز و نشیب برگزار بوده است و در زمینه بین المللی نیز تا آنجایی که به خاطر دارم توانسته ایم همکاری های بین المللی را با هم داشته باشیم ضمن اینکه بنده با وزرای خارجه فرانسه سابقه طولانی دوستی داشتم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در خصوص همکاری های منطقه ای به خصوص در زمینه لبنان خاطرنشان کرد: ما در سال ۱۹۹۶ و در پایان دادن به بحران ۱۶ روزه لبنان همکاری خوبی داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: در زمان ریاست جمهوری ژاک شیراک یک ملاقات بسیار خوبی هم با میزبانی وی در کاخ الیزه داشتیم که موضوع آن بوسنی بود و تحرکات منجر به نتایج خوبی شد. البته ایران پرچمدار همکاری بین المللی جهان اسلام و اروپا با میزبانی دولت فرانسه بود و کمک کرد که قتل عام مسلمانان در بوسنی خاتمه یابد.

ولایتی در پایان تاکید کرد: امیدوارم همکاری های گذشته ایران و فرانسه الگویی برای همکاری های موجود و آینده باشد.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، رانتوا ژیرو مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه نیز در این دیدار با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۱ + ۵ گفت: امیدوارم ایران بتواند در پایان مذاکرات هسته ای جایگاه قبلی خود را به دست بیاورد و ما به عنوان کشور فرانسه در مذاکرات یک هدف داریم و آن رسیدن به توافق محکم، با دوام و ماندگار است و امیدواریم به نقشه راه مشترکی که در ژنو طراحی شده دست یابیم، نقشه راهی که طرفین بتوانند بر مبنای آن کار کنند.

وی با بیان اینکه بنده مسئول مذاکرات هسته ای نیستم و مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه هستم، اظهار داشت: از این رو به تهران سفر کرده ام تا بحثمسائل منطقه ای بویژه ۳ پرونده که دو کشور ایران و فرانسه در آن نقش دارند بحثو بررسی کنم و آن ۳ پرونده لبنان، عراق و سوریه است.

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه همچنین با بیان اینکه ایران و عربستان را بازیگران عمده منطقه می دانیم، افزود: دو کشور دارای روابط قوی و محکم با فرانسه هم هستند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار