|
|
کدخبر: ۱۷۶۶۹۹

طه هاشمی:

خبرگزاری تسنیم: معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد گفت: در دانشگاه باید به جای سیاست کاری به دانشجو سیاست ورزی آموزش داده شود تا دانشجو به عنوان یک شخصیت سیاسی دموکرات تربیت شود.

به گزارش گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام طه هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد در نشست هم اندیشی ریاست دانشگاه آزاد با نمایندگان ریاست دانشگاه در هیئت های نظارت بر تشکل های دانشجویی، گفت: امیدواریم همه ما بتوانیم وظایفی را که در دانشگاه بر عهده داریم به نحو احسن انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه مرکز تولید فکر و اندیشه و تربیت نیروی انسانی است، اظهار داشت: وقتی تربیت نیروی انسانی مطرح می شود، انسان با همه ابعاد وجودی و با همه ارزش ها و استعدادهایی که خداوند در درون او قرار داده است مدنظر است، بر این اساس هیچ جای دیگری به استثنای مراکز تربیتی نمی توانند این ارزش ها، خلاقیت ها و استعدادها را شکوفا کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد ادامه داد: هر چند که ساختار شخصیتی و تربیتی افراد در دوره قبل از دانشگاه شکل می گیرد، اما لازم است که یک تعامل و هماهنگی در رابطه با امور تربیتی جوانان ایجاد شود.

هاشمی یادآور شد: دانشجو ممکن است وقتی وارد دانشگاه می شود در بخشی از مبانی عقیدتی و اعتقادی دچار اختلال شود، بنابراین ما باید یک شخصیت سیاسی و دموکراتیک برپایه ارزش های اسلامی و سیاسی در دانشجو به وجود آوریم.

وی با تاکید بر اینکه مبانی تربیتی جامعه ما ناظر به مسائل اسلامی و دینی است، گفت: جامعه اسلامی باید قاعدتا با یک نگاه متفاوت تری نسبت به طراحی یک نظام تربیتی اقدام کند.

هاشمی با اشاره به اقدامات انجام شده از جمله سند اسلامی شدن دانشگاه، نقشه مهندسی فرهنگی کشور و نقشه تربیتی آموزش و پرورش، گفت: هیچ کدام از این مسائل به مرحله عمل نرسیده است، بنابراین برای بهتر شدن این روند باید هماهنگی در بین این اسناد صورت گیرد تا هنگامی که دانشجویی وارد دانشگاه می شود ما در امتداد آن حرکت تربیتی حرکت خود را ادامه دهیم و کارمان را پیش ببریم.

نگاه فرهنگی به فعالیت های سیاسی دانشگاه

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد ادامه داد: آهنگ ما در دانشگاه بر این پایه استوار است که فعالیت های سیاسی و اجتماعی از منظر فرهنگی دیده شود و این امر تاکید جدی دکتر میرزاده می باشد.

هاشمی با تاکید بر اینکه ما باید در دانشگاه به دانشجو سیاست ورزی آموزش دهیم، تصریح کرد: در دانشگاه باید به جای سیاست کاری به دانشجو سیاست ورزی آموزش داده شود تا دانشجو به عنوان یک شخصیت سیاسی دموکرات تربیت شود، البته دموکراتی که بر پایه ارزش های اسلامی و انسانی تعرف شود، این در واقع همان نقطه بی بدیلی است که امام(ره) آن را هدف خود قرار داد.

وی با اشاره به فصل منحصر به فرد میان نظام اسلامی و نظام های دموکراتیک غیراسلامی، گفت: قبل از انقلاب نظام های دموکراتیک زیادی در دنیا وجود داشتند، اینکه عقلانیت نظام دموکراتیک بر پایه مبانی اعتقادی است، همان نقطه ای است که فصل منحصر به فرد میان نظام های دموکراتیک غیراسلامی است و امام بزرگوار با این هدف جمهوری اسلامی را تعریف کرده و حقیقتا به هر دو واژه جمهوریت و اسلامیت عنایت داشته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد تصریح کرد: بر خلاف آنها که امروز مدعی هستند امام(ره) براساس یک مصالحی جمهوری را پذیرفت، اما تمام صحیفه امام(ره) از آغاز تا پایان ضامن این موضوع است که امام از اصل به جمهوریت و نقش مردم در تعیین سرنوشت خود اعتقاد راسخ داشتند.

طه هاشمی افزود: امام(ره) میزان همه فعل و انفعالات را رای مردم می دیدند، اما از آن طرف هم عقلانیت نظام را یک عقلانیت اسلامی قرار دادند.

وی به مصوبه ای در خصوص تحول در تشکیلات و سطوح فرهنگی دانشگاه اشاره کرد و گفت: حتی الامکان در واحدهای جامع و بزرگ هر جایی که معاون آموزشی و پژوهشی باشد معاون فرهنگی و اجتماعی نیز خواهیم داشت.

نگاهی پدرانه به دانشجویان و تشکل ها در دانشگاه آزاد

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد گفت: ما در تشکل های دانشگاه در عین اینکه کاملا به موازین دموکراسی و حضور فعالانه و پرتلاش عناصر حاضر در دانشگاه اعم از دانشجویان و اعضای هیئت علمی اعتقاد داریم و معتقد هستیم که برای ایجاد یک محیط با نشاط باید از فعالیت های فرهنگی اجتماعی و سیاسی عناصر داخل دانشگاه استقبال شود، اما در عین حال در چارچوب موازین و ارزش های اعتقادی حرکت خواهیم کرد.

هاشمی خطاب به نمایندگان ریاست دانشگاه در هیئت های نظارت بر تشکل های دانشجویان و استادان، گفت: شما در جایگاهی هستید که این موازین را رصد می کنید و عالم به آنها هستید و به عنوان نماینده رئیس دانشگاه آزاد باید از نظر مبانی دموکراسی و مردم سالاری دینی در چارچوب ارزش ها و اعتقادات عمل کرده و بیش از سایر عناصر ملزم به قانون باشید.

هاشمی تصریح کرد: مسله دیگر که حائز اهمیت است این موضوع است که شما نماینده رئیس دانشگاه هستید، دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه به هم پیوسته است. ما یک دانشگاه داریم که به عنوان بزرگ ترین دانشگاه حضوری در ایران شعباتی دارد که در واحدهای مختلف پراکنده است که دارای یک رئیس است. وقتی مسئولیت نظارت و صدور مجوزها بر عهده شما گذاشته می شود شما باید در قامت و طراز رئیس دانشگاه حضور پیدا کنید.

وی با اشاره به اینکه برخورد با تشکل ها باید متناسب با جایگاه رئیس دانشگاه باشد، گفت: اگر تخلفی هم صورت می گیرد باید نگاه پدرانه باشد من بارها تاکید کرده ام که نگاه ما در دانشگاه به دانشجویان و تشکل ها یک نگاه پدرانه است.

هاشمی عنوان کرد: استراتژی ما در حوزه فرهنگی لبخند و مداراست ما در عین حال که سر سوزنی از ارزش های مان کوتاه نمی آییم، اما با رحمت و شفقت نسبت به افرادی که با آنها مواجه هستیم برخورد می کنیم و این درسی است که رسول الله به ما داده است.

وی تصریح کرد: زیبایی و درخشندگی اسلام این است که مبانی آن بر پایه علم است و دانشگاه آزاد اسلامی نیز براساس همین توسعه علمی شکل گرفته است.

وی در مورد اتفاقاتی که در گذشته در مورد تشکل های دانشجویی رخ داده است، گفت: در گذشته به بعضی از تشکل ها نگاه خاص شده، به بعضی ها بی مهری شده است، بعضی ها را به آستانه تعطیلی کشانده اند، مجوز بعضی از تشکل ها را باطل کرده اند. این روند به هیچ عنوان در در دوره جدید ادامه نخواهد داشت، البته براساس مقرارات اگر کسی سر سوزنی تخطی کرد تا آنجایی که ممکن است آنها را هدایت می کنیم ولی اگر استمرار پیدا کرد با آنها برخورد می کنیم، اما این برخورد باید دوستانه، مهربانانه، شفقت آمیز و پدرانه باشد.

هاشمی گفت: همواره خط قرمز ما منویات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بوده و اگر این دیدگاه ها و نظریات در کشور اجرا شود جامعه ما توسعه یافته و مدرن خواهد بود.

وی افزود: چارچوب فعالیت های سیاسی و اجتماعی در دانشگاه آزاد که سرشاخه آن آیت الله هاشمی رفسنجانی در هیئت امنای دانشگاه است، در امتداد نظریات مقام معظم رهبری خواهد بود.

جلوگیری از حرکات تند سیاسی در داخل دانشگاه

طه هاشمی تصریح کرد: ما از بروز حرکت های تند سیاسی در داخل دانشگاه جلوگیری کرده و آن را مدیریت و هدایت می کنیم و اجازه نمی دهیم داخل دانشگاه محل بروز جریان های تند سیاسی شود، ولی این مانع از این امر نمی شود که عقاید مختلف در دانشگاه حضور نداشته باشند.

وی افزود: دانشگاه محل تضارب آرا و گفت وگوست و باید زمینه فعالیت های سیاسی دانشجویی را با برگزاری کارگاه های آموزشی فراهم کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: هدف ما این است دانشجویی که از دانشگاه آزاد فارغ التحصیل می شود علاوه بر اینکه باید در حوزه علم، آموزش و پژوهش سرآمد باشد در حوزه ارزش های انسانی و اخلاقی نیز الگو باشد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار