|
|
کدخبر: ۱۷۶۷۵۴

کامران در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: رئیس انجمن جغرافیایی از برگزاری همایش آمایش سرزمینی در اقتصاد مقاومتی در اول خردادماه خبر داد.

حسن کامران رئیس انجمن جغرافیایی ایران و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، با اشاره به برگزاری همایش آمایش سرزمینی در اقتصاد مقاومتی در روز پنجشنبه اول خردادماه، گفت: هدف از برگزاری همایش آمایش سرزمینی در اقتصاد مقاومتی، جای خالی بودن آمایش در ایران است، چرا که هنوز دستگاه ها بخشی فکر می کنند.

وی ادامه داد: آمایش به معنی نحوه تشخیص بهره برداری از سرزمین است؛ ما اگر از سرزمین خود با تشخیص بهره برداری نکنیم یعنی بخشی نگری و بخشی نگری به معنی هرز منابع و تلف کردن منابع و مقابله با بهره وری صحیح و بهینه است، اما در آمایش سرزمینی وقتی با نظم و نسق از سرزمین خود استفاده کنیم نوعی اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه برای اجرای اقتصاد مقاومتی باید طرح آمایش سرزمینی وجود داشته باشد، گفت: سند توسعه در استان ها تکراری است و ما در برنامه پنجم توسعه تعادل منطقه ای را مطرح کرده ایم، اما در اجرا به دلیل نبود آمایش سرزمین و عدم صحیح تنظیم سند توسعه در هر استان مشکلاتی وجود دارد.

کامران با اشاره به برگزاری همایش آمایش سرزمینی در اقتصاد مقاومتی، افزود: در این همایش پیشکسوتان رشته جغرافیا حضور دارند و ما به بحثخشکی و دریا می پردازیم، چرا که ما قابلیت های دریایی زیادی داریم، اما نگاه به سرزمین خشکی و بخشی است در صورتی که دریا همسنگ با خشکی است و قابلیت های فراوانی در دریا نهفته است که جای آمایش سرزمین در دریا خالی است.

وی ادامه داد: انجمن جغرافیایی ایران و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی متولی برگزاری همایش آمایش سرزمینی در اقتصاد مقاومتی است و ما بنا داریم سند توسعه را در هر استانی با کمک جغرافیدانان و کارشناسان مورد نقد قرار دهیم تا دستگاه ها بر مبنای آن جلو روند ضمن اینکه انجمن جغرافیایی ایران حالت شاقول و هدایت گر را خواهد داشت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: در این همایش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی قول داده که در افتتاحیه برگزاری همایش آمایش سرزمینی در اقتصاد مقاومتی حضور یابد.

کامران در پایان خاطرنشان کرد: ما امیدواریم بتوانیم با تشکیل کمیته های میدانی به فرمول عملی در زمینه آمایش سرزمینی برسیم، چرا که آمایش می تواند در برنامه ششم جایگاه مهمی پیدا کند، منتهی با نگاه به دریا ضمن اینکه در برنامه پنجم توسعه نامی از سیاست دریا نیامده است، اما در سیاست های مقام معظم رهبری بحثدریا وجود دارد و ما باید دریا را محور قرار دهیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار