|
|
کدخبر: ۱۷۷۱۰۸

امیر احمدی خبر داد

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز مین زدایی ایران گفت: ایران با۲.۴ میلیون هکتار آلودگی یکی از قربانیان اصلی مین است که با تکیه بر توانمندی های داخلی موفق شده ایم بیش از ۱۱ میلیون مین را در اراضی آلوده عمومی کشف و خنثی سازی کنیم.

به گزارش گروه دفاعیخبرگزاری تسنیمبه نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، دومین نشست همکاری های منطقه ای کشورهای فارسی زبان در حوزه مین زدایی بشر دوستانه، با حضور هماهنگ کننده سازمان ملل متحد، رییس برنامه عمران ملل متحد، نماینده کمیته بین المللی صلیب سرخ و مسئولان مین زدایی کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان، صبح امروز با سخنرانی دبیر شورای عالی پاکسازی و معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیر عامل وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در تهران آغاز به کار کرد.

سردار حائری دبیر شورای عالی پاکسازی و معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیر عامل وزارت دفاع طی سخنانی با بیان اینکه ثبات، آرامش و امنیت از جمله آرزوهای دیرینه بشر در طول تاریخ حیات بوده و در تاریخ چند هزار ساله، بشر کمتر از ۳۰۰ سال بدون جنگ را تجربه کرده است، گفت: ایجاد جنگ و درگیری مسلحانه موجب به کارگیری خشونت از جمله جنگ افزارهای گوناگون می شود.

سردار حائری همکاری و کمک بین المللی در زمینه عملیات مین زدایی جهت ایجاد جهانی عاری از مین را امری مهم و ضروری تلقی کرد و افزود: به کارگیری سلاح های متعارف در هنگام جنگ و دفاع موضوعی پذیرفته شده است اما به کارگیری جنگ افزارهایی مانند مین که پس از جنگ نیز آثار مخرب دارند مقوله ای است که باید مورد تامل قرار گیرد.

دبیر شورای عالی پاکسازی و معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیر عامل وزارت دفاع گفت: جمهوری اسلامی ایران با احترام به روح بشر دوستانه حاکم بر معاهدات بین المللی اقدامات مین زدایی را در ۲/۴ میلیون هکتار مناطق آلوده در جنگ تحمیلی که در برگیرنده حدود ۲۰ میلیون انواع مین زمینی و ده ها میلیون گلوله عمل نکرده است با جدیت و همت مثال زدنی انجام داده است.

سردار حائری تصریح کرد: تمامی فعالیت های ارزیابی، برنامه ریزی، آماده سازی، بسیج منابع، مدیریت اطلاعات، نظارت، توسعه منابع انسانی و آموزش مدیریت بر کیفیت و کاربرد مناسب تجهیزات ایمن و کارآمد باید با استفاده از استاندارهای موجود بین المللی به منظور بهبود سطح ایمنی و کارایی مدیریت، هدایت و هماهنگ شود.

معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیر عامل وزارت دفاع در ادامه با اشاره به پیام ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران حجت الاسلام حسن روحانی در روز ۱۹ فروردین مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجربیات کسب شده در زمینه عملیات مین زدایی بشر دوستانه را در جهت پاکسازی مناطق آلوده در اختیار دیگر کشورهای قرار دهد، افزود: نشست کشورهای فارسی زبان می تواند زمینه ساز همکاری های مشترک در حوزه های مختلف مین زدایی باشد.

سردار حائری یکی از نتایج مهم این نشست را تبادل تفاهم های همکاری و توسعه ارتباطات و همکاری میان کشورهای افغانستان، تاجیکستان و ایران و همچنین پرکردن خلاء میان کشورهای منطقه دانست و تشکیل کارگروه های مشترک میان کشورهای فارسی زبان در حوزه عملیات مین زدایی بشردوستانه را از پیوندهای سازنده تلقی کرد.

معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیر عامل وزارت دفاع در پایان گفت: همه جوامع بشری با توجه به پیامدهای ناشی از جنگ هایی که رخ می دهد این احساس را داشته باشند که وجود امنیت و ثبات و پیشگیری از تجاوز هزینه ای بس کمتر از جبران خسارت ها بوده و اظهار امیدواری کرد با همکاری همه کشورها شاهد جهانی عاری از خشونت، تهدید و تجاوز باشیم.

محمد حسین امیراحمدی، رئیس مرکز مین زدایی جمهوری اسلامی ایران، در این نشست طی سخنانی گفت: به دنبال برگزاری اولین نشست کشورهای فارسی زبان در جمهوری تاجیکستان، دومین نشست همکاری مین زدایی کشورهای فارسی زیان نیز به میزبانی ایران، با همت و تلاش نمایندگان محترم این کشورها و خصوصا شورای سیاست گذاری مرکز بین المللی مین زدایی برگزار شده است.

امیر احمدی موضوع پاکسازی و رفع تهدید مین را نه تنها به عنوان یک معضل ملی در کشورهای آلوده بلکه به عنوان یک مشکل جهانی قلمداد کرد و افزود: سازمانها و نهادهای بین المللی با برگزاری نشست ها و کارگاه های آموزشی مشترک نقش قابل توجهی در جهت ارتقای آگاهی، دانش پاکسازی و تبادل تجربیات در زمینه همکاری فی ما بین را فراهم می آورند.

رئیس مرکز مین زدایی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ایران با۲/۴ میلیون هکتار آلودگی یکی از قربانیان اصلی مین است که ما در این راستا با تکیه بر توانمندی های داخلی و تلاش دست اندرکاران موفق شده ایم بیش از ۹۸ درصد از اراضی آلوده خود را در سطح عمومی پاکسازی و بیش از ۱۱ میلیون مین را کشف و خنثی سازی کنیم.

امیر احمدی به آموزش بیش از ۲ میلیون نفر از ساکنان مناطق مرزی کشورمان در خصوص مین و راه های مقابله با خطرات آن و به کارگیری ۵۰۰ نفر از نیروهای متخصص اشاره کرد و افزود: ساخت و تولید تجهیزات مکانیزه و انفرادی پاکسازی از دیگر موفقیت های ایران در این زمینه است.

رئیس مرکز مین زدایی ایران در پایان سخنان خود یکی از انگیزه های برگزاری این نشست های سازنده را ارائه گزارش هایی از اقدامات و نحوه فعالیت در هر یک از فرایندهای مین زدایی و بیان توانمندی ها، راهکارها، پیشنهادات و تجربیات کسب شده در جهت توسعه برنامه ها و فعالیت های آتی مین زدایی دانست و از کلیه کسانی که در هر گوشه جهان به نوعی در امر مین زدایی بشردوستانه و رفع خطر مین برای نجات جان انسان ها تلاش می کنند تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه هایرینگ از مرکز بین الملی مین زدایی بشردوستانه ژنو و رییس شورای سیاست گذاری GICHD ضمن تشکر از مرکز مین زدایی جمهوری اسلامی ایران جهت میزبانی این نشست، ایران را از کشورهای پیشرو در جهت خنثی سازی مین دانست و اهتمام تمامی کشورهای دنیا برای ایجاد جهانی عاری از مین را خواستار شد.

این نشست با برگزاری کارگروه های تخصصی به کار خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار