|
|
کدخبر: ۱۷۷۵۰۳

امیدنیوز بررسی می کند

آنچه که می توان علت اصلی لغو سفر روحانی دانست، عدم پذیرش درخواست تیم حفاظت رئیس جمهور از دولت اتریش مبنی بر لغو مجوز برگزاری تجمع منافقین در روز ورود رئیس جمهور به این کشور بود. درخواستی که می توان مشابه آن را در این مورد تصور کرد که برای مثال طالبان در سفر اوباما به افغانستان به برگزاری تظاهرات بپردازد.

به گزارشامیدنیوز، درحالی که منتقدان جدی دولت روحانی تلاش می‌کردند تا از لغو سفر رئیس جمهور به اتریش دستاویزی برای انتقاد به دولت بسازند، علی لاریجانی دیروز با دفاع خود نشان داد مساله لغو این سفر اهمیت ویژه‌ای داشته است. اهمیتی که پیش از آن نیز وزیربهداشت در یادداشتی که در صفحه شخصی خودش آن را منتشر کرده بود به آن اشاره کرده بود.

به نظر می رسد اگر به حجم اظهارنظرها و همچنین وزن کسانی که در این مورد سخن گفتند توجه شود، اهمیت آن بیشتر درک خواهد شد. اولین واکنش زمانی بود که دفتر رئیس جمهور درباره چرایی لغو این سفر توضیح چندانی نداد و تنها به گفتن این موضوع که «این سفر توافق طرفین و به منظور انجام هماهنگی‌های بیشتر و برای تامین شرایط مطلوب‌تر در خصوص برنامه و توافقات مورد نظر دو کشور با هماهنگی میزبان، در زمان مناسب انجام خواهد شد» اکتفا کرد.

حجم انتقادات منتقدان و طرح مسائل نه چندان صحیح در روزهای اخیر به قدری فضای جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده بود که علی لاریجانی ناچار شد ذیل این موضوع اینگونهواکنش نشان دهد که: «گاهی اخبار شفاف و روشنی در برخی امور توسط رسانه‌ها منتشر نمی‌شود که نمونه اخیر آن لغو سفر رییس‌جمهور به اتریش بود.» او از تصمیم رئیس‌جمهور دفاع کرد و در اظهارنظری گلایه آمیز گفت: «برخی رسانه‌ها با طرح مسائل ابهام‌آمیز و غیرشفاف موضوع را جور دیگری جلوه دادند.»

شبهه مشکل امنیتی و دلخوری

اولین مساله شبهه مشکل امنیتی از سویداعشبود. چند روز قبل از این سفر بلژیک هدف حملات تروریستی قرار گرفته بود. اما هاینس فیشر رئیس‌جمهور اتریش اعلام کرد که «من کارشناس امنیتی نیستم، اما پلیس اتریش به صراحت اعلام کرد همه اقدامات لازم را با در نظر گرفتن تدابیر بسیار شدید امنیتی و استانداردهای مدنظر، مطابق دیدارهای روسای جمهور روسیه، چین و حتی چند سال قبل، کنفرانس اروپا و آمریکا که با شرکت جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا در اتریش برگزار شد، تدارک دیده شده بود». با این استناد برخی مخالفان تلاش کردند نشان دهند ماجرای لغو این سفر به مساله دیگری باز می‌گردد. از همین رو شبهه دلخوری دولت روحانی از مصاحبه فیشر درباره بازگشایی نشدن سوئیف را به میان کشیدند.

هاینس فیشر در همان گفتگوی معروف خود با خبرگزاری صدا و سیما که ایران را کشوری بزرگ در منطقه‌ای پرتنش خوانده بود، در پاسخ به این پرسش که چه زمانی تحریم‌ها و بعنوان مثال مشکل ارتباط از طریق سوئیفت(تعاملات بانکی بین المللی) علیه ایران لغو خواهد شد، با اشاره به مشخص نبودن زمان اتصال مجدد به سوئیفت، تاکید کرد: اتریش و اروپا به تنهایی نمی‌توانند تحریم های سوئیفت را لغو کنند. موضوع لغو تحریم های سوئیفت در حال حاضر در جامعه بین‌الملل به ویژه در آمریکا در حال بررسی و گفتگو است. با این حال نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که به چه مدت زمان نیاز دارد.

کینه‌های شخصی و تطهیر منافقین

کار گمانه‌زنی درباره علت لغو سفر رئیس جمهور به اتریش حتی به حسین دهباشی، از اعضای سابق ستاد روحانی نیز کشیده شد. او با قیاسی مع‌الفارق با تعریف خاطره‌ای از حضور احمدی‌نژاد در نیویورک سعی در القای این موضوع دارد که احمدی‌نژاد توان رویارویی با منافقین را داشت.

او نوشت: «درست نمی‌دانم سفرِ چندمِ جنابِ احمدی‌نژاد بود که آن ماجرایِ دانشگاهِ کُلمبیا اتّفاق اُفتاد. روزِ قبل‌اش بود که همین آقای «مرتضی غرقی» که سال‌ها نمایندهء صداوسیما در آمریکا بود و نیز نگارنده که به لُطفِ آقا مُرتضی و نیز سُفرایِ ایران در سازمانِ ملل معمولا اجازه داشت تا ضمن کمکِ به تیمِ خبری برایِ دلِ خودش مُستندهایی بسازد؛ اختصاصی و تنهایی رفتیم به محّلِ اقامت رئیس جمهورِ وقتِ ایران؛ که چه نشسته‌ای فردا کارت زار است! و به دانشگاهِ کُلمبیا نرو که قرار است از رئیسِ دانشگاه گرفته تا لابیِ صهیونیست‌ها و از فاکس‌نیوز گرفته تا مجاهدینِ خلق و… دیگران مسخره‌ات کُنند و تحقیر و این‌ها! که دیدیم با بی‌خیالی گفت: «یعنی از اینکه اینجا خودِ خودِ آمریکا است بدتر است؟ یعنی فکر کردید که من مُنتظرم حزب‌اللهی‌ها بیایند در ورزشگاهِ نیویورک و برایم شُعارِ موافق بدهند؟»


علت اصلی لغو سفر

اما هیچ کدام از این مسائل علت اصلی لغو سفر حسن روحانی نبود. آنطور که قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت گفت و آقای لاریجانی نیز تاکید کرد، این یک تصمیم شجاعانه و از موضع «عزت، حکمت و مصلحت» بود. همزمان با سفر رئیس‌جمهور به اتریش کروهگ ترویستی منافقین در این کشور خواستار برگزاری یک تجمع اعتراضی شده بودند. دولت اتریش نیز به آنها این مجوز را داده بود که تجمعشان را برگزار کنند و در توضیح آن شخص هاینس فیشر هم گفته بود: «فاصله‌ محلِ تجمع‌شان آنقدر دور از محل هیات ایرانی بوده که نه صدایشان را می‌شنیدند و نه تصویرشان را می‌دیدند!»

در درستی این تصمیم و ارتباط آن با منافقین لاریجانی امروز گفت: «با توجه به بی‌توجهی دولت اتریش به درخواست تیم حفاظتی رییس‌جمهور مبنی بر لغو مجوز راهپیمایی گروهک تروریستی منافقین در جریان سفر دکتر روحانی به این کشور این تصمیم درستی بود. بنده قبل از سفر در جریان مسائل بودم.»

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که عدم توجه میزبان به درخواست تیم حفاظت ریاست جمهوری ایران اسلامی، در مساله عدم برگزاری تجمع گروهک تروریستی منافقین، علت اصلی لغو این سفر بود. این امکان وجود دارد که کشورهایی همچون فرانسه، سوئیس، آلمان و سوئد گروهک ترویستی منافقین را برای خود بی خطر دانسته و آنها را در آغوش خود جای دهند، اما سابقه جنایت‌های این گروهک از اذهان مردم و مسئولین ایران پاک نشده است. لذا تصمیم رئیس‌جمهور برای لغو برنامه سفر به علت اجازه تجمع به یک گروهک ترویستی مسلح کاملا مبتنی بر «حکمت، عزت و مصلحت» بود. این موضوع می‌توانست در آینده نیز برای سفرهای رئیس‌جمهور به کشورهای دیگر ایجاد مانع کند که اقدام قاطعانه ریاست جمهوری کشورمان در لغو این سفر، می‌تواند پیام روشنی را به همه کشورهایی که خواستار مراودات پسابرجامی با ایران هستند، مخابره کند. با این مضمون: ‌» ایران در مواجهه با گروهک ترویستی منافقین به هیچ وجه حاضر به کوتاه آمدن نیست»

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار