|
|
کدخبر: ۱۷۷۵۰۷

امیدنیوز بررسی می کند:

با بررسی آیات قرآن و روایات معصومین می توان دریافت علت قدرت یابی دشمنان گاها کوتاهی مومنین در یاری حق ذکر شده است.

به گزارشامیدنیوز، سلطه و قدرت یافتن جبهه باطل و غلبه آنها بر مومنین و نمود امروزی آن در جامعه جهانی امروز همچون حملات مکرر آمریکا و نقض دائم حریم کشور ها به بهانه تامین امنیت جهانی و اشغال چندین ساله فلسطین بدست رژیم صهیونیستی و اخیرا حملات مکرر رژیم آل سعود به یمن می توان علت بروز ضعف مسلمانان را با بررسی آیاتی همچون آیه۱۳۹ سوره آل عمران و همچنین از زبان امیرالمومنین متوجه شد.
در سوره آل عمران اینچنین آمده است که:
«وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِین»
سستی نکنید و اندوهگین مشوید در حالی که شما برترین هستید اگر که[واقعا] مومن باشید

کسی که مومن است معنی ندارد سستی بورزد و در مقابل ابتلائات کم بیاورد. پس اگر در دفاع از حق و حقیقت سستی می‌ورزیم، در ایمانمان شک کنیم.
کسی که مومن است(و به وظیفه‌اش عمل کرده) هرچه رخ دهد جای ناراحتی ندارد. زیرا هرچه رخ دهد به مشیت خداست و خدا حتما بهترین وضع را برای بنده مومن خود می‌خواهد.
امیرالمومنین علیه‌السلام می‌فرمایند:
أَیُّهَا النَّاسُ لَوْ لَمْ تَتَخَاذَلُوا عَنْ نَصْرِ الْحَقِّ وَ لَمْ تَهِنُوا عَنْ تَوْهِینِ الْبَاطِلِ لَمْ یَطْمَعْ فِیکُمْ مَنْ لَیْسَ مِثْلَکُمْ وَ لَمْ یَقْوَ مَنْ قَوِیَ عَلَیْکُمْ
‏ نهج‌البلاغه، خطبه ۱۶۶
ای مردم! اگر در یاری حق کوتاهی نمی‌کردید و در خوار کردن باطل سستی نمی‌ورزیدید، کسانی که مثل شما نیستند[= دشمن شما که دین شما را ندارند] در شما طمع نمی‌کردند و کسانی که بر شما قدرت پیدا کرده‌اند، چنین قوی نمی‌شدند.
اگر مومن باشیم(واقعا خدا را باور داشته باشیم و به باورمان ملتزم بمانیم) قطعا برترین و بالاترین جایگاه‌ها را خواهیم داشت و کسی بر ما سلطه پیدا نمی‌کند. البته طبق آیه، کسی که مومن است سستی نمی‌کند و طبق توضیح امیرالمومنین، کسی که اسم خود را مسلمان گذاشته اما در یاری حق یا مقابله با باطل سستی می‌کند، دیگر نباید انتظار داشته باشد برتر و بالاتر باشد و در چنین شرایطی طبیعی است که دشمنان او برای خوار کردن او طمع بورزند و بر او تسلط پیدا کنند.
با بررسی آیه و روایت نقل شده از امیرالمومنین می توان به نکات ذکر شده رسید. همچنین در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که کسی که مومن است نیاز نیست نگران جایگاهش باشد. حتما جایگاهی عالی نزد خدا دارد و کسی که جایگاه عالی دارد، اگر دیگران جایگاه او را پایین قلمداد کنند، آیا واقعا از جایگاهش چیزی کم می‌شود؟

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار