|
|
کدخبر: ۱۷۷۵۱۷

یک صندلی و تلاش چند کاندید و جریان سیاسی برای رسیدن به ریاست مجلس که یکی از مهم ترین پست های کشور به حساب می آید.

به گزارش امید نیوز، رقابت های پرفراز و نشیبمجلسدهم از هفت اسفند تا هفت خرداد یعنی شروع به کار این مجلس ادامه خواهد داشت و اینکه کدام یک از نمایندگان بر کرسی ریاست خانه ملت تکیه خواهد داد بحثداغ محافل سیاسی شده است. این روزها مخالفان و موافقان دولت در مقابل هم صف کشیده‌اند و فضای سیاسی جامعه به سمت دو قطبی شدن کشیده شده است.

در انتخابات مجلس دهم شاهد رقابتی ترین و دو قطبی ترین انتخابات مجلس شورای اسلامی بودیم. حتی خوش بین ترین طرفداران اصلاح طلب هم گمان نمی کردند که تمامی سی کرسی مجلس به لیست امید تهران برسد. مجلس دهم نیز مانند مجلس‌های سوم و ششم شاهد دو قطبی شدن فضای سیاسی کشور بین دو جناح راست و چپ خواهد بود با این تفاوت که لفظ مخالفان و موافقان دولت از همیشه پررنگ تر است.

ریاست مجلس دهم

با نزدیک شدن به روزهای پایانی مجلس نهم، گمانه زنی ها برای ریاست مجلس و تصاحب صندلی سبز ریاست بهارستان با سه گزینه علی لاریجانی، محمدرضا عارف و علی مطهری مواجه شده است.

علی لاریجانی یکی از مناسب ­ترین افراد برای ریاست مجلس شورای اسلامی است. او دو دوره تجربه کار با دو رئیس جمهور متفاوت در دور هشتم و نهم را در کارنامه خود دارد. او در مجلس هشتم و نهم با رأی بالای نمایندگان به ریاست مجلس انتخاب شد و در دوره دهم نیز از مهم ­ترین گزینه­ های ریاست مجلس است. محمدرضا باهنر یکی از مهم­ ترین نقاط قوت لاریجانی در دو مجلس گذشته بوده است. باهنر که در هر دو مجلس گذشته سمت نائب رئیسی را بر عهده داشته نقش زیادی در جذب نمایندگان مستقل به نفع لاریجانی داشته است. لاریجانی و روحانی از گذشته رابطه نسبتاً خوبی با هم دارند و سال ­ها در شورای عالی امنیت ملی در کنار هم حضور داشته اند. علی لاریجانی، رئیس مجلس‌های هشتم و نهم، محتمل ترین گزینه برای ریاست مجلس است.

از همان روزی که معلوم شد عارف در این دولت نه معاون اول می­شود و نه وزیر همه چیز مسلّم شد که قصد او شرکت در انتخابات مجلس دهم است. پیروزی اصلاح طلبان و کسب اکثریت مجلس می‌تواند همای سعات را بر دوش محمدرضا عارف بنشاند. عارفی که به صورت رسمی می‌گوید، که در انتخابات مجلس دهم نقش فعالی خواهد داشت. اما شنیده ها حاکی از این است که احتمال دارد عارف به نفع لاریجانی از کاندیداتوری برای ریاست مجلس کنار ‌رود.

محمدرضا عارف، نفر اول لیست اصلاح‌طلبان تهران، از زمان اعلام نتایج، در حرف و عمل نشان داد که به دور دوم انتخابات فکر می‌کند. هر چند مدیر روابط عمومی او اصرار دارد که عارف در رقابت برای ریاست مجلس دهم کاندیدا خواهد شد اما این بی‌میلی برای بیان حضور در رقابت ریاست مجلس نشانه دیگری از اندیشیدن عارف به انصراف از رقابت برای ریاست است از طرفی، سکوت معنادار لاریجانی درباره موضوع ریاست مجلس دهم جز دامن‌زدن به اختلافات و تأیید انصراف عارف از ریاست مجلس آینده، ثمر دیگری نخواهد داشت.

علی مطهری

نایب رئیسه شدن علی مطهری هم برای مجلس دهم دور از ذهن نیست، همانطور که خود در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشته است: فعلا تصمیم دارم برای نایب رئیسی مجلس دهم کاندید شوم. وی افزود: در حال حاضر آقایان عارف و لاریجانی گزینه‌های مطرح برای ریاست مجلس آینده هستند که من هردو را افراد صالح و مناسبی برای تصدی این پست می‌دانم. امیدوارم آنچه برای کشور و انقلاب اسلامی صلاح است پیش آید.

به نظر می‌رسد تکلیف آنها حتی برای خودشان هم هنوز به‌درستی روشن نیست که ریاست کدام‌یک می‌تواند به‌نفع جریان چهل‌تکه اصولگرایی باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار