|
|
کدخبر: ۱۷۷۵۲۶

در آستانه میلاد پر از نور و برکت مولای متقیان امیر مؤمنان علی علیه السلام نگاهی گذرا به سیره سیاسی اسدالله الغالب و تفاوت آن با سیاست امروز می کنیم.

سرویس سیاسیامیدنیوز - می گفتند همه چیز علی(ع) خوب است جز اینکه انعطاف ندارد!

این همان عیبى است که عده‏ اى برسیاستامیرالمؤمنین گرفتند، گفتند:

على همه چیزش خوب بود، مرد علم بود، مرد عمل بود، مرد تقوا بود، مرد عاطفه انسانیت بود، مرد حکمت و خطابه بود ولى یک عیب بزرگ داشت و آن اینکه‏ سیاستمدار نبود.

چرا سیاستمدار نبود؟

چون انعطاف نداشت، صلابت به خرج می‏ داد. على مصالح سیاسى را در نظر نمی گرفت.

یک نفر سیاستمدار در یک جا باید دروغ بگوید، یک جا باید وعده بدهد و عمل نکند، یک پیمانى را امضا کند، همینکه کارش گذشت زیر امضاى خودش بزند. یک نفر سیاستمدار باید به یک نفر روى خوش نشان بدهد تا وقتى که او را تسلیم کند، همینکه تسلیم کرد او را از بین ببرد…

اینها گله ‏شان ازعلىعلیه السلام این است که چرا على مانند منصور دوانیقی رفتار نکرد؟ چرا به معاویه روى خوش نشان نداد؟!

…می گویند: عیب اسلام همین است که خشک است، انعطاف پذیر نیست، با مقتضیات زمان تطبیق نمیکند، یک مرد سیاستمدار اگر بخواهد با اسلام عمل کند نمی تواند سیاستمدارى کند.

ولادت امام علی

اسلام آمده است براى همین که با این نوع سیاستمداری ها مبارزه کند. اسلام آمده است براى خدمت به بشریت. اسلام پاسدار انسانیت است. اگر اسلام این مقدار انعطاف داشته باشد که دیگر اسلام نیست، شیطنت است. اسلام پاسدار درستى و حقیقت و عدالت است. اصلًا فلسفه اسلام این است، باید در این‏جور جهات صلابت و استحکام داشته باشد.

على آن جور رفتار کرد که قرن ها بر دل مردم حکومت میکند. على از فکر خودش در زمان خودش حمایت کرد و فکر خودش رابه صورت یک اصل در دنیا باقى گذاشت. به همین جهت روش على به صورت ایمان در میان افراد وجود دارد.

پس على در سیاست خودش شکست نخورد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار