|
|
کدخبر: ۱۷۹۱۴۸

روحانی، پوتین، اردوغان

روزنامه ' ایل سوله ' با اشاره به سفر اخیر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری به روسیه نوشت: همکاری تهران و مسکو پس از شکست اردوغان در رابطه با سوریه، بزرگترین تحول ژئوپلیتیک منطقه خاورمیانه محسوب می شود.

به گزارش امید نیوز روزنامه ایتالیایی در تفسیری افزود: ' مسکو و تهران از شکست اردوغان(رئیس جمهوری ترکیه) در زمینه با سوریه و چشم پوشی اجباری آنکارا از طرح ساقط کردن بشار اسد، بهره برداری و با یکی از اعضای ناتو که برای ده ها سال دژ ضد روسی پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در آن منطقه به شمار می آمد، همکاری می کنند.

' این همکاری را می توان بزرگترین تحول ژئوپلیتیک منطقه ای به شمار آورد، چرا که ترکیه به دلیل اشتباهات اردوغان مجبور شده محور خود را به سوی شرق تغییر مکان دهد تا بتواند با کردها و تجزیه طلبی آنها، که کابوس آنکارا به شمار می آید، مقابله کند '.

این روزنامه با طرح این سوال که ' اهمیت محور بین مسکو و تهران چه اندازه است '، افزود: پاسخ این سئوال را باید در دیدار گرم بین روحانی و پوتین(رئیسان جمهوری ایران و روسیه) در مسکو جست و جو کرد که با توجه به انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه مه(اردیبهشت) آینده تا حدودی به معنای حمایت رئیس جمهوری روسیه از نامزدی رئیس جمهوری ایران نیز هست.

ایل سوله افزود: ' در هر صورت نتایج ملاقات اخیر طرفین در مسکو را می توان در تقویت همکاری های راهبردی در باره سوریه، استمرار استفاده روسیه از پایگاه های ایرانی برای عملیات در خاورمیانه(اجازه استفاده یک پایگاه در مبارزه علیه تروریسم)، همکاری در زمینه گاز و گسترش تجارت رژیم تجاری ویژه اتحادیه اقتصادی یورواسیا به ایران خلاصه کرد. ادامه همکاری با ترکیه در ارتباط با سوریه و مذاکرات آستانه از جمله دیگر موارد توافق طرفین در مسکو به شمار می آید.

' به عبارت دیگر روسیه و ایران دو ضلع نیرومند این مثلثمنطقه ای بی سابقه به شمار می آیند و باید گفت که ایران بیش از دو عضو دیگر سود برده است. در ماه ژوییه ۲۰۱۵(تیر ۱۳۹۴) و هنگامی که بشار اسد یعنی متحد تاریخی ایران در خاورمیانه بشدت درگیر مشکلات بود، جمهوری اسلامی توافق هسته ای را با پنج به علاوه یک امضا کرد. در ماه سپتامبر(شهریور) همان سال با ورود روسیه به صحنه سوریه، ایران توانست متحدی ارزشمند و دارای قدرت اتمی را وارد کفه ترازوی منافع خود در خاورمیانه در منطقه کند.

' البته روسیه نیز در این بازی به منافع خود نگاه می کند و موفق شده پایگاه های خود در منطقه را تقویت و به بازیگری غیر قابل اجتناب در صحنه خاورمیانه و مدیترانه تبدیل بشود '.

روزنامه ایتالیایی در پایان نوشت: روسیه به محور اصلی ائتلاف کشورهایی از جمله چین مبدل شده که نظم یک جانبه آمریکا در جهان را دفن می کنند. این به معنای پیروزی الگوی دموکراسی لیبرال مطلوب خواص در آمریکا و اروپا نیست که طرح صدور آن به جهان عرب با شکست مواجه شد. بازیگری روسیه و ایران به همراهی ترکیه را در صحنه خاورمیانه را باید حاصل اشتباهات مرگبار غرب محسوب کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار