|
|
کدخبر: ۱۷۹۲۰۸

انتقاد لاریجانی از دولت

رئیس مجلس در دیدار نوروزی با علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: متاسفانه اجرای آزمایشی قانون خدمات کشوری چهارسال تمدید شده است و این روی خوشی برای دولت ندارد. وی با بیان اینکه انتظار داریم این لایحه هرچه سریعتردر دولت به جمع بندی برسد و آن را نهایی کنیم، افزود: اگر فکر می کنید این لایحه نیاز اصلاح است می توانید بعد از جمع بندی اصلاحیات خود را به مجلس ارائه دهید.

به گزارش روز سه شنبه امید نیوز به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی در دیدار نوروزی با علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: متاسفانه اجرای آزمایشی قانون خدمات کشوری چهارسال تمدید شده است و این روی خوشی برای دولت ندارد.

وی با بیان اینکه انتظار داریم این لایحه هرچه سریعتردر دولت به جمع بندی برسد و آن را نهایی کنیم، افزود: اگر فکر می کنید این لایحه نیاز اصلاح است می توانید بعد از جمع بندی اصلاحیات خود را به مجلس ارائه دهید.

** اصلاح نظام بانکی در حال تنظیم است

وزیرامور اقتصاد و دارایی نیز دراین دیدار با ارائه گزارشی از عملکرد وزارت اقتصاد و دارایی عنوان کرد: در سال گذشته در زمینه پرداخت‌ها مشکلات متعددی داشتیم که تلاش کردیم کسری ۱۵ هزار میلیاردی را به نحوی جبران کنیم.

طیب نیا با بیان این که به دنبال آن بودیم تا مجوزی از رهبر معظم انقلاب بگیریم، گفت: تلاش شد به روش‌های مختلف کسری بودجه را جبران کنیم به طور مثال در لایحه بودجه درآمد از مالیات ۷۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که توانستیم تا سقف ۸۳ هزار میلیارد تومان وصول داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین توانستیم با اجرایی کردن روش الکترونیکی در گمرک سقف درآمدی در این حوزه را تا ۱۸ هزار میلیارد تومان برسانیم، به عبارتی شش تا هفت هزار میلیارد تومان بیشتر از پیش بینی در بودجه سنواتی وصولی داشتیم.

طیب نیا تاکید کرد: بانک مرکزی نیز از مابه التفاوت سود ارزی شش تا هفت هزار میلیارد تومان بیشتر از درآمد پیش بینی شده در بودجه درآمدزایی کرد. همچنین در موضوع هزینه درآمدی به خصوص در زمینه مخابرات با توافقی توانستیم تا حدودی مسائل را کنترل کنیم با وجود اینکه در بودجه ۲۷۰ هزار میلیارد تومان وصولی در نظر گرفته شده بود توانستیم تا سقف ۲۹۰ هزار میلیارد تومان وصولی داشته باشیم.

طیب نیا با اشاره به انتشار اوراق مشارکت گفت: درسال ۹۵،۵۱ هزار و ۲۰۰ اوراق مشارکت منتشر کردیم که متأسفانه رقم بسیار بالایی است اما این برای اولین بار بود که در داخل سال اوراق مشارکت منتشر شد و خوشبختانه توانستیم اعتبار اوراق را تأمین و به موقع پرداخت کنیم.

وزیر اموراقتصاد و دارایی با بیان اینکه باید بتوانیم نسبت کسری بودجه را با درآمد نسبتی قابل مدیریت کنیم، ادامه داد: در مجموع سال ۹۵ با همه مشکلاتی که وجود داشت به خیر گذشت چرا که ما در اوایل تابستان نگران افزایش تورم بودیم که با مراقبت های بیشتر توانستیم در این حوزه عملکرد مناسبی داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه رشد اقتصادی طبق آمار بانک مرکزی شاهد رشد ۱۱.۶ درصد بودیم که البته پایداری و تداوم آن مساله‌ای است که قابل بحثاست.

طیب نیا تأکید کرد: در سال ۹۵ وضع صنعت خودروسازی بسیار خوب بود ولی در صنایع وابسته به ساختمان مشکلاتی داشتیم.

عضو کابینه دولت با بیان اینکه سال ۹۶ سال سختی خواهد بود، توضیح داد: سال گذشته توانستیم نرخ سود بین بانکی را از ۲۷ درصد به ۱۷ درصد کاهش دهیم اما اتفاقاتی رخ داد که به طور مجدد موجب افزایش نرخ سود بین بانکی شد.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود بین بانکی آثار مثبتی بر اقتصاد کشور داشت، توضیح داد: یکی از دلایلی که نتوانستیم نرخ سود بین بانکی را پایین نگه داریم انتشار اوراق مشارکت بود چرا که در این حوزه دو گروه اوراق مشارکت داریم، گروهی که در بورس سرمایه گذاری می‌شود که تا ۲۶ هزار میلیارد تومان درآمدزایی داشت که خارج از تصور ما بود اما بخش دیگری که اجازه ورود به بورس نداشت به صورت غیررسمی در بازارها با ارقام بسیار بالا فروخته شد و همین امر بر افزایش نرخ سود بین بانکی تأثیر منفی گذاشت.

طیب نیا درپاسخ به سوال لاریجانی در این باره که چگونه می‌توان نرخ سود بین بانکی پایین نگه داشته شود، توضیح داد: اصلاح نظام بانکی در حال تنظیم است و بسته منطقی در این زمینه تأمین شده اما موضوع این است که باید اجرای این بسته درست باشد و در زمان عمل به نکات یاد شده پایبند بود.

وی همچنین در پاسخ به سوال رئیس مجلس مبنی بر اینکه آیا بدهی دولت ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: این رقم بدهی دولت و شرکت‌های دولتی است؛ در واقع دولت از مجموعه شرکت های دولتی با تضمین و دولتی بدون تضمین تشکیل می شود که بدهی شرکت های دولتی با تضمین بالغ بر ۵۴۰ هزار میلیارد تومان است و همچنین بدهی شرکت نفت ۱۷۰ هزار میلیارد تومان به صندوق ذخیره ارزی، بانک مرکزی و بانک ملت برآورد شده است.

** دست اندازی دولت به منابع مالی تأمین اجتماعی از اصل اشتباه بوده است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به هرطریق ممکن باید کمک کرد تا مساله بدهی دولت به تأمین اجتماعی تعیین تکلیف شود، زیرا این اعتبارات و پول ها متعلق به کارگران بوده و دست اندازی دولت از اصل اشتباه بوده است.

علی لاریجانی همچنین در دیدار با سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و معاونان گفت: تامین اجتماعی یکی از سازمان های برجسته و مهم کشور محسوب می شود و قطعا حمایت از آن و رفع مشکلات پیش روی آن بسیار ضروری است.

وی با اشاره به بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی درچند سال اخیر، گفت: قطعا به هر طریق ممکن باید کمک کرد تا مساله بدهی دولت به تأمین اجتماعی تعیین تکلیف شود، زیرا این اعتبارات و پول ها متعلق به کارگران است و دست اندازی دولت از اصل غلط بوده است.

وی با اشاره به پیشنهادات مطرح شده از سوی مسوولان سازمان تأمین اجتماعی، گفت: این پیشنهاد فکر خوبی است که به دولت درعوض بدهی های خود به تأمین اجتماعی، چند پروژه برجسته را به سازمان واگذار کند تا سازمان تأمین اجتماعی در این پروژه ها سرمایه گذاری کرده و این رویکرد موجب آبادانی مناطق مربوطه شود.

همچنین سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این دیدار ضمن ارائه گزارشی درباره درآمدها و پرداختی های سازمان در سال ۹۵، گفت: سازمان تأمین اجتماعی در پایان سال گذشته حدود یک هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان عیدی پرداخت کرده است که این مساله رویکرد و کار بزرگی محسوب می شود.

نوربخش با اشاره به میزان بدهی بیمه ها به بیمارستانها، افزود: خوشبختانه این سازمان از چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بدهی های این حوزه را پرداخت کرده و تنها دو هزار میلیارد تومان از آن باقیمانده است.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب برای حمایت از تولید و اشتغال در کشور، گفت: قطعا سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۶ به دنبال اقدامات موثر برای توسعه این حوزه ها است و در این مسیر خواهان حمایت و همکاری مجلس با سازمان هستیم.

نوربخش درباره روند واگذاری و فروش شرکت های زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی، افزود: در این مسیر حدود ۷۰ شرکت شناسایی و ارزیابی شده اند تا در آینده این مساله محقق شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار