|
|
کدخبر: ۱۷۹۳۳۴

فاطمه راکعی، سیاست‌مدار ایرانی است که تا پیش از پیروزی در انتخابات مجلس ششم در سال ۱۳۷۹ بیشتر چهره‌ای فرهنگی و ادبی بود. او در سال ۱۳۶۸ دفتر شعر جوان را به همراه محمدرضا عبدالملکیان و ساعد باقری بنیان گذاشت.

به گزارشگروه سیاسی امیدنیوزفاطمه راکعی، سیاست‌مدار ایرانی است که تا پیش از پیروزی در انتخابات مجلس ششم در سال ۱۳۷۹ بیشتر چهره‌ای فرهنگی و ادبی بود.

نام«فاطمه راکعی»بیش از هر چیز قرین شعر و ادبیات دوران انقلاب اسلامی است. روزهای حماسه، روزهای استقامت و روزهایی که او، «خمینی بزرگ» در میان این جمع مشتاق شور و شعور برمی انگیخت.

اینک خانم دکتر راکعی که تحصیلات خود را در رشته زبانشناسی همگانی به پایان برده، به عنوان مترجم، محقق و استاد دانشگاه نیز چهره ای شناخته شده است. او همچنین پس از حضور در عرصه های مختلف علمی و اجتماعی از جمله سمتهای آموزشی و پژوهشی در دانشگاهها، فعالیتهای مطبوعاتی و تلاشهای فرهنگی متعدد در زمینه های ملی و بین المللی با رأی مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافته است. در این عرصه نیز خبرها نشان از حضور فعال وی دارد.

فاطمه راکعی پیش از این که در فهرست اصلاح‌طلبان برای نامزدی نمایندگی مجلس ششم قرار بگیرد، لیسانس مترجمی زبان انگلیسی گرفته، فوق لیسانس زبانشناسی خوانده و عاقبت در رشته زبانشناسی، دکترا گرفته بود.

خانم راکعی در گفت‌وگویی که وب‌سایت مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی آن را منتشر کرده می‌گوید که
قبل از نامزد شدن، در کنار زهرا مصطفوی خمینی، «جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران» را ایجاد کرده است.

بیشتر نوشته‌های فاطمه راکعی در حوزه شعر و زبان فارسی است.
زنان در عرصه شعر انقلاب اسلامی، شعر معاصر تاجیکان، بازخوانی هرمنوتیکی یک شعر نیما یوشیج، اخلاق در شعر و ادب و سیمای زن در شعر حافظ از جمله موضوعاتی است که او درباره‌شان نوشته است.

او از سال ۱۳۶۰ چندین کتاب شعر از جمله سفر سوختن، آواز گل‌سنگ و مادرانه‌ها را منتشر کرده است.

فاطمه راکعی در کنار الهه کولایی، مهرانگیز مروتی، فاطمه حقیقت‌جو، وحیده علائی طالقانی، جمیله کدیور، اعظم ناصری پور، اکرم مصوری منش، حمیده عدالت، طاهره رضازاده، و فاطمه خاتمی، سهیلا جلودار زاده و شهربانو امانی، یکی از زنانی بود که در مجلس ششم، نماینده شدند.

چندی از فعالیت های وی را در زیر میبینیم:

معاونت پژوهشی دانشگاه الزهرا
رئیس گروه‌های ادبیات انگلیسی دانشگاه الزهرا
معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده الهیات و ادبیات دانشگاه الزهرا
معاونت پژوهشی دانشگاه الزهرا
نمایندهٔ مجلس ششم
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس
رئیس مرکز امور زنان و خانواده
رئیس فراکسیون زنان جبهه مشارکت ایران اسلامی
مدیرعامل انجمن شاعران ایران
رئیس هیئت مدیرهٔ دفتر شعر جوان
عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی
عضو هیئت امنای سینمای کشور فارابی
عضو هیئت امنای پژوهشگاه فرهنگی، اجتماعی وزارت فرهنگ و آموزش عالی

واکنش‌ها و اظهارنظرهایی که وی بیان کرده:

در شهریور ماه ۱۳۸۹ پس از مطرح شدن لایحه جنجالی حمایت از خانواده در مجلس ایران و وجود موادی که از جمله، امکان ازدواج مجدد مردان را تسهیل می‌کرد فاطمه راکعی به همراه چند نفر دیگر از نمایندگان زن پیشین مجلس به مجلس شورای اسلامی رفت تا برای حذف سه ماده جنجالی این لایحه رایزنی کنند و خواستار حذف یا اصلاح مواد ۲۲،۲۳ و ۲۴ شد.
خانم راکعی در آن زمان گفته بود که این لایحه " قبح اجتماعی " دارد.

در اسفندماه ۱۳۹۰ به دنبال رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان نامزد ورود به مجلس و تداوم حصر رهبران جنبش سبز، فاطمه راکعی دبیرکل حزب زنان نواندیش مسلمان گفته بود که " در کشوری که برای حذف رقیب به هر ابزاری متوسل می‌شوند انسان عاقل کار سیاسی نمی‌کند و تا زمانی که شرایط اصلاح نشود باید به این رویه ادامه داد. "
خانم راکعی آن زمان اعلام کرد که ترجیح می‌دهد نه کاندیدا شود و نه در لیست‌های انتخاباتی حضور پیدا کند چرا که " عملا امکان شرکت اصلاح طلبان در انتخابات آینده سلب شده است. "

خرداد ماه ۱۳۸۸ فاطمه راکعی به همراه جمعی دیگر از اهالی فرهنگ و هنر بیانیه‌ای را امضا کرد که می‌گفت در هنگامه تجلی اراده مردم، جریان‌های شناخته‌شده‌ای با سواستفاده از امکانات ملی و دولتی به کارگردانی آرا و مدیریت آن پرداختند و در یک اقدام ویرانگر تاریخی ضربه مهلکی به حقوق مدنی مردم وارد کردند و عملا بخش گسترده‌ای از جامعه ایران را در آستانه خروج از دایره اعتماد به نظام قرار دادند.
آنها به عنوان جامعه هنری و فرهنگی ایران از مراجع قانونی و مذهبی خواستند اکنون برای خواست و اراده عمومی ملت ایران که در راهپیمایی میلیونی آنها تجلی یافته و در اظهارات نامزدها معترض منعکس شده "، " نقش پناه مردم ایران را در این شرایط خطیر ایفا کنند. "

فاطمه راکعی یکی از ۵۴ امضاکننده نامه‌ای بود که در دی‌ماه ۸۸ منتشر شد و نویسندگان آن از بیانیه شماره ۱۷ میرحسین موسوی حمایت کردند که شامل پنج پیشنهاد برای حل مشکلات سیاسی ایران بود و این بیانیه را زمینه‌ای حداقلی برای حرکت به سوی یک نظام دموکراتیک می‌دانستند.

آنها بیانیه شماره ۱۷ آقای موسوی را نشانه آمادگی او برای مذاکره با دستگاه حاکم دانسته بودند و نوشته بودند " ما نیز دموکراسی را نهادینه کردن روش های بی خشونت برای مهار و مدیریت کشاکش‌های سیاسی و گسترش مشارکت سیاسی شهروندان می دانیم. "

راکعی از جمله ۱۴۰ هنرمند ایرانی بود که با امضاء طوماری در ۲۲ خرداد ۱۳۹۲، همراه با سایر اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان، ضمن قدردانی انصراف عارف به نفع روحانی، از نامزدی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ حمایت علنی کرد.

در اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ صلاحیت او به همراه شماری از نامزدهای انتخابات شورای شهر تهران که چهره‌های سرشناس جناح اصلاح طلب بودند، رد شد.

فاطمه راکعی در فروردین ۱۳۹۴ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، نمایندگان زن مجلس نهم را متهم کرد که از طرح‌های " ضد زن " حمایت کرده‌اند.
خانم راکعی در این مصاحبه گفته است " طرح‌هایی مثل دورکاری زنان با هدف خانه‌نشین کردن تدریجی آنان مطرح شده و برخی دیگر از طرح‌ها مثل تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها، منع زنان برای حضور در ورزشگاه‌ها، حمایت از برخی مواد طرح‌های حمایت از تعدد زوجات و ازدواج موقت که در مجلس نهم تصویب شده این مدعا را اثبات می‌کند دانست که عمده نمایندگان زن این مجلس نه تنها در زمینه حقوق زنان کار در خوری نکرده‌اند بلکه به عنوان مدافعان این افکار، ساکت ماندند و آن‌ها را تایید کردند و عملکرد این نمایندگان زن در حافظه تاریخ باقی خواهد ماند. "

فاطمه راکعی در سال ۱۳۹۴ و پس از آن که خودش هم در فهرست رد صلاحیت‌ شدگان نامزدی انتخابات مجلس دهم قرار گرفت این رد صلاحیت‌ها را " سبب خیر " دانست که باعثشده جوانان و زنان کاندیدای اصلاحات شوند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار