|
|
کدخبر: ۱۷۹۵۳۲

محمدباقر قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه امروز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت با حضور در شبکه خبر به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت. محورهای اظهاراتی که محمد باقر قالیباف بیان کرده است را در زیر باهم میخوانیم.

به گزارشگروه سیاسی امیدنیوز

*اول باید ببینیم انقلاب چیست و انقلابی کیست؟ و سپس مصادیق آن را دنبال کنیم. با توجه به نگاه های مقام معظم رهبری و خواست های مردم بر این باور هستم انقلاب یعنی مجموعه کارهایی که در چهارچوب اسلام سیاسی امام(ره) برای خدمت به مردم اتفاق بیفتد.

*هدف ما در ۱۲ فروردین سال ۵۸ همین بود که نظام مقدس جمهوری اسلامی بتواند به جامعه خدمت کرده و جامعه را به سمت رفاه مادی و سعادت اخروی پیش ببرد. انقلابی نیز هر کسی است که بتواند این کار را انجام دهد تا کارآمدی دین در اداره امور جامعه را برای این مردم عزیز را اولویت محرومان و مستضعفان به اثبات برساند.

*کسی نمی‌تواند بگوید من انقلابی هستم، اما از مردم جدا باشد و به توده‌های مردم توجه نکند. انقلاب ما انقلاب مستضعفان و یک انقلاب مردمی بوده است.

*بخشی از افراد در جامعه، تافته جدا بافته هستند، به این معنی که قانون‌شکنی کرده، قانون را دور می‌زنند و با استفاده از رانت و اطلاعات از توده مردم جدا هستند. این افراد، ویژه‌خوارانی هستند که برای مردم مشکلات و چالش درست می‌کنند.

*انقلابی کسی است که بتواند دغدغه مردم را حل کند. امروز نزدیک به ۱۰ میلیون از جامعه در فقر شدید هستند و ۲۵ میلیون نفر از کم‌درآمدها هستند.

*ما در حین اینکه یک‌درصد جمعیت دنیا را داریم، اما پنج درصد منابع را داریم، بنابراین انقلابی نمی‌تواند بگوید «نداریم» و «نمی‌شود».

*ما امروز جوان‌های قابل و خلاقی را داریم که با تکنولوژی‌ها و مدیریت نسل چهارم آشنا هستند؛ انقلابی نمی‌تواند بگوید ما «نمی‌توانیم».

*هدف اصلی ما خدمت به مردم در سایه نظام اسلامی است، البته معتقدم یک «انقلابی» حتماً باید روحیه مبارزه با رانت‌خواران و فساد و مبارزه با آن ۴ درصد را داشته باشد.

یکی از کانون‌هایی که امروز به مردم، تولیدکننده و کارخانه‌داران فشار وارد کرده و حتی برای بسیاری از افرادی که تولید ثروت می‌کنند مزاحمت ایجاد می‌کند، قاچاق‌ کالا است.

*امروز حدود ۲۵ میلیارد دلار قاچاق کالا صورت می‌گیرد و قطعاً این قاچاق کالا را افراد ضدانقلاب انجام می‌دهند، چون خلاف منافع کشور عمل می‌کنند.

*دلال‌ها و زالو صفاتی هستند که از دسترنج مردم، کارگران و تولید کشاورزان سود انبوه می‌برند و گرانی را به‌روی دست مردم می‌گذارند، اما «دولت مردم» رسیدگی به این موارد را در راس کارش قرار می‌دهد؛ ما با عمل و رفتارمان این روحیه انقلابی را ترویج می‌کنیم تا مردم ببینند.

*قوه مجریه می‌خواهد مسئولیت اداره و اجرای کشور را برای یک دوره چهار ساله بر عهده بگیرد و ۸۰ میلیون جمعیت با این همه سرمایه و منابع انسانی می‌خواهند ظرفیت‌های خود را در اختیار رئیس دولت قرار دهند، از این‌رو بدون داشتن یک کارنامه مشخص اجرایی و بدون توان لازم، بقیه موارد تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

*رئیس دولت نباید مشکل مردم را حل نکند و دغدغه‌های مردم و رهبری بر زمین بماند؛ طبیعتاً دغدغه‌های مقام معظم رهبری نیز جز دغدغه‌های مردم، چیز دیگری نیست. به همین جهت دولت باید وظیفه خود را در مقابل قانون اساسی و بودجه سالیانه و برنامه پنج ساله انجام دهد.

*یکی از نکاتی که مردم امروز با دولت دچار چالش هستند، ضعف و ناکارآمدی دولت است. امروز کمتر کسی از افراد تحصیل‌کرده و ماهر یا افراد غیر تحصیل‌کرده و بدون مهارت را می‌بینید که از بیکاری رنج نکشد. حتی آنهایی که مشغول به کار هستند نیز امنیت شغلی ندارند و فکر می‌کنند کارگاه و تولیدی آنها هر روز ممکن است با مشکلی روبرو شود.

*امروز این ضعف کارآمدی وجود دارد، در شرایطی که سالانه یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر به جمع کسانی که می‌خواهند در بازار کار مشارکت کنند، اضافه می‌شود که باید پاسخگوی آنها هم باشیم. طبیعتاً وقتی این مشکل از دید اینها قابل حل نیست، نه می‌توانیم بگوییم دولت، انقلابی و کارآمد است و نه می‌توانیم بگوییم به وظیفه خودش توجه کرده است.

*ما در «دولت مردم» اولویت را بر تحول در عرصه اقتصادی گذاشته‌ایم.

*اگر امروز بحران اقتصادی را مهار نکنیم، حتماً با چالش‌های جدی در حوزه مسایل اجتماعی مثل اعتیاد، طلاق و حاشیه‌نشینی روبرو خواهیم شد که افسردگی و تنش‌های اجتماعی و به‌دنبال آن ناامیدی و از بین رفتن نشاط خصوصاً در نسل جوان را به‌دنبال خواهد داشت.

*در این تحول در گام اول ۲۵ میلیون نفر را باید با سرعت بیشتر و به صورت اورژانسی مورد رسیدگی قرار دهیم. در همین بخش باید برای یک اشتغال پایدار و در مرحله اول یک اشتغال عمومی تلاش کنیم تا بتوانیم در طول دوره چهار ساله ۵ میلیون شغل را با کمک مردم، کارآفرینان، صنعتگران و افراد مولد کالا و تولید کنندگان ثروت ایجاد کنیم.

*قرار بود یارانه‌ها به‌صورت هدفمند داده شود، اما در این بخش اشکالاتی وجود دارد و این کار ناقص شکل گرفت.

*خانواده‌ها در سال ۸۹ مبلغ ۴۵هزار و ۵۰۰ تومان دریافتی داشته‌اند، اما ما خانواده‌هایی را داریم که واقعاً زندگی آنها با یارانه اداره می‌شود.

*تورم و گرانی که در این سال‌ها اتفاق افتاده، حداقل سه برابر است، یعنی امروز بر اساس شاخص‌های بانک مرکزی قدرت خرید یارانه به اندازه ۱۵ هزار تومان است در این شرایط آیا نباید این یارانه را افزایش دهیم تا قدرت خرید مردم نیز افزایش پیدا کند؟ امروز اگر این خانواده‌ها ۱۵۰ هزار تومان دریافت کنند، معادل ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی است که در سال ۸۹ دریافت می‌کردند.

*امروز ممکن است فردی سرکار باشد و فردا به هر دلیلی از محیط کار بیرون بیاید و یا منتظر کار است، از این رو در برنامه‌های خود، بحثکارانه را مطرح کردم که این منطبق با برنامه است.

*بعضی از افراد فکر می‌کنند که این کار تنها در کشور ما انجام می‌شود. این در حالی است که در اکثر کشورهای دنیا و مخصوصاً کشورهای پیشرفته، وقتی مردم با چالشی روبرو می‌شوند دولت نیز بلافاصله سیاست‌های جبرانی خود را برای حل مشکل مردم اعمال می‌کند. ما هم مکلف هستیم با نگاه به توده‌ها، این کار را انجام دهیم.

*در این شرایط حتماً به حاشیه رفتن، کار درستی نیست. به اضافه اینکه کسانی به حاشیه‌ها می‌روند که یا در مدیریت ضعف دارند و یا دغدغه آن‌ها دغدغه مردم نیست.

*اگر در متن کار باشیم، دغدغه مردم را داشته باشیم و ضعفی در کار نداشته باشیم، هیچ دلیلی ندارد به حاشیه برویم بلکه باید تمام وقت خود را برای خدمت به مردم بگذاریم.

*اعلام دارایی مسئولان، قانون است و همه وظیفه دارند این کار را انجام دهند. اگر بعضی افراد این کار را انجام نداده‌اند، شاید خجالت کشیده‌اند و رویشان نشده است دارایی خود را اعلام کنند.

*وقتی می‌بینند ده‌ها میلیون نفر در حداقل زندگی خود مانده‌اند، بعد بیایند بگویند صدها میلیارد تومان ثروت داریم، در این شرایط چطور رویشان می‌شود بگویند من در دولت مسئول هستم تا مشکلات مردم را حل کنم؟

*من متعهد می‌شوم فراتر از این عمل کنیم، چرا که براساس قانون باید دارایی‌ها به اطلاع قوه قضائیه برسند، اما در دولت مردم هم خود من، هم همه کابینه و هم مدیران ارشد تا استانداری‌ها باید دارایی خود را به اطلاع عموم مردم و هم به قوه قضائیه برسانند.

* «دولت مردم» برنامه مشخص و روشنی دارد که منطبق بر سند چشم‌انداز و برنامه ششم خواهد بود.

*دولت پیش‌رو با برنامه‌ای که اخیراً مصوب شده است باید کار کند و برنامه ششم را مبنای کار خود قرار دارد، البته دولت فعلی در ارائه برنامه ششم توسعه در مجلس نتوانست برنامه مدون و خوبی ارائه دهد و در ادامه وقتی برنامه در مجلس به تصویب رسید نیز دولت آن را ابلاغ نکرد، بلکه ریاست محترم مجلس برنامه ششم را ابلاغ کرد.

*وقتی می‌خواهیم «قانون محور» عمل کنیم برنامه‌ها باید در چهارچوب سند چشم‌انداز و برنامه ششم توسعه باشد. در همین زمینه برنامه روشنی برای چالش‌های امروز داریم چرا که بدون برنامه نمی‌شود حرکت کرد.

*مهم‌ترین نقطه قوت ما که همه باید روی آن تکیه کنیم آن است که در کشور ظرفیت بالای مردم را داریم.

*ما در دولت مردم، مهم ترین کارمان این خواهد بود که مردم را دوباره به عرصه‌های تصمیم‌گیری و مشارکت معنی‌دار در حوزه اقتصاد، سیاست، فرهنگی و اجتماعی وارد کنیم.

*کلام حضرت امام(ره) این بود کاری که مردم می‌توانند انجام دهند، دولت در آن دخالت نکند.

*مقام معظم رهبری می‌فرمایند دولت آینده نباید یک روز هم در اشتغال تعلل کند. امروز ببینید مردم چقدر شغل ایجاد می‌کنند و چقدر شغل از سوی دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی ایجاد می‌شود؟

*متأسفانه دولت، مردم را از گردونه اقتصاد بیرون کرده و با این کار بزرگ‌ترین نقطه قوت ما را تبدیل به نقطه ضعف کرده است.

*مردم می‌گویند هم «داریم»، هم «می‌شود» و هم «می‌توانیم».

*ما کشور ثروتمندی داریم و در کنار آن نیروهای جوان، متخصص و به‌روزی هستند که نمی‌خواهند مثل امروز با مدیریت ۷۰ سال قبل بر کشور مدیریت کنند، بلکه از علم روز و رویکرد دانش بنیان استفاده می‌کنند.

*۴ درصد مانع تولید ثروت، صادرات و رشد کشور هستند و قدرت نفوذ ریادی دارند؛ این افراد شامل قاچاقچی ها و کسانی هستند که واردات غیر ضروری دارند و ما مصمم هستیم با آنها مبارزه کنیم.

*ما کشوری هستیم که ۵ برابر ظرفیت خود منابع داریم و چنین نیروهای جوانی را در اختیار داریم. البته معنی این حرف آن نیست که دور کشور را دیوار بکشیم و رابطه خود را با دنیا قطع کنیم.

*ما با همه کشورهای دنیا به جز رژیم صهیونیستی ارتباطات خوبی - خصوصا در حوزه اقتصادی - برقرار خواهیم کرد. در این میان باید اولویت را به همسایه ها و کشورهای حوزه منطقه بگذاریم چرا که بازار ۴۰۰ میلیونی در این منطقه وجود دارد.

در سیاست خارجی نیز ما بخش تجارت را از سیاست خارجی می خواهیم؛ به همین جهت سفارتخانه ها نباید محل ورود کالاهای خارجی به کشور شوند، بلکه همه سفارتخانه های ما در خارج از کشور باید مکلف شوند تا به صادرات کالای ما با اولویت کشورهای منطقه و سپس بقیه کشورهای دنیا کمک کنند.

اولویت ما در سیاست خارجی حتما همسایگان و کشورهای منطقه است چرا که مزیت نسبی ما در اینجا است.

معتقدم امروز بیش از هر چیزی نیازمند این هستیم که اقتصاد درونی خودمان را تقویت کنیم و با قدرت اقتصادی وارد منطقه شویم تا بتوانیم سهم خودمان را در بازار منطقه و جهانی بگیریم.

*اولویت سیاست خارجی دولت مردم در تعامل با بقیه کشورها این خواهد بود که کار خود را با اولویت صادرات و بالا بردن قدرت ملی خودمان دنبال کنیم.

*ما بالا بردن قدرت ملی را در این می‌دانیم که بر اساس اهداف سند چشم‌انداز بتوانیم قدرت اقتصادی اول منطقه شویم.

*اگر کشوری نتواند مولد و صادرکننده باشد و قدرت اقتصادی خودش را بالا نبرد، مطمئن باشیم در اهداف خودش هم نمی‌تواند موفق باشد.

*برجام موجود تعهدنامه و قرارداد بین ما و کشورهای دیگر است و هیچ دولتی حق ندارد بگوید این را قبول دارم یا ندارم، بلکه همه ما برجام را قبول داریم و به آن متعهد هستیم؛ حتماً طرف مقابل هم باید به برجام متعهد باشد.

*اشکال امروز این است که دولت متاسفانه نتوانست ظرفیت‌های برجام و تعهدی که آنها داشتند را تحقق دهد. همه از مردم و دولت مردم مکلفیم که محکم بایستیم و تعهدات آنها که اجرایی نشده را تحقق دهیم.

*در حوزه سیاسی در برجام عمل شد و به این توافقنامه رسیدیم؛ در زمان مذاکرات نیز بحث‌های فنی پیش آمد و ما حتی در حوزه فنی هم حضور پیدا کردیم؛ یکی از ضعف‌ها این بود که در حوزه مسایل اقتصادی، پولی، بانکی و مالی به‌درستی عمل نکردیم.

*امروز هم دولت در این زمینه ضعیف عمل می‌کند این در حالی است که باید تلاش کنیم این بخش از برجام را هم تحقق دهیم.

*کالاهای کشورهای اروپایی و دیگر کشورها بعد از برجام وارد کشور ما می‌شود و آنها از این امتیاز برخودار می‌شوند، اما باز فضای بیکاری را در کشور افزایش می‌دهیم.

*دولت در حوزه مسایل مالی، بانکی، صادرات و برگشت پول نفت که اختیارش دست خودمان باشد ضعیف عمل کرده است، به همین جهت مصمم هستیم این بخش از تعهدنامه برجام را اجرایی کنیم.

*با اطمینان به شما مردم عزیز خصوصاً جوانان عرض می‌کنم با ظرفیت‌های اقتصادی که این کشور عزیز دارد و از همه مهم‌تر با جوانان با نشاط، متخصص و آماده به‌کار می‌توانیم دست به‌دست هم دهیم و در کنار عناصر باتجربه و تجار بزرگ، یک تحول برزگ را به وجود بیاوریم.

*سابقه بنده نشان داده هرکجا متعهد شدم، هرگز شرمسار شما مردم عزیز نشدم؛ امروز نیز متعهد می‌شوم در کنار هم بتوانیم این تحول بزرگ اقتصادی را با دعای خیر شما و لطف خداوند به وجود بیاوریم.

به نقل از برترینها

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار