|
|
کدخبر: ۱۷۹۸۱۰

دادستان از دستور جدید قضایی میگوید

دادستان کل کشور با محکوم کردن اهانت به مقامات بویژه اهانت به رییس جمهور در راهپیمایی روز قدس گفت: دادستانی تهران فورا به این قضیه ورود و اطلاعاتی از ضابطان، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات دریافت کرده است.

به گزارش امید نیوزحجت الاسلام محمدجعفر منتظری روز شنبه درنشست خبری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیربویژه شهید دکتر آیت الله بهشتی، افزود: در نظام اسلامی به هیچ وجه اهانت و حرف های زشت و ناپسند برای هرکسی بویژه مقاماتی که در حال خدمت هستند پسندیده نیست و محکوم است.
وی اضافه کرد: دستگاه قضایی خارج از جناح بندی های سیاسی این امر را شایسته مرد و نظام نمی داند و این کار توسط هر فرد یا جناحی انجام شود به نظر ما محکوم است.
منتظری تصریح کرد: بلافاصله به دادستان تهران دستور پیگیری داده شد و دادستان نیزازضابطان، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی اطلاعات را جمع آوری کرده است که امیدواریم با این اهانت کنندگان برخورد قاطعانه شود.
دادستان کل کشورخطاب به اهانت کنندگان به رییس جمهور درحاشیه راهپیمایی روز قدس گفت: بیان انتقاد را هیچوقت به حرف های ناامید و توهین آلوده نکنند و بدانند اهانت درهرحال محکوم است؛ اگر مقامات مورد اهانت قرار گیرند، دستگاه قضایی وظیفه دارد بدون شکایت آن مقام، با اهانت کنندگان برخورد کند.
دادستان کل کشور از افراد و جناح های مختلف خواست تا گزینشی عمل نکنند و تاکیدکرد: جامعه نیازمند آرامش است و اینکه اهانت برای هیچ انسانی شایسته نیست، خواستار فرهنگ سازی در این زمینه توسط رسانه ها شد.

**داعشیان امروز همان جنایات منافقان در دهه ۶٠ را انجام می دهند
دادستان کل کشور با بیان اینکه ریشه جنایتکاران در کشورهای غربی و استکبارجهانی درحال فعالیت است، گفت: منافقان درهفتم تیرماه سال ۶٠ سرمایه های ارزشمندی را از انقلاب کشور و مردم گرفتند و نظام هزینه سنگینی را پرداخت، اما این حادثه همانند سایر حوادثصورت گرفته بدست منافقان، موجب حفظ استقلال انقلاب شد و مردم هم پی به ذات خبیثو جنایتکار و وابسته سازمان منافقان برد.
وی ادامه داد: همان جنایاتی که عاملان سرسپرده به عنوان داعش انجام می دهند در دهه ۶٠ منافقان این جنایات را مرتکب می شدند که مردم متوجه شدند و آنان را پس زدند.
منتظری با بیان اینکه قوه قضاییه دربرخورد با نفاق، مجاهدانه کارکرد و ریشه آن درمحاکم انقلاب ریشه کن شد، گفت: برخوردهای قاطعانه دستگاه قضایی با جریان نفاق هیچگاه ازصفحه زرین انقلاب اسلامی پاک نمی شود؛ هرچند امروز با همان اهداف دهه شصت در جهت تضعیف و تحریف قوه قضاییه حرف ها و مطالبی گفته می شود که این تضعیف قطعا به نفع کشور نیست.

** قوه قضاییه ریشه نفاق را برکند
وی اضافه کرد: «اگر به قوه قضاییه می گویند جز زندان بردن و کشتن در این سال ها چه کرده اید پاسخ می دهیم، وظیفه قوه قضاییه برخورد است و این برخورد مجاهدانه قوه قضاییه بود که ریشه نفاق را برکند و اگر جانفشانی های سربازان جان برکف ضابطان قضایی نبود و امروز نه از تاک نشان بود و نه از تاک نشان».
دادستان کل کشوربیان داشت: انتظار ما این است امروز از آن عزیزانی مانند شهیدان بهشتی، لاجوردی و کچویی که جان خود را از دست داده اند تقدیر و تشکر شود.
وی اضافه کرد: قوه قضاییه با همه کمبودها و نارسایی ها درتامین نیروی انسانی و امکانات، این قوه در جهت احقاق حق تلاش می کند؛ قوه قصاییه ادعای بی عیب و نقص بودن را ندارد و قطعا مشکلاتی وجود دارد و البته هیچ دستگاه حاکمیتی وجود ندارد که مدعی باشد ضعف و کاستی ندارد اما باید از ضعف ها بکاهیم و قوه مجریه بایستی تلاش کند تا از ضعف قوه قضاییه بکاهد چون این یک قوه حاکمیتی است.
منتظری با بیان اینکه تلاش قوه قضاییه و دادستانی کل کشور بر چند اصل متمرکز شده است، این موارد را نظارت بر دادسراهای سراسر کشور، رسیدگی به شکایات مراجعان دادسراهای سراسرکشور، نظارت عالیه بر ضابطان قضایی چه ضابطان عام و چه ضابطان خاص عنوان کرد و گفت: اکنون یک سوم ضابطان دارای کارت های خاص هستند.

** صدور کیفرخواست برای شش مدیرکانال های تلگرامی
دادستان کل کشور درتشریح آخرین وضعیت پرونده مدیران کانال های تلگرامی بازداشت شده، گفت: برای شش تن از این متهمان کیفرخواست صادرشده است و پرونده آنان برای رسیدگی به دادگاه رفت که طبق قانون این پرونده ها مورد بررسی قرار می گیرد.

** عناصراصلی بازداشت شده مرتبط با حوادثتروریستی در تهران محاکمه می شوند
منتظری درباره بازداشت شدگان بعد از حوادثتروریستی تهران اظهارکرد: بعد از حادثه ای که در تهران اتفاق افتاد، دستگاه های اطلاعاتی امنیتی افراد مظنون و تحت نظر را بازداشت کرد و این افراد در چند استان پر تردد خود، دستگیر شده اند؛ سربازان گمنام تلاش بسیاری در این راستا انجام دادند.
وی اضافه کرد: برخی ازاین بازداشت شدگان دنبال انجام اقدام تروریستی بودند که اجازه انجام کار به آنها داده نشد؛ برخی از این افراد در همان حوزه قضایی خود محاکمه می شوند اما عناصر مهم برای بررسی رویه واحد در تهران محاکمه خواهند شد.
این مقام قضایی بیان داشت: برخی در حال انجام تحقیقات هستند و تحقیقات از برخی تمام شد و تا همه به مراجع قضایی تحویل داده نشوند نمی توان اعلام نظر و آمار دقیقی ارایه کرد.

** پرونده تخلفات انتخاباتی
دادستان کل کشور دربخش دیگری از نشست خبری با بیان اینکه در مجموع ٢٧٧ فقره شکایت درباره تخلفات انتخاباتی وصول شده است، گفت: به تعدادی از آنها رسیدگی و در دادسرا به صدور منع تعقیب منجر شده است و برای چند پرونده نیز کیفرخواست صادر شد که در سه شعبه رسیدگی می شود.
وی تاکیدکرد: قوه قضاییه با این مسئله برخورد جدی خواهد کرد و اگر جرمی احرازشود با کسی شوخی ندارد؛ البته رسیدگی قضایی باید همراه با تامل و دقت باشد و فرایند رسیدگی زمان بر است.

** جرم های مرتبط با حوادثتروریستی امنیتی است نه سیاسی
منتظری درپاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی براینکه آیا طبق قانون رسیدگی به جرم سیاسی، دادگاه های ویژه این جرم با حضور اعضای هیات منصفه برگزارمی شود یا نه، گفت: اگر دادگاهی قرار است برای جرم سیاسی تشکیل شود طبق قانون با حضورهیات منصفه انجام می شود؛ اما جرایم امنیتی را نباید جرم سیاسی تلقی کنیم؛ آنچه داعش انجام می دهد جرم سیاسی نیست که بخواهد با حضور هیات منصفه رسیدگی شود بلکه طبق قانون در دادگاه انقلاب برگزار می شود.

** بسته شدن ۱۶ هزار کانال خلاف عفت عمومی و مستهجن
دادستان کل کشوربا بیان اینکه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به تخلفات حوزه فضای مجازی رسیدگی می کند، گفت: هرهفته ١۶ هزارکانال خلاف عفت عمومی و مستهجن را می بندیم اما سرور تلگرام در ایران نیست لذا از وزارت ارتباطات خواستیم تا موارد را برای مسدود کردن به شرکت تلگرام اعلام کند که متاسفانه یک سری کوتاهی ها در داخل کشور وجود دارد.
وی خواستار وجود هم افزایی لازم بین دستگاه قضایی و دستگاه های مرتبط شد و افزود: براساس تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی برایجاد شبکه ملی، تشکیل شبکه ملی می تواند جلوی بسیاری از ضربات ناشی از فضای مجازی را بگیرد؛ آیین نامه ای هم بدین منظور تصویب شد که اگر قرار است شبکه ملی دایر شود سرورهای آن باید در داخل کشور باشد.

**بانک مرکزی در یک سال گذشته نظارت خود برعملیات بانکی را افزایش داد
منتظری درباره اینکه چه تعداد پرونده های معوقات بانکی کلان هم اکنون درحال رسیدگی است، گفت: تعدادی پرونده در دادسرای اقتصادی مطرح است؛ حدود هفت پرونده مهم در این زمینه داریم اما برخی بانک ها همکاری لازم را ندارند.
وی با زمان بر دانستن رسیدگی دقیق قضایی این پرونده ها بدلیل نیاز به کار کارشناسی ادامه داد: هر هفته از این اتفاقات وجود دارد که در اثر کم کاری یا بی توجهی دستگاه های مربوطه، مردم، دستگاه های پولی بانکی و بانک مرکزی با مشکل مواجه هستند و قوه قضاییه هم بدلیل مرجع رسیدگی بودن، گرفتار می شود.
منتظری با بیان اینکه خودم عضو شورای پول و اعتبار هستم، تصریح کرد: شهادت می دهم بانک مرکزی طول این یک سال نظارت خود را برعملیات بانکی افزایش داده است و نماینده ما در هیات انتظامی بانک مرکزیهم حضور جدی دارد و تخلفات بانک ها یه طور دقیق رصد می شود.

** مردم در دام موسسات پولی و اعتباری بی مجوز گرفتار نشوند
دادستان کل کشور از مردم خواست تا اعتمادی به مراکز مالی که زیر تابلوحتی می نویسند با مجوز بانک مرکزی، نداشته باشند و خود را در دام این موسسات زالوصفت گرفتار نکنند.
وی با بیان اینکه بسیاری ازمردم همه سرمایه خود را در دهان این موسسات ریخته اند تا ازاین طریق زخم خود را درمان کنند، افزود: متاسفانه مردم گرفتار افراد افعی صفتی شده اند و پول های خود را دست گرگ هایی داده اند که تنها به فکرمنافع خود هستند؛ چه بسا مؤسساتی که پول های مردم را گرفتند و برخی پول ها را به خارج از کشور بردند و برخی هیچ عملیات سودآوری انجام نمی دادند.
منتظری تاکید دوم خود را خطاب به نیروی انتظامی و بانک مرکزی عنوان کرد و ادامه داد: بانک مرکزی می گوید نمی تواند همه این موسسات را رصد کند که این عذر پذیرفته نیست؛ از بانک مرکزی می خواهم در تعامل با نیروی انتظامی ببیند آیا این موسسات مجوز دارند یا نه و از دادستان های سراسر کشور خواستیم هر جای کشور موسسه ای افتتاح شد سراغ آنها بروند و ببینند که آیا این موسسات مجوز دارند یا نه.

** قوه قضاییه با عملکرد خود پاسخ هجمه ها را می دهد
این مقام قضایی درپاسخ به این پرسش که آیا وقت آن نرسیده قوه قضاییه به هجمه ها علیه این قوه مطرح شده در مناظرات انتخاباتی را بدهد یا نه، اظهارکرد: شایسته نیست قوه قضاییه برای خود پرونده تشکیل دهد؛ این قوه با عملکرد خود به این هجمه ها پاسخ می دهد. دستگاه قضایی مقتدر وقتی با جرم برخورد می کند انتظار دارد موارد اینچنینی مطرح شود و أفکار عمومی می تواند حق را از باطل تشخیص دهد.

** پرونده دانیال زاده در مرحله دادسرا در حال رسیدگی است
منتظری درباره آخرین وضعیت پرونده رسول دانیال زاده عنوان کرد که این پرونده هنوز منجر به کیفرخواست نشده و در دادسرا در حال رسیدگی است.
منتظری درباره آخرین وضعیت پرونده های حقوق های نامتعارف، گفت: برخی دریافتی ها عنوان مجرمانه نداشته و آن فرد فکر می کرد قانون به او اجازه دریافت این حقوق را داده و وقتی متوجه شد در چارچوب قانون نبود، فورا پول ها را برگرداند.
وی ادامه داد: قوه قضاییه به طور جدی با همه مظاهر تخلف مبارزه می کند.

** وضعیت بنیاد علوی و مصادره آن در امریکا
دادستان کل کشوربا توجه به مصادره بنیاد علوی درامریکا وهمچنین صدوراحکام علیه ایران واقدام متقابل دستگاه قضایی ایران اظهارکرد: درباره ادعای علیه دولت امریکا، آنجایی که به موجب قانون ببینیم منافعی از کشور در حال آسیب دیدن است باید پیگیری شود که بخشی پیگیری شده و به نتیجه رسید و بخشی هم به نتیجه نرسید.
وی ادامه داد: اما هم اکنون بخشی بویژه درباره بنیاد علوی درحال پیگیری است که متاسفانه دولت امریکا نیز شاکی و هم متشاکی است؛ قبل از انقلاب برخی از ثروت کشور و ازجمله حساب های ایران در آن کشور بوده و می توانند با احکامی که خود صادرمی کنند، مبلغ و ثروت جمهوری اسلامی ایران را مصادره کنند.

** انجام اقدامات برای بازگرداندن بدهی های بابک زنجانی
منتظری درباره آخرین وضعیت اقدامات برای بازگرداندن بدهی های بابک زنجانی به بیت المال گفت: حکم بابک زنجانی صادر شد و مشکلی در این حکم نیست اما تلاش براین است این سرمایه انبوهی که توسط این شخص به خارج از کشور رفته به نحوی برگردد تا به بیت المال ضربه ای وارد نشود.
وی ادامه داد: اقداماتی به همین منظور انجام شده است اما از آنجا که هنوز به نتیجه نرسیده، از بیان جزیئات آن معذورم.

** علاقه ای برای تصدی پست وزارت نداشتم
دادستان کل کشور درباره اظهارات خود در اهواز درباره رئیس دولت دهم و همچنین واکنش معاون اجرایی رئیس جمهور دولت دهم مبنی براینکه او(منتظری) به دنبال تصدی منصب وزارت بوده است، گفت: علاقه ای برای تصدی پست وزارتی نداشته ام چه بسا برای وزارت مرا خواستند من نپذیرفتم البته نه در دولت سابق بلکه دولت فعلی.
وی ادامه داد: بخشی از این موارد رئیس جمهور قبلی رسیدگی شد و اسنادی که به شورای نگهبان فرستاده شد این شورا کار خود را کرد؛ برخی افراد پرونده دارند و پرونده رییس دولت سابق نیزتخلفاتی دارد که یک سری از تخلفات در حوزه دیوان عدالت کشور بوده و یک سری عناوین مجرمانه داشته که بدون اینکه بخواهیم حب و بغضی داشته باشیم به این موارد رسیدگی می شود.

** حمایت از سرمایه گذار برای قوه قضاییه بسیار مهم است
منتظری درپاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا که آیا دادستانی کل کشور برنامه ای برای حمایت امنیت اقتصادی سرمایه گذاران داخلی و خارجی درکشور دارد یا نه، گفت: امروز کشورما به شدت نیازمند اقتصاد پویایی است و امتیازات فراوانی برای فعالیت در چارچوب اقتصاد مقاومتی در کشور وجود دارد که باید از این امتیازات به بهترین شکل ممکن استفاده شود.
دادستان کل کشوربیان داشت: با توجه به دشمنی ها و پیمان شکنی های استکبارجهانی و اینکه به دنبال آن است از مسیر اقتصاد ضربات خود را وارد کند و همچنین با توجه به تاکیدات رهبری به بحثاقتصاد مقاومتی، باید روی این موضوع هرسه قوه فعالیت قابل قبولی داشته باشند که عمده فعالیت ها به قوه مجریه و بخش هایی از آن به قوه مقننه و قضاییه برمی گردد.
وی ادامه داد: قوه قضاییه ازطرفی وظیفه دارد با چپاولگران و زالو صفتان برخورد قاطعانه داشته باشد و از دیگر سو بسترمناسبی برای ایجاد امنیت اقتصادی برای سرمایه گذار فراهم کند.
منتظری با مهم خواندن ایجاد امنیت اقتصادی برای سرمایه گذار، گفت: کسانی که در صدد سرمایه گذاری هستند اگر فعالیت درچارچوب قانون باشد مورد حمایت ما قرار دارند و بعنوان دادستان عرض می کنم اگر سرمایه گذاری عواملی در ایجاد ناامنی برای سرمایه گذاری خود دست اندرکار می بیند حتما موارد را به دادستانی اطلاع ده.
منتظری گفت: معتقدیم اگر کشور بخواهد مسیر اقتصاد را بخوبی طی کند نیازمند سرمایه گذاری و سرمایه گذار است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار