|
|
کدخبر: ۱۸۰۴۰۲

مقام‌های نظامی و دولتی آمریکا فاش کردند که وزیر دفاع آمریکا از رئیس جمهور خواسته بود تا پیش از حملات موشکی به سوریه مجوز لازم را از کنگره کسب کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه نیویورک تایمز ، مقام های نظامی و دولتی آمریکا گفتند: جیمز ماتیس وزیر دفاع از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواسته است تا پیش از حملات هوایی ایالات متحده به سوریه طی هفته گذشته، مجوز لازم را از کنگره بگیرد ولی این درخواست با مخالفت ترامپ روبرو شده است. ترامپ ظاهرا خواستار یک واکنش سریع و چشمگیر بوده است.

این مساله بار دیگر اختلافات بین ماتیس و ترامپ را نمایان کرده است. به نظر می رسد با برکناری هربرت مک مستر مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید و حضور جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی جدید آمریکا، عرصه برای ادامه فعالیت ماتیس سخت تر خواهد شد.

مقام های دولتی و کنگره آمریکا اعلام کردند که جان بولتون در برابر ماتیس کوتاه نخواهد آمد. پیش از این نیز اعضای نئومحافظه کار در ساختار سیاست خارجی حزب جمهوریخواه از سیاست های ماتیس در قبال ایران، سوریه و روسیه انتقاد کرده اند.

رهبران جهان جیمز ماتیس را قوی ترین و شاید قابل اعتناترین شخص در دولت آمریکا در زمینه سیاست خارجی ارزیابی می کنند، کسی که هنوز توانسته است در برابر موج برکناری ها و اخراج های مقام های کاخ سفید ایستادگی کند. با خروج مک مستر و رکس تیلرسون از دولت آمریکا، اکنون توجه بیشتری به نقش ماتیس در کابینه ترامپ معطوف شده است.

روز سه شنبه ماتیس و جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک آمریکا در جمع نمایندگان کنگره در پشت درهای بسته توضیحاتی را درباره حملات هوایی اخیر به سوریه ارائه کردند.

باربارا لی نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا در این باره گفت: حملات هوایی اخیر به سوریه غیرقانونی بوده است. کنگره در قبال آغاز هرگونه جنگی، مسئولیت قانونی دارد.

ماتیس در این باره تاکید کرد: این حملات تنها یک شلیک برای یک بار بوده است. حملات هوایی یک پیام بسیار قاطع بوده تا بشار اسد رئیس جمهور سوریه را از استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردمش برحذر دارد.

منابع آگاه اعلام کردند که ماتیس قصد اخذ مجوز کنگره برای حمله به سوریه را داشته است. در چندین نشست که هفته گذشته در کاخ سفید برگزار شده، ماتیس بر اهمیت پیوند دادن عملیات نظامی با حمایت عمومی تاکید کرده است.

این دومین اختلاف علنی دیدگاه های ترامپ و ماتیس بر سر سوریه در دو هفته اخیر به شمار می رود.

چند روز قبل از حمله ادعایی شیمیایی در سوریه، ترامپ گفته بود که حاضر است تا 2 هزار نظامی آمریکایی را که هم اکنون در سوریه هستند، از این کشور خارج کند. این نیروهای آمریکایی ظاهرا در حال همکاری با شبه نظامیان کرد برای مقابله با تروریست های داعش هستند. ولی ماتیس و سایر مشاوران ترامپ با این ایده مخالفت کرده اند.

مقام های دولت آمریکا بر این باورند که ترامپ لزوما نمی خواهد سوریه را تا آن حدی هدف حمله قرار دهد که پای روسیه را به جنگ باز کند. ولی ترامپ قصد داشته است تا در این حملات به نوعی تجاوز و شدت عمل خود را نشان دهد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار