|
|
کدخبر: ۱۸۲۰۴۲

کارشناسان اقتصادی:

کارشناسان اقتصادی معتقدند توضیحات روحانی درباره سوءمدیریت دولت قانع‌کننده نبوده است.

به گزارش امیدنیوز ،

ما زمانی می‌توانیم انتظار داشته باشیم نمایندگان قانع شوند که حرف جدید و مناسبی برای گفتن باشد. زیرا الان همه در جریان مشکلات کشور هستند. ما همچنان با مشکلات جدی در حوزه‌های مختلف مثل قاچاق، بیکاری، افزایش نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی و ... مواجه هستیم خب در چنین شرایطی وقتی رئیس‌جمهور به مجلس می‌روند و دوباره همان حرف‌های تکراری را بیان می‌کنند، باید به نمایندگان حق بدهیم که قانع نشوند. به نظر من آنچه رخ داد به هیچ عنوان سیاسی‌کاری نبود، به دلیل توضیحات ضعیف و تکراری رئیس‌جمهور بود.

وی ادامه داد: «به عنوان مثال زمانی که آقای روحانی دولت را دراختیار گرفتند، دلار 3400 تومان بود الان به 11 هزار تومان هم رسیده. این یعنی ارزش پول ملی ما به شدت کاهش پیدا کرده. خب این را همه می‌دانند، توضیحات آقای روحانی غیرمنطقی است و به همین دلیل نباید انتظار داشت نمایندگان از این توضیحات قانع شوند. ضمن اینکه یک نفر یا دو نفر نبودند و تعداد زیادی از نمایندگان از توضیحات رئیس‌جمهور قانع نشدند و این نشان می‌دهد که حتی حامیان ایشان هم خیلی رضایت نداشتند.»

دانشمند افزود: «مدتی قبل نماینده‌ها از آقای روحانی خواستند که تیم اقتصادی دولت را تغییر دهد و آقای روحانی هم می‌توانست با همکاری مجلس تیم اقتصادی را تغییر دهد و یک رضایت نسبی درمیان نمایندگان ایجاد کند و از سوی دیگر یک پالس مثبت به جامعه و بازار بفرستد و می‌توانست یک مسکن باشد تا بازار کمی آرام شود.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: «روز اول سیاست دولت آقای روحانی برای کنترل تورم، حبس نقدینگی بود و نه بر مبنای توسعه تولید ملی. راهکار دولت این بود که نقدینگی را حبس کند تا با کاهش خرید، قیمت‌ها کاهش پیدا کنند یا در همان سطح بمانند. اما دولت از این پول حبس شده درجریان تولید استفاده نکرد. اگر این کار را انجام می‌دادند یک چرخه ایجاد می‌شد که تورم را هم کاهش می‌داد و تولید را هم رونق می‌داد.»

همچنین وحید شقاقی‌شهری در گفت‌وگو با فرارو عنوان کرد: «پاسخ‌های آقای روحانی در جلسه پرسش، مشابه همان آمارها و گزارش‌هایی بود که تیم اقتصادی دولت طی ماه‌های اخیر منتشر کرده بود و در اختیار کمیسیون‌های مجلس قرار داده بود. یعنی هیچ تغییر اساسی و بنیادینی در صحبت‌های آقای روحانی قابل مشاهده نبود. متاسفانه حرف‌های روحانی تکراری بود و منطقی است که نمایندگان قانع نشوند.»

او تصریح کرد: «به عقیده من یک بخش عمده مشکلات اقتصادی به دلیل ضعف مدیریتی تیم دولت است و اگر تیم اقتصادی عملکرد بهتری داشت، قطعا دست رئیس‌جمهور برای دفاع بازتر بود. اما برداشت من این است که مشکلات و سوءتدبیرها به اندازه کافی نشان‌دهنده واقعیت‌های تیم دولت است و این کار رئیس‌جمهور را به شدت سخت کرد. واقعیت این است که طی ماه‌های اخیر تیم اقتصادی دولت آنقدر اشتباهات فاحش داشته که هیچ جای دفاعی نگذاشته است و موجب نارضایتی‌ همه مردم و اقشار مختلف جامعه شده است. مجموع این مسائل موجب شد که آقای روحانی با دست‌های خالی به مجلس برود و این را به وضوح می‌توانستیم در سخنرانی ایشان مشاهده کنیم. لذا همین مسائل موجب شده که نمایندگان از پاسخ‌های آقای روحانی قانع نشوند و تعداد آرای منفی بسیار بالا بود و این نشان می‌داد که آقای روحانی حتی حامیان خود در مجلس را هم نتوانست به طور کامل قانع کند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار