|
|
کدخبر: ۱۸۲۷۶۰

عربستان به دنبال کاهش 500 هزار بشکه صادرات نفت در ماه آینده میلادی است که اتخاذ این سیاست به نفع ایران است و می تواند مانع از کاهش شدید قیمت نفت در سال 2019 شود.

خبرگزاری امید نیوز : عربستان به دنبال کاهش 500 هزار بشکه صادرات نفت در ماه آینده میلادی است که اتخاذ این سیاست به نفع ایران است و می تواند مانع از کاهش شدید قیمت نفت در سال 2019 شود.

کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک تاکید کرد که تعدیل چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان در کنار این تردیدها، می‌تواند سبب کاهش تقاضا برای نفت خام در سال 2019 میلادی شود و سرانجام به افزایش شکاف بین عرضه و تقاضا بینجامد.

کمیته وزارتی همچنین از کمیته فنی خواست شرایط بازار را به‌طور مداوم رصد و سناریو‌های تحلیلی مبنی بر داده‌های جدید را با توجه به گزینه‌های مربوط به ارقام تولید در سال 2019 بررسی کند، زیرا امکان به‌کارگیری راهبردهای جدید برای ثبات بازار وجود دارد.

عربستان: صادرات نفت خود را 500 هزار بشکه کاهش می دهیم

عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت عضو اوپک از کاهش صادرات این کالا در ماه آینده میلادی خبر داده است.

خالد فالح، وزیر انرژی عربستان در ابوظبی گفت که صادرات نفت کشورش در ماه آینده (دسامبر) 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت و انتظار دارد تا دیگر تولید کنندگان نفت نیز تا 500 هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش دهند.

عربستان در حالی از کاهش صادرات نفت در ماه آینده میلادی خبر داده است که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هنوز باید در این باره تصمیم گیری کنند.

فالح معتقد است هنوز توافقی بین تولیدکنندگان نفت درباره کاهش تولید وجود ندارد و باید تمامی عوامل را مورد مطالعه قرار دهیم.

وزیر انرژی عربستان تاکید کرد: قیمت نفت به پائین‌ترین سطح در شش ماه گذشته رسیده است و باید مناع از کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار جهانی شویم.

کارشناسان در بعضی کشورهای صادرکننده نفت در این مورد ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است روند نزولی کنونی به تکرار "بحران نفتی" سال 2014 منجر شود که در جریان آن، بهای نفت خام ظرف چند ماه به شدت سقوط کرد.

محمدعلی خطیبی: عربستان تحمل کاهش شدید قیمت های نفت را ندارد

در همین رابطه سید محمد علی خطیبی می گوید: براساس پیش بینی های موسسات بین المللی انرژی افزایش تولید بیش از 2 میلیون بشکه ای نفت توسط اعضای اوپک و غیر اوپک بسیار زیاد است زیرا تقاضا برای سال 2019 تنها 1 میلیون 300 هزار بشکه افزایش خواهد داشت.

مدیر اسبق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: براین اساس باید یک میلیون بشکه نفت از این میزان تولید کاهش یابد تا قیمت نفت افت شدید نداشته باشد.

خطیبی خاطرنشان کرد: این روزها قیمت نفت شدیدا کاهش یافته است و همه کشورهای تولید کننده نفت را نگران کرده است و از هم اکنون باید جلوی کاهش شدید قیمت نفت را گرفت و در واقع عربستان دیگر نمی تواند قیمت های پایین نفت را تحمل کند.

خطیبی تصریح کرد: باید تا ماه اینده صبر کرد و دید که آیا عربستان این کاهش تولید را خواهد داد و یا اینکه فقط در حد حرف باقی خواهد ماند.

قیمت نفت در بازار چه خواهد شد؟

محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک گفت: در دوره تحریم های گذشته تقاضای نفت به دلیل شرایط اقتصادی روند فزاینده ای داشت که خروج یک باره نفت ایران از بازار و نبود نفت جایگزین به بازار نفت شوک ایجاد کرد.

وی ادامه داد: اما در تحریم های کنونی به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه جهانی دیگر شاهد این تقاضای نفت نیستیم و می توان گفت رشد تقاضا ضعیف تر از گذشته است.

خطیبی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر آمریکا به 8 کشور خریدار نفت ایران معافیت داد و با این کار مانع از افزایش قیمت نفت شد. زیرا که آمریکا از قیمت بالای نفت زیان خواهد دید.

این کارشناس انرژی اظهار کرد: اگر عربستان و اعضای اوپک و غیر اوپک تصمیم بگیرند تا مازاد عرضه را به میزان 1 میلیون بشکه کاهش دهند آنگاه تقاضا که برای سال 2019 فقط 1.3 میلیون بشکه است می تواند جواب داده شود و قیمت نفت در همین محدوده باقی خواهد ماند اما اگر این تصمیم اجرایی نشود شاهد کاهش قیمت نفت در بازار خواهیم بود که می تواند شرایط کشورهای تولید کننده نفت را برهم زند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار