|
|
کدخبر: ۱۸۳۳۶۰

حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در صحن مجلس گفت: در کشورهای پیشرفته جراح خود مریض را به دستشویی میبرد، زخمش را می شورد و .. اما پزشکان ما فکر می کنند که تافته جدابافته هستند.

به گزارش امید نیوز ، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در صحن مجلس اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که بخش سلامت، بهداشت، رسیدگی به بیماران و پیشگیری از بیماری‌ها و توریسم سلامت چقدر برای ما اهمیت دارد.

مهمترین محورهای سخنان روحانی:

 یکی از تأسف های ما این است که نتوانستیم تا پایان دولت دوازدهم در کنار دکتر قاضی زاده باشیم. آشنایی من با ایشان به دوران دفاع مقدس و جنگ بر می گردد.

شاید هیچ کار مهمی در دولت بدون کمک شما نمایندگان انجام نشود. همین امروز تصویب بودجه سال ۹۸ بر عهده شماست که بررسی های آن را در کمیسیون تلفیق به پایان رساندید و امیدوارم بعد از ۲۲ بهمن مصوب شده و به دست دولت برسد.

قبل از پیروزی انقلاب شمار پزشکان کشور ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر بود و ۶ هزار نفر آن پزشکان خارجی بودند.

امروز استقلال بزرگ را انقلاب اسلامی برای کشور به ارمغان آورده است و ۱۴۰ هزار پزشک در کشور خدمات می‌کنند.

نیمی از بهداشت و سلامت و درمان کشور در بخش پزشک عمومی یا تخصصی به پزشکان خارجی وابسته بود.

شمار تخت‌های بیمارستانی از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از ۱۳۱ درصد و خانه‌های سلامت به ۱۲ برابر افزایش یافته است.

توسعه و پیشرفت شتابان بخش سلامت یکی از دستاوردها و ارمغان‌های فراوان انقلاب بزرگ اسلامی است.

یک بار هم هشتگ درست کنیم برای مبارزه با داروهایی که لازم نیست و زینت النسخه پزشکان هستند.

در کشورهای پیشرفته جراح خود مریض را به دستشویی میبرد، زخمش را می شورد و .. اما پزشکان ما فکر می کنند که تافته جدابافته هستند.

این نگاه باید در دانشکده پزشکی اصلاح شود. دانشکده های پزشکی ما امروز باید متحول شوند که این مهمترین وظیفه وزیر جدید بهداشت خواهد بود.

ما در داروسازی می توانیم به خودکفایی برسیم. باید علم و فناوری به کمک فناوری های پزشکی بیاید. باید به طب سنتی ما که یک روز ضد ارزش بود توجه شود.

رابطه وزارت کار با داروسازی ها و داروخانه و پزشکان چگونه باید تامین شود؟

من در یک جلسه سه ساعته با دکتر قاضی زاده هاشمی یک دور همه مباحث را درباره بهداشت و درمان و بیمه بحث کردیم و جمع بندی را ابلاغ کردم.

از نمایندگان درخواست میکنم با یک رای بسیار قاطع حمایت کنید از این وزارتخانه‌ ای که بار سنگینی بر دوش دارد و رای شما انرژی مثبتی خواهد بود برای مردم.

اولین بار در تاریخ ایران است که همه مردم تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. برای بخش بیمه باید رابطه نزدیکی بین وزارت بهداشت، وزارت کار و بخش پزشکی نیروهای مسلح برقرار باشد.

در ایران پزشک را طوری تربیت می‌کنیم که تزریق آمپول را خلاف شان خودش می‌داند! در کشورهای پیشرفته دیده‌ام که جراح خودش تزریق می‌کند؛ خودش پانسمان بیمار را عوض می‌کند. این مساله باید از دانشکده‌های پزشکی حل شود.

در داروسازی ما امروز می توانیم به خودکفایی برسیم و دارو را به کشورهای دیگر صادر کنیم. در این زمینه باید تلاش کنیم، البته این بخش با حوزه تکنولوژی ارتباط مستقیم دارد، باید علم و فناوری وارد صحنه شوند. امروز طب سنتی که روزی ضدارزش بود باید به آن توجه شود. شما در کشور چین بیمارستان های فراوانی را می بینید که تنها فعالیت طب سوزنی انجام می دهند که طب سنتی آنهاست. در کشور ما نیز طب سنتی رایج است ولی باید به آن توجه بیشتری شود.

رئیس جمهور همچنین افزود: خوشبختانه امروز ما یکی از صادرکننده های داروهای گیاهی هستیم و این به معنای آن است که در کشور ما همه چیز آماده است. از مواد اولیه تا داروی گیاهی.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار