|
|
کدخبر: ۱۸۳۶۸۲

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی گفت: امسال طولانی‌ترین دوره حج پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و به همین دلیل، تلاش می‌کنیم مدت اقامت ما نیز هم‌پای زائران باشد تا آنان احساس نکنند تنها هستند.

حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب که جمعه شب همراه «علی رضا رشیدیان» رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از مسئولان این حوزه وارد مدینه منوره شد، اظهارداشت: اساس کار ما خدمتگزاری به زائر است. هر جا که زائر حضور داشته باشد ما باید حاضر باشیم و به آنان خدمت کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال زودتر از سال‌های قبل، عملیات حج شروع شده است، ما هم باید زودتر حرکت می کردیم تا در خدمت زائران باشیم.

نواب گفت: امسال طولانی ترین دوره حج پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و به همین دلیل، تلاش می کنیم مدت اقامت ما نیز همپای زائران باشد تا آنان احساس نکنند تنها هستند.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی گفت: با بررسی اشکالاتی که در دوره‌های گذشته بوده و آسیب‌شناسی شده است، امسال برنامه‌ریزی بسیار خوبی برای حج صورت گرفته و همه برنامه‌های آن به مرور و طبق جدول تعیین شده، اجرا خواهد شد.

وی افزود: چارچوب اصلی برنامه‌های حج امسال همانند سال‌های گذشته است اما اشکالات آن برطرف شده و برنامه‌های جدیدی نیز اضافه شده است.

ورود ۱۰ هزار حاجی تاکنون به عربستان

علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت گفت: بر اساس تفاهم‌نامه و قراردادهایی که بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان در زمینه حج منعقد شده، تاکنون همه اقدامات در زمینه‌های مختلف نظیر اسکان، تغذیه و مسکن به‌خوبی و بر اساس برنامه پیش رفته است .

وی افزود: اقدامات فرهنگی نظیر زیارت دوره و مراسم دعای کمیل و ندبه نیز به خوبی برگزار شده است.

رشیدیان از پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) برای انتقال حجاج نیز ابراز رضایت کرد و گفت: تاکنون که ۱۰ هزار حاجی در عربستان داریم، پروازها بدون مشکل انجام شده است و امیدواریم به همین صورت تداوم یابد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امروز نخستین گروه از زائران ایرانی پس از زیارت مدینه برای انجام عمره تمتع و مناسک حج روانه مکه می شوند، تصریح کرد: خدمات و تسهیلات پیش‌بینی شده برای حجاج را در مکه، مطلوب، «آماده و مهیا » ارزیابی می‌کنیم.

وی گفت: ستاد حج و زیارت در مکه، از چند روز پیش فعال شده است، دو آشپزخانه و هتل‌های ما در آنجا آماده هستند و حمل‌و‌نقل درون شهری نیز آماده ارائه خدمات است. در مجموع، همه چیز مهیا است و ما امیدواریم حجاج بدون مشکل وارد مکه شوند.

رشیدیان همچنین سال جاری را «یکی از طولانی ترین زمان‌های اقامت زائران و حجاج ایرانی در عربستان» به دلیل استانداردهای پروازی تعیین شده از سوی این کشور بیان کرد.

وی گفت: این اقامت طولانی می ‌واند به یک فرصت بی‌نظیر جهت ارتقای فرهنگ دینی و بهره‌گیری از ارزش‌های معنوی و اخلاقی برای حجاج ایرانی تبدیل شود.

رئیس سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد که بحث امنیت، عزت و کرامت حجاج ایرانی در تفاهم‌نامه با دولت عربستان مورد توافق و تاکید قرار گرفته است و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.

رشیدیان گفت: خوشبختانه، در توافقات، توانستیم تعداد حجاج ایرانی را از ۸۱ هزار نفر در سال گذشته به ۸۴ هزار نفر در سال جاری برسانیم و علاوه بر آن، برگزاری تمامی مراسم فرهنگی که در مکه و مدینه در هتل‌ها و در عرفات و منا زیر چادرهای زائران ایرانی  انجام می‌شود، مورد توافق و تایید دو طرف قرار گرفته است.

وی افزود: امیدواریم حجاج ما بتوانند مراسم خود را بر اساس آنچه که در جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی شده است، به‌طور کامل انجام دهند و با آرامش حج را به پایان برسانند.

براساس این گزارش، اعزام بیش از ۸۶ هزار زائر ایرانی و عوامل برگزارکننده آن از روز دوشنبه۱۷ تیرماه به عربستان آغاز شده است و آخرین کاروان ایران طبق برنامه، دو ماه بعد یعنی در ۱۷ شهریور مدینه را ترک خواهد کرد.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار