|
|
کدخبر: ۱۸۳۷۷۹

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ضمن تشریح ناتوانی‌های آمریکا در خاورمیانه، عنوان کرد: بسیاری از کشورهای غرب آسیا،حتی آنهایی که سال‌ها زمینه ساز و میزبان حضور آمریکا بوده‌اند به این واقعیت اعتراف می‌کنند که «خاورمیانه بدون آمریکا، جای امن‌تری است.»

علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در یادداشتی کوتاه نوشت:

 سه اظهارنظر صریح از سوی مقامات عالی آمریکا طی دو ماه گذشته نشان دهنده مکشوف شدن حقایقی است که پیش از این ساختار حاکمیت در این کشور شجاعت پذیرش و ابراز آن را نداشته است.

پس از حمله پهپادی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی و در واکنش به فشارهای دربار سعودی برای برخورد با عاملین این حمله،دولتمردان آمریکا به صراحت بر عدم اجابت درخواست عربستان تاکید کردند و اعلام شد که عربستان سعودی مورد حمله قرارگرفته نه آمریکا.

به دنبال شکست‌های پی در پی سیاسی و نظامی در منطقه، از هزینه ۸ بیلیون دلاری حضور نظامی آمریکا در منطقه رونمایی و اعلام شد که حضور آمریکا در خاورمیانه هیچ حاصلی نداشته، و اقدامی حماقت بار بوده است .

 اخیرا و پس از تجاوز ترکیه به شمال سوریه و پشت کردن آمریکا به متحدان کرد خود مقامات آمریکا ضمن اعتراف به ایجاد جنگی خونبار در عراق با ادعای دروغ وجود تسلیحات کشتار جمعی در این کشور اعلام کردند که ورود به دام خاورمیانه بدترین تصمیمی است که تاکنون در تاریخ آمریکا گرفته شده است.

به نظر می رسد هیأت حاکمه آمریکا بر اساس تجربیات عینی به این جمع بندی رسیده است که معادله قدرت و هندسه سیاسی جهان، به ویژه در قلب آن یعنی خاورمیانه تغییر کرده و ایالات متحده آمریکا بر خلاف تمام تبلیغات پر حجم خود، دیگر نمی‌تواند ادعای سروری مطلق بر امورات نظام بین‌الملل را داشته باشد.

آمریکا به این واقعیت پی برده که تنها دو راه پیش رو دارد، یا باید با تحمل هزینه‌های فراوان، تنها به داشتن صورتکی توخالی از یک ابرقدرت جهانی دلخوش کند و یا با رویکردی واقع گرایانه، حقیقت حال حاضر جهان را بپذیرد و خود را از زیر بار هزینه‌های هنگفت این نمایش لو رفته، رهایی بخشد. به عبارت بهتر؛ هیأت حاکمه آمریکا متوجه این موضوع شده است که این کشور امروز به هر دلیلی، لوازم ابرقدرتی را در اختیار ندارد و بازگشت به دوران اوج، امری محال و دور از دسترس است، چه، ناتوانی او در اجرای پروژه‌های راهبردی «تجزیه خاورمیانه»، «معامله قرن»، «تغییر رژیم در ایران»، «ژاندارمی عربستان در منطقه»، «جنگ یمن»، «صلح افغانستان»، «بحران سوریه» و… بر همگان اثبات شده است.

بیان اعترافات تلخ اما عبرت آموز از سوی هیأت حاکمه آمریکا، موجب شده که بسیاری از کشورهای حوزه غرب آسیا،حتی آن گروهی که سال‌ها زمینه ساز و میزبان حضور آمریکا در منطقه بوده‌اند به این واقعیت اعتراف کنند که «خاورمیانه بدون آمریکا، جای امن‌تری است.»

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار