|
|
کدخبر: ۱۸۳۸۵۹

سخنگوی دولت گفت: نباید فراموش کرد که ریشه حادثه بویینگ 737 در همان شبی است که آمریکا تصمیم به ترور بزدلانه سردار سلیمانی گرفت و سایه جنگ را بر سر ایران گستراند.

علی ربیعی سخنگوی دولت، امروز دوشنبه ۲۳ دی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در هفته ای که گذشت هنوز از داغ سردار قاسم سلیمانی فارغ نشده بودیم که داغ دیگری بر سرمان آوار شد.

وی ادامه داد: از همه مصیبت‌بارتر این بود که بعد از سه روز فهمیدیم سقوط هواپیما توسط آتش پدافند خودمان به‌صورت غیر عامدانه صورت گرفته است؛ این اتفاق قطعاً ناشی از یک خطا بوده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: از صمیم قلب، کنار خانواده قربانیان، عزادار هستیم؛ دغدغه این حادثه هولناک این است که چه کنیم دیگر این اتفاق نیفتد؟ دغدغه دیگر این است اعتماد عمومی از دست رفته را چگونه به‌دست آوریم؟

وی ادامه داد: واقعاً و صادقانه، دروغگویی در میان نبود؛ دروغ جعل عامدانه واقعیت و لاپوشانی است اما ما دروغ نگفتیم، ما نیاز به همدلی داریم، همه کسانی که در آن روزها و در اوج جنگ روانی سخن می گفتند به استناد اطلاعات همان زمان بود ریشه موضع‌گیریها در بی‌اطلاعی و بی‌اطلاع گذاشتن‌ها بود.

سخنگوی دولت بیان داشت: آنچه که من نیمه شب پنجشنبه بیان کردم مبتنی بر مشاهده جنگ روانی گسترده آمریکا علیه ملت ایران و از سوی دیگری مبتنی بر اطلاعاتی بود که در اختیار کل دولت بود مبنی بر اینکه موشک هیچ نقشی در این حادثه نداشته است.

وی افزود: حالا، الان قصد ندارم در این مجال از تماس های مکرر و اقداماتی که تا نیمه شب ادامه داشت سخن بگویم اما فرجام همه پرسش ها بر این قرار گرفت که موشکی اصابت نکرد. 

ربیعی گفت: روز جمعه نتایج تحقیقات نهایی شده ستاد کل نیروهای مسلح در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی و به اطلاع رئیس جمهور رسید و پس از آن جلسه ای در دفتر رئیس جمهور تشکیل شد. همه بهت زده، ناراحت و نگران بودند.

وی اضافه کرد هیچ یک از مقامات دولت از جمله شخص رئیس جمهور تا عصر روز جمعه از علت اصلی سقوط هواپیما که همان آتش پدافند غیر عمدی خودی بوده مطلع نبودند و تا آن ساعت همان گونه که سردار حاجی زاده هم عنوان کردند صرفا بر اساس اطلاعات و داده های موجود همان موقع اظهار نظر می کردند. 

ربیعی اظهار داشت: به هرحال از عصر روز جمعه که رئیس جمهور از موضوع مطلع شدند دستور تشکیل شورای عالی امنیت ملی را داد که منجر به صدور بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح و بیانیه رئیس جمهوری در این خصوص شد. از همان ساعت رئیس جمهوری تاکید کردند که به سرعت به مردم اطلاع رسانی شود. 

سخنگوی دولت گفت: همین جا از همه ملت ایران، افکار عمومی و روزنامه نگاران عزیز عذرخواهی می کنم. واقعیت این است که دولت خود گرفتار این چرخه معیوب اطلاع رسانی و کسب اطلاعات است.

وی عنوان کرد: برخی انتقاد می کنند که چرا قبل از اعلام موضع تحقیق بیشتری بعمل نیاوردی؟ اما واقعیت این است که پیش از اظهار نظر از همه مسئولان ذیربط استعلام کردم و آنها هم همگی براساس اطلاعاتی که داشتند اطمینان دادند که موشکی در کار نبوده است. 

ربیعی بیان داشت: اقدام روز شنبه ستاد کل نیروهای مسلح در صدور بیانیه‌ای که با صداقت و مسئولیت پذیری این حادثه را بر عهده گرفتند و اعلام کردند که ناشی از یک خطای انسانی بوده، قابل تقدیر و شروع خوبی است که قطعا با شفافیت تا انتها ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: با این حال نمی‌توان منکر شد که غم و اندوه بزرگی بر دل‌های بازماندگان آن عزیزان و همچنین تمام ملت ایران نشست و متاسفانه در اثر تعلل و کوتاهی در اطلاع رسانی به موقع این حادثه، ضربات و لطمات جبران ناپذیری به سرمایه اجتماعی همه ما وارد شد. 

ربیعی با عذرخواهی از مردم اظهار داشت: دولت در اولین جلسه خود تصمیم گرفت تحقیقات کاملی درباره علت وقوع اشتباه یگان پدافندی و ابعاد آن حادثه از جمله روشن شدن اینکه ناشی از یک خطای انسانی یا یک نقص ساختاری بوده است؟ تشخیص قصور و تقصیر در مسئولیت های مربوطه و همدردی و همراهی و رسیدگی به خانواده های جانباختگان بعمل بیاید. 

وی افزود: یکی از مباحث مهم و مورد بحث بررسی ساختارهای اطلاع رسانی و یافتن نواقص است که انتظار می رود بعد از این ماجرا به نحوی سیستم هایمان را ارتقاء دهیم که احتمال خطای انسانی در آنها به صفر برسد و ساختارهای اطلاع رسانی دقیق و بهنگام در مواقع مهم و حیاتی اصلاح شود.

وی بیان داشت: در این میان نباید فراموش بکنیم که ریشه این اتفاق ناگوار در کجا بود؟ و از کجا آغاز شد؟ از همان شبی بود که رژیم آمریکا تصمیم به ترور بزدلانه سردار سلیمانی گرفت و سایه جنگ را بر سر این کشور گستراند و یک اضطراب و فشار روانی سنگین اجتماعی و سیاسی بر جامعه ما تحمیل کرد. در خلال این سوگواری مردم ایران شاهد بودیم که ترامپ به زبان فارسی برای مردم ما اشک تمساح ریخت و ادعا کرد در کنار مردم ایران ایستاده است.

ربیعی گفت مردم ایران فراموش نمی کنند این فرد همان کسی است که بلافاصله بعد از ترور محبوب ترین سردار این کشور، تهدید به بمباران ۵۲ نقطه فرهنگی کرد و همین حالا ریشه عمده مشکلات اجتماعی و معیشتی، دارویی و غذایی مردم ایران متاثر از تحریم های ضد بشری همین فرد است. هم او بود که با خروج از برجام، امید ملت ایران را به نا امیدی بدل کرد و حالا ژست حامی و دلسوز ملت ما را می گیرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: همینجا اعلام می کنم برغم اینکه مصیبت رخ داده سنگین است این موضوع نباید بهانه ای برای تضعیف و تخطئه نیروهای مسلح کشور شود که حافظ جان و مال و نوامیس ما هستند. بروز یک خطا نباید باعث شود که زحمات و جانفشانی های دیگر نهادهای نظامی و دفاعی کشور را زیر سوال ببریم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که هدف اقدام سفیر انگلیس در تجمع غیر قانونی چیست؟ گفت: حضور غیر معمول سفیر بریتانیا مغایر با وظایف یک سفیر است و به محض شناسایی هویتش برای نیروهای انتظامی آزاد شده است؛ ما از بریتانیا می خواهیم از دخالت در امورات کشور ما خودداری کند.

ربیعی اظهار داشت: عزای عمومی برای این عزیزان از دست رفته یک روز اعلام شد، اما کمیته ای در دولت با حضور وزرای راه، خارجه، دادگستری، رییس بنیاد شهید و معاون حقوقی رییس جمهور و خود من تشکیل شده برای تسلی خاطر خانواده ها و پیگیری امور، که فردا صبح اولین جلسه آن برگزار خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: در حادثه سیل سیستان و بلوچستان یک نفر فوت کرده و امروز مناطق زیادی از آب خالی شد و خوشبختانه بعضی از روستاها یی که در مسیر سیل بوده خارج شدند، ۲۰۰ خودرو هم از سیل رها سازی شده است و تعدادی بالگرد به منطقه اعزام شده است و رئیس‌جمهور پیگیر این موضوع هستند.

وی در مورد اینکه چه کسی اطلاعات حادثه سقوط هواپیما را از رییس جمهور پنهان کرده است؟ گفت: ما در اطلاع رسانی عیب ساختاری داریم؛ باید پس این حادثه تلخ و جانسوز این است ساختار اطلاع رسانی به مدیران تصحیح شود؛ من احساس نکردم کسی بخواهد این موضوع را از رییس جمهور پنهان کند، همانطور که گفتند در سلسله مراتب خود اطلاع رسانی شد، ستاد کل هم با حضور بازرسان خود روز پنج شنبه به این قطعیت رسید. رییس جمهوری هم جلسه گذاشتند و در آینده نزدیک هم با مردم سخن خواهند گفت.

ربیعی در مورد اعتراضات چند روزه اخیر در تهران گفت: بنای نیروی انتظامی مسالمت آمیز برگزار شدن این اعتراضات است؛ احساسات مردم بخاطر این حادثه تلخ و اطلاع رسانی نادرست قابل درک است، اطمینان می دهیم که در جاهایی که قرار است مراسمی برگزار شود،  همانطور که من، معاون اول و رییس جمهور با برخی استانداران صحبت کردند این مراسم برگزار شود، مردم ما باید یاد بگیرند تخریب صورت نگیرد، دولت تاکید دارد امنیت مراسم تامین شود.

وی گفت: درخواست رژیم آمریکا این بود که  کشورهای طرف برجام از آن خارج بشوند که این کشورها هم واکنش منفی به این درخواست داشتند؛ نپذیرفتن درخواست آمریکایی ها یک گام به جلو برای ما است.

ربیعی در مورد طرح آمریکایی ها مبنی بر مذاکره با ایران اظهار داشت: ما ۵+۱ را ترک نکردیم؛ به ما پیام می دهند که بیایید با ما مذاکره کنید، به ترامپ هیچ اعتمادی نیست، برداشت آنها این است هر چه گلو را فشار دهند بهتر می توانند سیاست های خود را جلو ببرند.

وی در مورد حوادث شب گذشته در تهران گفت: ما قطعا در این زمینه باید بیشتر با مردم صحبت کنیم، این تصمیمی است که دیروز هم در دولت درباره آن صحبت کردیم.

سخنگوی دولت در مورد اینکه گفته می شود قرار است قطر بابت سقوط هواپیما به ایران کمک سه میلیاردی کند، گفت: مبنای این سخن غیر عقلایی و غیر واقعی است.  قطر از کمک ما در زمان تحریمش تشکر کرد؛ این موضوع وظیفه قطر نیست و با عرف بین الملل سازگار نیست؛ قطر می خواهد روابطش با ما پر قدرت باشد.

ربیعی در مورد تعداد افراد حاضر در هواپیمای اوکراینی اینکه گفته می شود چهار نفر پیش از پرواز خارج از آن شده‌اند، گفت: من اطلاعی از پیاده شدن افراد از هواپیما ندارم.

وی در مورد برخورد نیروی انتظامی با برخی از افراد گفت: من هم در کنار دو مراسم گرامیداشت بودم، نیروی انتظامی هیچ گلوله‌ای شلیک کرده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که چرا باوجود به مردم، اطلاع‌رسانی درست نکرده، استعفا نمی‌دهد؟ بیان داشت: اگر احساس می‌کردم واقعیتی را می‌دانم و به مردم نگفته‌ام، یک لحظه هم نمی‌ماندم.

وی با تأکید بر اینکه دروغ، چیزی است که فریب باشد، خاطرنشان کرد: مطمئن باشید، رییس‌جمهور ساعت چهار بعد از ظهر روز جمعه، خبردار شد؛ سردار حاجی زاده روز چهارشنبه در سلسله مراتب خودشان اطلاع داده اند، آنجا هم نیاز به بررسی بوده است.

ربیعی گفت: واقعاً نمی توانم هیچ قضاوتی کنم که چه اتفاقی آنجا افتاده است؟ سردار باقری اساساً فردی صادق است و چهل سال است ایشان را می شناسم. اینکه دیر به آقای روحانی گفتند مطالبه رییس جمهور است که چرا به ایشان دیر گفتند؟

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار