|
|
کدخبر: ۱۸۳۹۵۸

تنها پس از گذشت چند ماه از طرح معامله قرن که کشورهای عربی با آن مخالفت کرده بودند، امارات متحده عربی تصمیم بر عادی سازی روابط خود با اسرائیل گرفت و این رژیم غاصب را به طور علنی به رسمیت شناخت.

تنها پس از گذشت چند ماه از طرح معامله قرن که کشورهای عربی با آن مخالفت کرده بودند، امارات متحده عربی تصمیم بر عادی سازی روابط خود با اسرائیل گرفت و این رژیم غاصب را به طور علنی به رسمیت شناخت. بنیامین نتانیاهو نخست وزی اسرائیل امروز را روزی تاریخی خواند. برای رهبران کشورهای مسلمانی که خود اهمیتی به مسئله اول دنیا مسلمانان نمی دهند.

عمان به عنوان یک واسطه منطقه ای و یک دوست برای ایران تلقی می شود اما همچنین از بنیامین نتانیاهو در یک سفر رسمی دو سال قبل استقبال کرد.

بحرین نیز به طور کلی از مسائل دفاعی و سیاست خارجی ریاض دفاع می کند، پس هرگونه عادی سازی بحرین می تواند مورد استفاده عربستان سعودی نیز واقع شود.

به هرحال سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس روابط خود را با اسرائیل بی سر و صدا افزایش داده اند، بنابراین عادی سازی روابط، صرفا رسمی کردن آنچه در حال حاضر وجود دارد، است.

برای مصر نیز توافق اسرائیل و امارات یک خبر ناخوشایند نیست. به دلیل مخالفت  مشترک آن ها با ترکیه که این پیمان اسرائیلی اماراتی به طور بالقوه دست مصر و امارات را در لیبی در برابر نیروهای تحت حمایت ترکیه برای کنترل این کشور، تقویت می کند.

این توافق مانند مخالفت تاریخی عرب علیه اسرائیل برای بقیه شمال افریقا معنی چندانی نخواهد داشت اما ممکن است مراکش نیز فکر عادی ساز ی روابط با اسرائیل را در ذهن داشته باشد.

خارج از دنیای عرب، کشور هایی که بیشترین اظهار نظر را درباره اعلامیه روز پنج شنبه داشتند، ایران و ترکیه بودند که ترکیه از این توافق اظهار نگرانی کرد.ترکیه با اسرائیل و امارات روابط تجاری دارد اما در بیشتر مسائل با آنها اهداف متقابلی دارد و ایران آن را خطرناک اعلام کرد و با هشدار نسبت به هرگونه دخالت رژیم صهیونیستی در معادلات منطقه خلیج‌فارس، اعلام کرد که دولت امارات و دیگر دولت های همراه، باید مسئولیت تمامی عواقب این اقدام را بپذیرند. عراق نیز این توافق را محکوم کرد.

 افزایش همکاری های نظامی بین ایالات متحده، اسرائیل و امارات نه تنها برای فلسطین و جهان اسلام که برای جهان خطرناک است. این توافق در راستای اجرایی سازی سیاست معامله قرن است که «ترفند معامله قرن که به وسیله آمریکایی های ظالم وهمراهان خائنش زمینه سازی می شود، جنایتی در حق جامعه بشری و نه فقط ملت فلسطین است.» رهبر معظم انقلاب

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار