|
|
کدخبر: ۱۸۳۹۷۸

هشدار نیروی انتظامی درباره تجمعات انتخاباتی پیش از موعد

یادداشت علی اکبری فعال دانشجویی، در مورد هشدار نیروی انتظامی برای تجمعات انتخاباتی پیش از موعد

سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی طی مصاحبه‌ای اعلام کرده است که برگزاری انتخابات امن از اولویت هاست و هرگونه تجمع قبل از آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی ممنوع است و بر اساس قانون برخورد می‌شود.

اینکه اگر فردی قانون را نمی‌داند و از لفظ قانون بی‌حساب و کتاب استفاده کند با کسی بالاترین ضابط قضایی‌ست همچین اشتباهی بکند فرق میکند، میتوان از سردار سوال پرسید که کدام قانون همچین اجازه‌ای را به شما داده است؟ نمی‌توان کاندیدایی جلسه و تجمعی بگذارد ولی انتخاباتی نباشد؟ معیار تشخیص این دو مورد کدام مرجع صلاحیتدار است؟ قبول داریم که از کمبود قانون رنج می‌بریم ولی با این حال درست نیست کسی که صلاحیت قانون‌گذاری، تفسیر و تمیز دادن قانون را ندارد اینچنین سخن‌پراکنی بکند.

در مورد تجمعات وزارت کشور، شورای شهر تهران، شورای‌عالی امنیت ملی و مجلس دهم طرح‌هایی را در این زمینه به کمیسیون امور داخلی مجلس ارایه داده‌اند ولی همچنان از آنجایی که مسئولین به شدت درگیر حل مشکلات مردم هستند و زمان کافی و وافی برای این امور پیش پا افتاده و ساده ندارند این طرح نیز مسکوت مانده است.

حال بگذریم که آزادی اجتماعات از جمله آزادی‌های بشری‌ست که به هر فرد این اجازه را می‌دهد تا در تعیین سرنوشت سیاسی خودش موثر باشد و بتواند مطالبات و درخواست های خود را به سمع و نظر نمایندگان خود برساند، پس می‌توان گفت یکی از جلوه های بارز مشارکت همگانی همین تجمعات است. طبعا با وجود این واقعیت که بسیاری از آزادی‌ها مطلق نبوده و دارای محدودیت است آزادی اجتماعات نیز با محدودیت‌هایی روبه‌روست که در اصل27 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با این شرایط که بدون حمل سلاح و مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.

برگزاری تجمعات، یک حق قانونی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی است و امنیت انتخابات نیز منوط به جلوگیری از تجمعات مردمی و باقی امور که قانون آن را منع نکرده‌اند نیست! اجتماعات مردمی فرصتی برای شناخت بهتر و عمیق‌تر مردم از نظرات و دیدگاههای افرادی است که ممکن است در معرض انتخاب مردم قرار بگیرند و نام آن هم فعالیت انتخاباتی نیست زیرا هنوز اسامی افراد تایید صلاحیت شده، اعلام نشده است. فعالیت انتخاباتی پس از اعلام رسمی اسامی نامزدها توسط وزارت کشور آغاز می شود و فعالیت های قبل از آن موعد نیز جنبه انتخاباتی ندارد. ماده 66 قانون انتخابات تاکید کرده است که فعالیتهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسماً از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا 24 ساعت قبل از شروع‌اخذ رأی خاتمه می‌پذیرد.

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار