|
|
کدخبر: ۱۸۳۹۹۱

لیست نهایی انتخابات ریاست جمهوری

وزارت کشور طی بیانیه‌ای رسما نام ۷ کاندیدایی که از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند را اعلام کرد.

طبق این لیست که شب گذشته ابتدا از سوی بعضی خبرگزاری‌ها منتشر شده بود، رد صلاحیت گسترده و بی‌سابقه‌ای صورت گرفته و هفت نامزد زیر تایید شده‌اند:

ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، محسن رضایی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عبدالناصر همتی، علیرضا زاکانی و محسن مهرعلیزاده

طبق این فهرست چهره‌های مشهوری چون محمود احمدی نژاد، علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و بسیاری دیگر از افراد سرشناس رد صلاحیت شده‌اند.

این فهرست شورای نگهبان واکنش‌های گسترده‌ای را در فضای سیاسی ایران به همراه داشته است.

علی لاریجانی ساعاتی پس از انتشار این لیست در بیانیه‌ای تلویحا اعلام کرد که اعتراضی به این تصمیم ندارد. در بخشی از بیانیه خود نوشته است: حال آنکه روند انتخابات اینگونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم و از همه کسانیکه در این مدّت کوتاه، ابراز لطف فرمودند، سپاسگزارم و امیدوارم برای اعتلای ایران اسلامی، در انتخابات حضور یابید.

سوالی که اینجا پیش می‌آید فارغ از این رد صلاحیت گسترده، تایید صلاحیت عده‌ای است که چگونه احراز شده است.

یکی از این اشخاص علیرضا زاکانی‌ست، این نماینده مجلس در دوره قبل به دلایلی صلاحیتش احراز نشده بود، همین امر باعث واکنش بسیاری از فعالان مجازی شده است که چگونه بعد از 4 سال و فقط با 1سال نمایندگی بیشتر صلاحیتش احراز می‌شود.

ولی اشخاصی مثل سعید محمد و رستم قاسمی با تجربه بسیاری که در مسولیت‌های اجرایی داشتند احراز صلاحیت نشدند.

متأسفانه این گونه گزینش‌های سلیقه‌ای سال‌ها است نظام جمهوری اسلامی را به خطر انداخته و بزرگترین سرمایه آن را که ارتباط ملت و دولت است، تضعیف می‌کند. هیچ نظامی بدون تکیه بر حمایت و اعتماد مردم، توان ایستادگی در برابر مشکلات و خطرات را ندارد و لازم است همه دست اندرکاران در راستای تقویت اعتماد عمومی و حفظ وحدت که در شرکت گسترده در انتخابات تجلی پیدا می کند، کوشا باشند، نه آنکه مانعی بر سر راه حضور حداکثری بر افرازند.

پس لرزه‌های این رد صلاحیت گسترده ابتدا با بیانیه آیت‌الله آملی لاریجانی به خود شورای نگهبان رسید که در بیانیه‌ای نوشته که بعد از ۲۰ سال عضویتش در شورای نگهبان " هیچ گاه تصمیمات شورا را، چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها غیرقابل دفاع" ندیده است.

آملی لاریجانی ادعا کرده که علت آنچه نابسامانی خوانده دخالت‌های فزایند دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم سازی برای شورای نگهبان است به ویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند خود، عامدانه چیزی بر آن بیفزاید.

این ادعا همان سخنی‌ست که محمود احمدی‌نژاد چند ماهی‌ست مطرح می‌کند.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار