|
|
کدخبر: ۱۸۴۰۱۸

به نقل از رسانه‌های اسرائیلی مدیر پیشین سازمان هوافضای رژیم صهیونیستی بر اثر جراحات وارده در جریان درگیری‌های ماه گذشته در شهر اشغالی «عکا» به هلاکت رسید.

 در جریان نبرد شمشیر قدس و درگیری‌های اعراب و یهودی‌های شهر اشغال شده‌ی «عکا»، معترضان به داخل هتل «افندی» هجوم بردند. «آوی هارایون» که در هتل اقامت داشت بر اثر آتش‌سوزی و دود ناشی از کوکتل مولوتف منفجر شده، با سوختگی و خفگی شدید به بیمارستان «رامبام» منتقل شد و پس از چهار هفته کما بامداد روز دوشنبه به هلاکت رسید.

«آوی هارایون» 84 ساله و رومانی الاصل که در سال 1950 به اسرائیل مهاجرت کرده بود با پیوستن به ارتش رژیم صهیونیستی در رسته‌ی زرهی و توپخانه‌ای به خدمت ارتش درآمد.

در سال‌های دهه‌ی 1960 فرمانده‌ی سامانه‌ی پدافندی «هاوک» مستقر شده در اطراف تاسیسات هسته‌ای دیمونا در اسرائیل بود. او که در سال 1977 جایزه‌ی امنیتی اسرائیل را به همراه تیمش برنده شده بود؛ از سال 1982 به سازمان صنایع هوافضایی اسرائیل وارد شد و مسئولیت تیم پروژه‌ی ماهواره‌ای «شاویت» را بر عهده گرفت.

بین سال‌های 1995 تا 2005 که رئیس آژانس فضایی اسرئیل بود، فعالیت‌های مهمی در حوزه‌ی داخلی و خارجی صورت گرفت. از جمله پرتاب ماهواره‌های شناسایی افق3، افق5، افق6، ماهواره‌ی EROS و پرتاب ماهواره‌های مخابراتی آموس1 و آموس2 که از موفقیت های دوران ریاست او بر آژانس فضایی بود.

«هارایون» توافقات خارجی را هم با سازمان ناسا و فرانسه داشت که به او کمک کرد تا اولین فضانورد اسرائیلی را با شاتل فضایی آمریکایی به فضا بفرستد. هم چنین از طراحان اصلی سیستم دفاعی گنبد آهنین بود که با همکاری و حمایت آمریکا در مناطق اشغالی فلسطین نصب و راه‌اندازی شد.

در نهایت با خروج از سازمان فضایی به عنوان محقق و صاحب نظر در مرکز مطالعات استراتژیک «بگین-سادات» مشغول به کار شد.

با توجه به نحوه جراحت و مرگ او در جریان اعتراضات گسترده‌ی فلسطینی‌ها به تجاوزهای اسرائیل در قدس شرقی و تخلیه‌ی اجباری محله‌ی شیخ جراح، تدابیر امنیتی با بازداشت‌های گسترده‌ی معترضان مناطق 48 و کرانه‌ی باختری در بالاترین سطح قرار دارد. چرا که شنیده‌ها از منابع غیررسمی خبر می‌دهد شخصیت‌ها و مقامات دیگری نیز در هتل اقامت داشتند و دچار آسیب‌های جدی شده‌اند.

یادداشتی از فاطمه علم الهدی، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار