|
|
کدخبر: ۱۸۴۰۴۲

رئیس جمهور ۱۲ مرداد ماه آغاز به کار می کند

رئیس جمهور منتخب از زمان پیروزی در انتخابات تا آغاز رسمی دوره چهارساله ریاست جمهوری خود بر پایه قانون اساسی وظایف و مسئولیت هایی را بر عهده می گیرد که تمامی آنها با امضای مقام معظم رهبری و خوانده شدن حکم تنفیذ به وی سپرده می شود و او می پذیرد که تمام استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ به‌کار گیرد.

اهمیت مراسم تنفیذ از دو نظر بسیار مهم است، یکی اینکه آغاز دوره جدید در مدیریت کشور به شمار می رود که می طلبد در این راه دیگر مسئولان همراه با رئیس جمهور منتخب وارد میدان عمل شوند و دیگر اینکه این مراسم نشان دهنده مردم سالاری است، زیرا مردم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز در انتخاب مدیران طراز اول کشور نقش آفرینی کرده اند و در سرنوشت خود و کشورشان سهیم بوده اند.

تنفیذ حکم ریاست جمهوری پیش از مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، پس از انتخاب مردم از جمله وظایف و اختیارات رهبر معظم انقلاب است. تنفیذ حکم رئیس‌جمهور ایران به وسیله ولایت فقیه، از اختیارات او در قانون اساسی است و هرگز جنبه تشریفاتی و صوری ندارد؛ یعنی، قانونا، تا زمانی که ولایت فقیه حکم رئیس‌جمهور منتخب را تنفیذ نکند، وی ریاستی بر قوه مجریه ندارد. واژه «تنفیذ» و با توجه به سخن امام خمینی(ره) که گفته‌است این تنفیذ تا زمانی است که عمل بر طبق بر طبق موازین اسلام باشد. تنفیذ حکم ریاست جمهوری نقش نظارتی تا انتهای دوران ریاست جمهوری دارد و در صورت انحراف رئیس‌جمهور از اصل تعیین شده، او را فاقد اعتبار و مشروعیت می‌کند.

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار