|
|
کدخبر: ۱۸۴۰۷۴

جیک سالیوان ، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه اذعان کرد که وضعیت امنیتی در افغانستان "با سرعتی غیرمنتظره رخ داد"  در حالی که معتقد است که بایدن بر تصمیم خود برای خروج نیروهای آمریکایی پایبند است.

 

جنگجویان طالبان به شدت مسلح روز یکشنبه پس از سقوط دولت به کابل ، پایتخت افغانستان حمله کردند و رئیس جمهور افغانستان از کشور فرار کرد و این نشان دهنده پایان تلاش 20 ساله ایالات متحده برای بازسازی کشور پس از خروج ارتش آمریکا از این کشور بود.

سالیوان ، روز دوشنبه در برنامه "صبح بخیر آمریکا" در ABC News از تصمیم بایدن برای خروج نیروهایش دفاع کرد.

 

سالیوان گفت: "رئیس جمهور فکر نمی کرد که طالبان کنترل افغانستان را در دست بگیرند." او تصور می کرد نیروهای امنیتی ملی افغانستان می توانند قدم بردارند و بجنگند زیرا ما 20 سال ، ده ها میلیارد دلار صرف آموزش آنها ، ارائه بهترین تجهیزات و پشتیبانی نیروهای آمریکایی به مدت 20 سال کردیم. "

 

طالبان در تلاش است تا امارت اسلامی افغانستان را بازسازی کند ، نام رسمی این کشور تحت حاکمیت طالبان قبل از برکناری شبه نظامیان توسط نیروهای تحت رهبری آمریکا در پی حملات 11 سپتامبر ، که توسط القاعده تنظیم شده بود.

هفته گذشته، هرچند که طالبان ولایت های بزرگ سراسر کشور را تصرف کردند ، دولت بایدن ارزیابی کرد که کابل می تواند ظرف 90 روز به دست طالبان بیفتد. ماه ها پیش ارزیابی سیا پیش از این گفته بود که کابل در شش ماه آینده سقوط می کند، با این حال ، مقامات هفته گذشته گفتند که پیش بینی‌ها به نصف کاهش یافته است.

کاخ سفید، در آن زمان  گفت که نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان آنچه لازم است را برای مقابله با آنها در اختیار دارند.

سالیوان ، صبح دوشنبه ، اعتراف کرد که وضعیت امنیتی در کابل با سرعتی بسیار بیشتر از آنچه دولت پیش بینی می کرد ، افزایش یافت.

سالیوان توضیح داد: ما برای طیف وسیعی از حوادث احتمالی برنامه ریزی کردیم ، یکی از آنها نیاز به جلب نیروهای قابل توجهی برای ایمن سازی فرودگاه و تسهیل این تخلیه بود. ما همه این پرسنل را به فرودگاه یا خارج از کشور منتقل کرده ایم. و ما چندین هزار سرباز را که دقیقاً برای این منظور در تئاتر تعیین شده بودند ، جابجا کردیم.

سالیوان گفت که رئیس جمهور این استقرار را قبل از سقوط کابل فعال کرد ، زیرا وقتی می بینیم که این وضعیت چگونه پیش می رود و مطمئناً با سرعت غیر منتظره آشکار می شود ، ما آن برنامه احتمالی را اجرا کردیم.

 

سالیوان گفت که دولت قصد دارد تخلیه شهروندان آمریکایی از افغانستان ، از جمله کسانی که برای ایالات متحده کار می کنند ، مانند مترجمان و مترجمان و دیگر افغانهای آسیب پذیر در معرض خطر را ادامه دهد.

 

نیروهای آمریکایی در فرودگاه بین المللی کابل روز دوشنبه سعی کردند کنترل جمعیت افغانستانی را که مایل به خروج از کشور بودند ، به دست آورند. از صبح دوشنبه ، تمام پروازهای تخلیه ایالات متحده متوقف شد و مقامات آمریکایی گفتند که باند "ایمن" نیست زیرا صدها افغان دیوارهای فرودگاه را "شکسته" و باند را تخریب کرده اند.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار