|
|
کدخبر: ۱۸۴۱۱۸

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۳۰ اوت (۸ شهریور) به قطعنامه‌ای رای داد که در آن از طالبان خواسته شد تا به تعهدش مبنی بر تامین امنیت غیرنظامیانی که به دنبال خروج از افغانستان هستند عمل کند. در این قطعنامه که با 13 رای موافق و امتناع چین و روسیه همراه بود به ایجاد «منطقه امن» در اطراف فرودگاه کابل که درخواست فرانسوی ها  بود اشاره‌ای نشده است.

فاطمه علم الهدی، کارشناس ارشد روابط بین الملل در این باره یادداشتی ارائه کرده است.

در این قطعنامه به بیانیه گروه طالبان در ۲۷ اوت اشاره شده است که در آن طالبان گفته بود افغان‌ها می‌توانند به خارج از کشور سفر کنند و هر زمان که بخواهند افغانستان را ترک کنند، از جمله در هر گذرگاه مرزی، چه هوایی و چه زمینی.

قطعنامه مذکور همچنین افزایش تلاش‌ها برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را خواستار شده است.

شورای امنیت از همه طرف‌های ذی‌ربط در افغانستان خواست که برای انجام اقدامات لازم به منظور تقویت امنیت در افغانستان با شرکای بین‌المللی همکاری کنند.

همچنین درباره احتمال وقوع حملات تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و خواستار تقویت تلاش‌ها برای پیشبرد کمک‌های بشردوستانه در افغانستان شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرد از خاک افغانستان برای جنگ علیه کشورهای همسایه یا پناه دادن به تروریست‌ها استفاده نشود.

رئیس جمهوری فرانسه روز یکشنبه اعلام کرده بود که پاریس و لندن از سازمان ملل متحد برای ایجاد چنین «منطقه امنی» در کابل به ویژه برای ادامه عملیات «بشردوستانه» درخواست خواهند کرد. وی گفته بود که فکر می‌کند این طرح کاملا قابل اجرا باشد و این طرح را شامل «ادامه عملیات بشردوستانه و فشار به طالبان» عنوان کرده بود.

قرار بود پیش‌نویس این طرح نیز در نشست شورای امنیت ارائه شود. اما در قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل بوجود آوردن  «منطقه امن» در اطراف فرودگاه کابل مطرح نشده است.

نماینده روسیه در شورای امنیت گفت که کشورش به این قطعنامه پیشنهادی رأی نداده است. وی تصریح کرد : ما مخالف مسدود کردن ذخایر طلا و ارز دولت افغانستان در خارج از این کشور هستیم؛ زیرا این اقدام به ضرر صلح و امنیت است.

نماینده چین نیز گفت: ما به این قطعنامه رأی ندادیم؛ زیرا اصلاحاتی که پیشنهاد داده بودیم لحاظ نشد. وی افزود: هر قطعنامه‌ای که شورای امنیت درباره افغانستان تصویب می‌کند باید به صلح در این کشور کمک کند نه اینکه به بحرانی شدن بیشتر اوضاع منجر شود.

نماینده چین اظهار داشت: مسدود کردن دارایی‌های افغانستان در خارج با درخواست‌ها برای تحقق صلح و امنیت در این کشور در تضاد است. ما باید در زمینه عملکرد نیروهای بیگانه در افغانستان در طول 20 سال گذشته تحقیق کنیم. جامعه جهانی نیز باید با طالبان همکاری کند و به آنها مشورت دهد.

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار