|
|
کدخبر: ۱۸۴۳۰۸

واکنش تند اسرائیل به تحریم شهرک‌های یهودی‌نشین از سوی بن اند جری

بن اند جری، جنبشی جهانی است که هدف آن تحت فشار قرار دادن دولت اسرائیل با اهرم‌های اقتصادی است.

بن اند جی، جنبشی جهانی است که هدف آن تحت فشار قرار دادن دولت اسرائیل با اهرم‌های اقتصادی جهت پایان اشغال سرزمین فلسطین، رفع تبعیض و به رسمیت شناختن حق بازگشت میلیونها آواره فلسطینی است.

این جنبش در ۹ ژوئیه ۲۰۰۵ توسط ۱۷۱ سازمان غیردولتی فلسطینی بنیان گذارده شده و بر یکی از بیانیه‌های سازمان ملل علیه رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی استناد و از روش مبارزه سیاهپوستان علیه دولت آپارتاید بهره می‌جوید. در حمایت از کارزار دهها کنفرانس و حرکت اعتراضی در شهرهای مختلف جهان انجام شده است. حامیان این جنبش شامل چهره های دانشگاهی،اعضای اتحادیه های کارگری ، احزاب سیاسی و شهروندان اسرائیل می شود.

یکی از آن شرکت ها، کمپانی بن اند جری است.

در پی تصمیم شرکت پرآوازه بستنی‌سازی آمریکایی بن اند جری در مورد خودداری از فروش در شهرک‌های اسرائیلی‌نشین کرانه باختری از ۱۸ ماه آینده، به دلیل موقعیت این شهرک‌ها در مناطق اشغالی، دولت اسرائیل سوگند خورده که این شرکت را در خود آمریکا و از طریق قوانین داخلی آمریکایی به استیصال بکشاند.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، تأکید کرده که ده‌ها ایالت آمریکا قوانینی علیه تحریم و بایکوت اسرائیل دارند که با استفاده از آن، این کمپانی تحت تعقیب قرار خواهد گرفت تا پشیمان شود.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز گفت که دولت او علیه هر نهادی که در صدد تحریم اسرائیل باشد، با قاطعیت اقدام خواهد کرد. وی تصمیم این شرکت را وخیم نامید.

شرکت بن اند جری تصمیم خود را ، با این عنوان که با ارزش‌های ما سازگاری ندارد، اعلام کرد. این بزرگ‌ترین شرکت آمریکایی است که به تحریم شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری روی آورده‌است.

شرکت اسرائیلی که توزیع این بستنی را در اسرائیل و شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری در دست دارد، تأکید کرده که با این تصمیم به‌شدت مخالف بوده و همکاری خود را با آن قطع خواهد کرد.

گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، روز سه‌شنبه با ارسال نامه برای فرمانداران و مجالس ۳۵ ایالت آمریکا، خواهان اتخاذ اقدامات لازم علیه شرکت بن اند جری شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز سه‌شنبه در واشینگتن گفت هر چند این تصمیم از سوی یک شرکت خصوصی گرفته شده، اما دولت جو بایدن با جنبش تحریم اسرائیل مخالفت است.

آقای پرایس افزود که جنبش بی‌دی‌اس «به طرز غیر منطقی» در صدد منزوی کردن اسرائیل است.

رسانه‌های اسرائیلی گفته‌اند که تصمیم بستنی‌سازی بن اند جری، تسلیم شدن این شرکت به جنبش موسوم به بی‌دی‌اس بوده‌است.

به گزارش آسوشیتدپرس، عمر برغوثی، یکی از بنیان‌گذاران بی‌دی‌اس، تأیید کرد که این جنبش از بن اند جری خواسته بود یهودی‌نشین‌ها را تحریم کند. آقای برغوثی این تصمیم را تحسین کرد.

جنبش بی‌دی‌اس به دلیل سرکوب فلسطینیان و اشغالگری اسرائیل در کرانه باختری، خواهان بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و منزوی کردن اسرائیل است.

اما اسرائیل می‌گوید که دستور کار اصلی بی‌دی‌اس، فراتر از تحریم و انزوا، و «مشروعیت‌زدایی و ویران کردن اسرائیل است».

به گزارش شبکه کان اسرائیل، در شبانه‌روز اول بعد از اعلام تصمیم شرکت بن اند جری، خرید این بستنی از سوی مردم اسرائیل به میزان ۲۰ درصد افزایش یافت اما آنها بستنی را خریداری کردند تا آن را در برابر دوربین تلفن همراه خود، به سطل زباله بیندازند و از کمپانی آمریکایی انتقاد کنند.

 

 

حجم ویدیو: 8.86M | مدت زمان ویدیو: 00:04:44

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار