|
|
کدخبر: ۱۸۴۳۲۰

ترکیه پس از مذاکره با گروه طالبان خواستار همکاری با آن ها شد

وزیر امور خارجه ترکیه با سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در آنکارا دیدار کرد.

مقامات ترکیه پس از مذاکره با رهبران این گروه گفتند که ترکیه از جامعه بین المللی خواسته است تا به طالبان در غلبه بر بحران بشردوستانه افغانستان کمک کنند و افزودند که این به معنای به رسمیت شناخته شدن نیست.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با امیرخان متقی، همتای موقت خود در آنکارا، در حالی که دولت جدید افغانستان به تلاش دیپلماتیک خود برای حمایت ادامه می دهد، دیدار کرد.

چاووش اوغلو پس از مذاکرات پشت درهای بسته، خواستار مشارکت بین المللی با طالبان شد.

"ما به جامعه بین المللی در مورد اهمیت تعامل با دولت کنونی طالبان گفتیم. در واقع ، تشخیص و نامزدی دو چیز متفاوت است. "

وی گفت: "اقتصاد افغانستان نباید سقوط کند. بنابراین، ما گفته ایم کشورهایی که حساب های افغانستان را در خارج مسدود کرده اند باید انعطاف پذیرتر عمل کنند تا حقوق پرداخت شود. "

بانک جهانی پس از بازگشت طالبان به قدرت در ماه اوت ، کمک های مالی به افغانستان را متوقف کرد. جامعه بین المللی اقدامات این گروه را در برخی استانها محکوم کرده است، جایی که آنها دار مجازات های عمومی را پس گرفتند و زنان و دختران را از رفتن به مدرسه یا بازگشت به کار منع کردند.

ترکیه تلاش کرده است از موقعیت خود به عنوان تنها عضو اکثریت مسلمان در اتحاد دفاعی ناتو برای تضمین نقش بیشتر در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی استفاده کند.

چاووش اوغلو گفت که از طالبان خواسته است حقوق زنان از جمله دسترسی به شغل و تحصیل را حفظ کنند.

وی گفت: "ما از آنها خواسته ایم که این را به عنوان یک پیش شرط یا خواسته تلقی نکنند، بلکه این انتظار سایر کشورهای مسلمان است."

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین بر لزوم اطمینان از امنیت در فرودگاه قبل از، از سرگیری پروازهای عادی تاکید کرد.

وی گفت: "امروز ما بار دیگر انتظارات آنها را در زمینه امنیت - نه تنها ما بلکه کل جامعه بین المللی هوانوردی - برای اداره فرودگاه و به ویژه شروع پروازهای معمولی برای آنها توضیح دادیم."

آنکارا پیشنهاد داده است که امنیت فرودگاه کابل را که نقطه اصلی دسترسی به کمک های بشردوستانه است تامین کند، اما رهبران طالبان تا کنون این پیشنهاد را رد کرده اند.

روز پنجشنبه، خطوط هوایی بین المللی پاکستان مستقر در اسلام آباد-یکی از دو خط هوایی که همچنان فعال بود- پروازهای خود را به کابل متوقف کرد . عبدالله حافظ، سخنگوی خطوط هوایی ملی پاکستان، گفت: "وضعیت موجود برای عملیات پروازهای بین المللی مساعد نیست."

متقی پس از مذاکرات اظهار نظر فوری نکرد.

نماینده طالبان در حال مذاکره با مقامات خارجی بوده و به آنها هشدار داده است که تحریم های غرب امنیت افغانستان را بیشتر تضعیف می کند.

دیدار وزیر خارجه ترکیه با هیئت عالی رتبه حاکمان طالبان، اولین دیدار پس از تصرف این کشور توسط این گروه بود.

این امر پس از آن صورت می گیرد که رهبران طالبان در اوایل این هفته یک سری مذاکرات با ایالات متحده، 10 کشور اروپایی و نمایندگان اتحادیه اروپا در قطر انجام دادند.

ترکیه که میزبان بیش از 3.6 میلیون سوری است به کشورهای اروپایی هشدار داده است که هجوم مهاجران از افغانستان را نمی پذیرد.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار