|
|
کدخبر: ۱۸۴۳۹۲

بایدن و اردوغان درباره جت های جنگنده اف 16 و حقوق بشر گفتگو کردند

نشست در حاشیه نشست سران گروه 20 در رم در بحبوحه تنش های آمریکا و ترکیه بر سر دفاع و حقوق بشر برگزار می شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ در رم با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در بحبوحه تنش‌ها بر سر حقوق بشر و درخواست ترکیه برای خرید جنگنده‌های اف ۱۶ گفت‌وگو کرد.

بایدن روز یکشنبه به اردوغان ترکیه گفت که درخواست وی برای جت های جنگنده اف 16 باید در ایالات متحده طی شود و تمایل خود را برای رسیدگی موثر به اختلافات بین دو کشور ابراز کرد. رهبران در بحبوحه تنش بین دو کشور بر سر مسائل دفاعی و حقوق بشر دیدار کردند. قانونگذاران آمریکایی با فروش جنگنده های اف-16 به این دلیل که ترکیه سامانه های دفاع موشکی روسیه را خریداری کرده است، مخالفت کرده اند.

یک مقام دیگر دولت آمریکا روز شنبه گفت که بایدن به همتای ترک خود هشدار خواهد داد که هرگونه اقدام "سریع" به نفع روابط آمریکا و ترکیه نیست و پس از تهدید اردوغان به اخراج سفیر آمریکا در ترکیه و سایر نمایندگان خارجی باید از بحران ها اجتناب شود. به دنبال  آزادی بشردوست زندانی عثمان کاوالا. اردوغان بعداً تهدید خود مبنی بر اخراج فرستادگان را پس گرفت. دفتر رئیس جمهور ترکیه گفت که این دیدار "در فضای مثبتی انجام شد".

رهبران دو کشور تعهد مشترک خود را برای تقویت بیشتر روابط ترکیه و آمریکا ابراز کردند و توافق کردند که سازوکاری مشترک برای این منظور ایجاد کنند. در این بیانیه آمده است: «علاوه بر گام‌های مذاکره‌ای که باید توسط هر دو طرف، در راستای دیدگاه مشترکشان در مورد افزایش حجم تجارت دوجانبه بر اساس اهداف مورد توافق دوجانبه برداشته شود، آنها بر اهمیت اتحاد ناتو و مشارکت استراتژیک تأکید کردند». کاخ سفید پس از این نشست در بیانیه‌ای اعلام کرد، بایدن «دوباره بر شراکت دفاعی ما و اهمیت ترکیه به‌عنوان متحد ناتو تأکید کرد، اما به نگرانی‌های آمریکا درباره در اختیار داشتن سامانه موشکی اس-400 روسیه از سوی ترکیه اشاره کرد».

در بیانیه آمده است: «او همچنین بر اهمیت نهادهای دموکراتیک قوی، احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون برای صلح و رفاه تأکید کرد. رسانه های ترکیه گزارش دادند که هر دو رهبر همچنین توافق کردند که سازوکاری مشترک برای بهبود روابط تیره ایجاد کنند. بایدن و اردوغان قبل از گفتگوهای روز یکشنبه خود عکس گرفتند. بایدن در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد به ترکیه هواپیماهای اف-16 بدهد، گفت که آنها "برنامه ریزی برای گفتگوی خوبی دارند".

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار