|
|
کدخبر: ۱۸۴۴۴۱

قطر به عنوان نماینده دیپلماتیک آمریکا در افغانستان عمل می کند

وزیر امور خارجه ایالات متحده و آل ثانی وزیر امور خارجه قطر توافقنامه "گفتگوی استراتژیک" امضا کردند.

ایالات متحده و قطر توافق کردند که دوحه نماینده منافع دیپلماتیک ایالات متحده در افغانستان باشد، اولین نمایندگی رسمی ایالات متحده در کابل از زمان خروج نیروهایش در ماه اوت. شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده روز جمعه دو توافقنامه "استراتژیک" را امضا کردند که به موجب آن قطر نقش "حفاظت از قدرت" برای منافع ایالات متحده در افغانستان را بر عهده خواهد گرفت.

بلینکن وزیر امور خارجه در اظهاراتی با آل ثانی در وزارت امور خارجه در واشنگتن دی سی گفت: «قطر یک شریک حیاتی در ارتقای ثبات منطقه است. این اعلامیه چند روز پس از آن منتشر شد که یک هیئت قطری برای گفتگو بین دو کشور به واشنگتن سفر کرده بود.

آل ثانی گفت: ما متعهد هستیم که به ثبات افغانستان و امنیت و رفاه مردم افغانستان کمک کنیم. یک مقام قطری درگیر در توافق روز جمعه گفت: «به نظر می رسد ادامه طبیعی حمایت قطر از ایالات متحده در افغانستان، به عهده گرفتن «قدرت حفاظتی» باشد. این امر ایالات متحده را قادر می سازد تا به گفتگو با دولت موقت ادامه دهد.»

بلینکن گفت که ایالات متحده از حمایت از افغانستان "قدردان" است و قطر را "شریکی حیاتی" در ثبات منطقه خواند. بلینکن گفت: «قطر یک بخش منافع ایالات متحده در سفارت خود در افغانستان برای ارائه خدمات کنسولی خاص و نظارت بر وضعیت و امنیت تأسیسات دیپلماتیک ایالات متحده در افغانستان ایجاد خواهد کرد. «توافق دوم مشارکت ما با قطر را برای تسهیل سفر افغان‌ها با ویزاهای ویژه مهاجرتی ایالات متحده رسمیت می‌دهد.»

قطر روابط نزدیکی با طالبان برقرار کرد و در سال 2013 میزبان تنها دفتر این گروه در خارج از افغانستان بود. پایتخت آن، دوحه، محل مذاکرات طالبان و ایالات متحده بود که در سال 2018 آغاز شد و منجر به امضای توافق نامه ای در فوریه 2020 شد که منجر به خروج این گروه شد. نیروهای ائتلاف آمریکا و ناتو قرار بود این توافق زمینه را برای گفتگوهای بین الافغانی فراهم کند تا به یک دولت فراگیر منجر شود. دوحه میزبان چندین دور گفتگو بین نمایندگان کابل و طالبان بود. با این حال، آن ها ثمری نداشتند.

طالبان پس از پیشروی سریع نظامی در سراسر افغانستان در حالی که نیروهای بین المللی پس از 20 سال جنگ عقب نشینی کردند، قدرت را در 15 اوت در کابل به دست گرفتند. توافقات بین ایالات متحده و قطر در حالی صورت می گیرد که ایالات متحده و سایر کشورها با نحوه تعامل با طالبان دست و پنجه نرم می کنند و افغانستان با یک بحران انسانی روبرو است.

آل ثانی گفت: «هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در افغانستان وجود دارد و قطر همچنان متعهد به ادامه این کار ضروری در کنار ایالات متحده و شرکای خود در سراسر جهان است». میلیون‌ها افغان در بحبوحه افزایش قیمت مواد غذایی، خشکسالی و اقتصاد در حال سقوط آزاد، که ناشی از کمبود نقدینگی، تحریم رهبران طالبان و تعلیق کمک‌های مالی است، با گرسنگی رو به رشد روبرو هستند.

پیروزی طالبان در ماه اوت شاهد میلیاردها دلار کمک خارجی بود که اقتصاد را متوقف کرده بود. ایالات متحده بیش از 9 میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی  خارج از افغانستان را مسدود کرد . هیچ کشوری به طور رسمی طالبان را به رسمیت نشناخته است. این گروه از تعهدات خود در مورد مشارکت سیاسی در دولت خود عقب نشینی کرده و زنان و اقلیت ها را به حاشیه برده است.

اما با نزدیک شدن به زمستان سخت افغانستان، بسیاری از کشورها دریافته اند که ممکن است  نیاز به هماهنگی  با طالبان داشته باشند تا از سقوط بیشتر این کشور فقیر به فاجعه جلوگیری کنند. آل ثانی گفت: "اولویت شماره یک ما در قطر" اطمینان از رسیدن کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان است. آنها به شدت به کمک نیاز دارند.» قطر همچنین در آخرین روزهای خروج آمریکا و ناتو نقش کلیدی ایفا کرد. بیش از نیمی از 124000 نفری که در ماه اوت از افغانستان با هواپیما منتقل شدند، از قطر عبور کردند.

از آن زمان، قطر حداقل 15 پرواز در داخل و خارج فرودگاه کابل را تسهیل کرده است که به افراد بیشتری اجازه خروج و کمک های بشردوستانه جامعه بین المللی به افغانستان را داده است. یک مقام وزارت امور خارجه به سرویس خبری رویترز گفت که قطر همچنان میزبان 8000 افغانی است که برای ورود به ایالات متحده و اعضای واجد شرایط خانواده آنها در کمپ ارتش آمریکا و پایگاه هوایی العدید حضور دارند.

موضوع عقب ماندن آمریکایی ها در افغانستان برای دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده که به دلیل عقب نشینی آشفته مورد انتقاد قرار گرفته است، موضوعی حساس است. بلینکن روز جمعه گفت: «به همه شهروندان آمریکایی که از دولت ایالات متحده درخواست کمک برای خروج از افغانستان کرده‌اند، و ما آنها را آماده ترک و مدارک لازم سفر شناسایی کرده‌ایم، فرصتی برای انجام این کار داده شده‌اند».

بلینکن اذعان کرد که آمریکایی‌هایی هستند که در افغانستان مانده‌اند، زیرا خانواده‌شان در آنجا وجود دارد یا نمی‌خواهند آنجا را ترک کنند. او گفت که برخی نظر خود را در مورد رفتن تغییر می دهند. این تلاشی است که ادامه خواهد داشت. این همچنین تصویری است که به طور منظم تغییر می کند.» او گفت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار