|
|
کدخبر: ۱۸۴۴۵۳

ارمنستان و آذربایجان می گویند که درگیری ها در مرز آغاز شده است

ایروان از تلفات گزارش می‌دهد و می‌گوید تعداد تلفات جنگ در حال بررسی است.

ارمنستان و آذربایجان روز سه شنبه اتهامات طرف مقابل را مبادله کردند که جنگ در امتداد مرز مشترک خود را آغاز کرده است، زیرا درگیری های تازه ای بین دشمنان سرسخت یک سال پس از جنگ آنها بر سر مناطق مورد مناقشه آغاز شد. وزارت دفاع ارمنستان با بیان اینکه تعداد تلفات در حال بررسی است و ایروان کنترل دو موضع نظامی خود را از دست داده است، گفت: «در نتیجه درگیری که در پی حمله نیروهای آذربایجانی در میان نیروهای ارمنستانی کشته و زخمی شده‌اند.» .

درگیری مسلحانه شش هفته ای سال گذشته برای کنترل منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی بیش از 6500 کشته برجای گذاشت و در نوامبر با آتش بس با میانجیگری روسیه پایان یافت. بر اساس توافق آتش بس، ارمنستان بخش هایی از سرزمینی را که برای چندین دهه تحت کنترل خود بود، واگذار کرد.

روز سه‌شنبه، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد: «نیروهای مسلح ارمنستان در ساعت ۱۱ صبح روز سه‌شنبه در مرز دولتی دست به اقدام تحریک‌آمیز گسترده‌ای زدند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای ارمنی به مواضع آذربایجان در ولسوالی‌های کلباجار و لاچین حمله کردند» و در این درگیری دو نظامی آذربایجان زخمی شدند.نیروهای آذربایجانی «پیشروی دشمن را متوقف کردند، نظامیان ارمنی را محاصره و بازداشت کردند».

وی با بیان اینکه چهار سرباز ارمنی زخمی شدند، خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح آذربایجان از توپخانه و سلاح‌های کالیبرهای مختلف استفاده می‌کنند. ارمنستان بر اساس پیمان نظامی خود از روسیه متحد برای حمایت نظامی در حفاظت از تمامیت ارضی خود درخواست کرد.

آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت، گفت: «با توجه به اینکه حمله ای به خاک ارمنستان صورت گرفت، ما از فدراسیون روسیه... برای حفاظت از تمامیت ارضی ارمنستان درخواست می کنیم». ارمنستان و آذربایجان هر دو گفتند که وضعیت در امتداد مرز آنها همچنان متشنج است و درگیری‌ها بعد از ظهر سه‌شنبه ادامه یافت. از زمان جنگ سال گذشته، این کشورها تبادل آتش گاه به گاه در امتداد مرز مشترک خود را گزارش کرده اند که باعث ایجاد ترس از شعله ور شدن دوباره در مناقشه ارضی آنها شده است.

روز یکشنبه، آنها اتهامات گشودن آتش در مرز خود در نزدیکی قره باغ را مبادله کردند. روز شنبه، مقامات قره باغ کوهستانی گفتند که تنها راه ارتباطی ارمنستان به منطقه جدایی طلب - کریدور لاچین - به دلیل حادثه ای بین دو طرف برای مدت کوتاهی بسته شد.

ارمنی های قومی در قره باغ کوهستانی با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 از آذربایجان جدا شدند و درگیری های متعاقب آن حدود 30000 نفر را کشتند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار