|
|
کدخبر: ۱۸۴۴۸۷

صدها تن در اردن علیه قرارداد انرژی آب با اسرائیل تظاهرات کردند

این توافق بدون ارائه راه حلی برای مشکلات آب این کشور، اردن را به اسرائیل وابسته می کند.

صدها نفر در امان، پایتخت اردن، در اعتراض به توافق آب در برابر انرژی بین اردن و اسرائیل تجمع کردند. اگر این توافقنامه اجرا شود، یکی از بزرگترین پروژه های همکاری از زمان امضای توافقنامه صلح بین کشورها در 27 سال پیش خواهد بود. کند، در ازای 600 مگاوات برق تولید شده از یک نیروگاه انرژی خورشیدی با بودجه امارات متحده عربی در اردن.

بر اساس این قرارداد، اردن 200 میلیون متر مکعب (7.06 میلیارد فوت مکعب) آب شیرین شده از اسرائیل دریافت می کند، در ازای 600 مگاوات برق تولید شده از یک نیروگاه انرژی خورشیدی با بودجه امارات متحده عربی در اردن.

اردنی ها در تظاهرات روز جمعه این توافق را رد کردند و گفتند که این توافق به سمت عادی سازی روابط با اسرائیل در حالی که این رژیم به اشغال سرزمین های فلسطینی ادامه می دهد، حرکت می کند. مخالفان همچنین هشدار دادند که این توافق اردن را وادار خواهد کرد که به همسایه خود وابسته باشد. ما حق زندگی داریم. نسرین، یکی از معترضان به الجزیره گفت: فلسطینی ها حق زندگی دارند. ما اردنی ها از فلسطین حمایت می کنیم و به اردن اهمیت می دهیم، به همین دلیل است که امروز اینجا هستیم.

نسرین پوستری را که سه فرزندش ساخته بودند در دست داشت. در پوستر نوشته شده بود: «این در مورد انسان بودن است.

"اعلامیه قصد" این پروژه روز دوشنبه در دوبی توسط وزیر آب اردن، وزیر انرژی اسرائیل و وزیر تغییر اقلیم امارات متحده عربی با حضور جان کری فرستاده ایالات متحده در امور آب و هوا امضا شد.

صالح الارموتی، عضو پارلمان اردن، با اشاره به اسرائیل به الجزیره گفت: «ما به اشغالگری اعتماد نداریم. اگر اسرائیلی‌ها توافقی را امضا کنند، معمولاً آنچه را که گفته می‌شود انجام نمی‌دهند.»

این توافق قصد دارد به نیاز شدید اردن به آب و هدف اسرائیل برای گسترش ترکیب انرژی های تجدیدپذیر خود رسیدگی کند.

اسرائیل ظرفیت خود را برای نمک زدایی آب به شدت افزایش داده است و اردن مناطق بیابانی وسیعی دارد که برای مزارع انرژی خورشیدی مناسب است.

عمر سلامه، سخنگوی وزارت آب اردن در بیانیه ای گفت که ایده این پروژه ناشی از تقاضای فزاینده اردن برای منابع آبی دائمی است که با افزایش جمعیت پادشاهی در چند سال گذشته تشدید شده است.

بر اساس گزارش یونیسف، اردن در حال حاضر دومین کشور در معرض خطر آب در جهان است. بر اساس گزارش اخیر Laboratory News، پیش بینی می شود که تامین آب سرانه آن تا پایان قرن به نصف کاهش یابد.

چشم انداز این پروژه در سال 2015 از EcoPeace Middle East، یک سازمان غیردولتی زیست محیطی منطقه ای سرچشمه گرفت.

یانا ابوطالب، مدیر اکو صلح اردن، به الجزیره گفت: «ما واقعاً باید اکنون با هم بر روی مبارزه با تغییرات آب و هوایی تمرکز کنیم.

ما نیاز به بازسازی وابستگی های متقابل سالم داریم. ما باید به پروژه های همکاری مانند این نگاه کنیم تا به نفع مردم ما باشد تا وضعیت آب وحشتناکی را که در حال حاضر به عنوان یک کشور در آن قرار داریم، برآورده کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار